اخبار تکان دهنده از قاچاق گسترده روغن تقلبی

اخبار تکان دهنده از قاچاق گسترده روغن تقلبی

روز جدید : این محموله ها در مراکز غیرقانونی و با سوء استفاده از برندهای مطرح کشور به صورت قاچاق تولید می شود و ممکن است برخی از آنها در بازار داخلی نیز موجود باشد.

خبر تکان دهنده است. برخی از بطری های قاچاق به جای روغن خوراکی با زباله های شیمیایی پر می شوند.

کار بر روی قاچاق نفت تمام شده است. شبکه های قاچاق سازمان یافته نه تنها روغن های یارانه ای را قاچاق می کنند. آنها اخیراً با قاچاق مواد زائد مشابه روغن که به جای دانه های روغنی روغن نباتی نامیده می شوند، کلاهبرداری فاجعه باری انجام دادند.

به گفته مسئولان آگاه، محموله‌های روغن‌های تقلبی کشف شده در استان‌های مرزی سیستان و بلوچستان در برخی مواقع در بازارهای داخلی موجود است. در نتیجه نه تنها اعتبار ایران در بازارهای صادراتی منطقه با این محموله های تقلبی خدشه دار می شود، بلکه مصرف کنندگان محلی نیز در معرض خطر استفاده از زباله قرار دارند.

محمد محبی دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان روغن های کشف شده را تقلبی دانست و گفت: پلیس. این اکتشافات حدود 100 تن تخمین زده می شود.

وی در گفت و گو با خبرآنلاین توضیح داد: از 100 تن نفت کشف شده حدود 40 تن بدون تابلوی استاندارد بوده و عمدتا در مراکز غیر مجاز پر می شود. آزمایشات با محموله های قاچاق نشان داده است که محموله ها روغن های خوراکی نیستند و ضایعات شیمیایی هستند که شبیه روغن های گیاهی نیستند. این آزمایش توسط سازمان استاندارد انجام شده و در پاسخ آزمایشگاه سازمان استاندارد آمده است که نمونه آزمایش روغن خوراکی نبوده است.

محبی افزود: این محموله ها در مراکز غیرمجاز و با سوء استفاده از برندهای مطرح کشور به صورت قاچاق تهیه می شود و ممکن است بخشی از آنها در بازارهای داخلی نیز موجود باشد.

ارسال به مرز مستقیم کارخانجات و کارگاه های غیر مجاز

به گفته دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان، تاریخ تولید محموله های کشف شده دو تا سه روز قبل از افتتاح است. یعنی روغن ها مستقیماً از همان درب کارگاه به سمت مرز هدایت می شوند و با انگیزه قاچاق تولید می شوند. در همین ارتباط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد مراکز تولیدی شد و نظارت کرد.

مغازه های روغن فروشی غیرمجاز در دو سال اخیر مانند قارچ شکل گرفته اند. در این کارگاه ها گالن های بزرگ روغن پر می شود و نام برخی از برندهای معتبر روی آن ضمیمه می شود. اما مشخص نیست چه ماده ای به نام روغن در این گالن ها ریخته می شود و چه ضرری برای سلامت مصرف کننده دارد.

چند کارگر خارجی که از محتویات کانتینرها اطلاعی نداشتند با همکاری پلیس امنیت اقتصادی یکی از مغازه های غیرمجاز نفت را افتتاح کردند. آنها اعتراف کردند که به درخواست صاحب کارگاه مخفیانه این کار را انجام داده اند، اما نمی دانستند چه موادی را در بطری ها و گالن ها پر کنند.

به قوه قضائیه شکایت کنید و عزت را بازگردانید

امیرهوشنگ بی ریشک، دبیر انجمن روغن نباتی در گفت و گو با خبرآنلاین، از وجود روغن های تقلبی اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: قوه قضاییه پیگرد قانونی و احیای آن را خواهد داشت.

وی گفت: درخواست ما از مسئولان این است که این مجرمان هر چه سریعتر دستگیر شوند. “یافتن شبکه ها نیز کار سختی نیست.” در صورت بازداشت رانندگان متخلف محل بارگیری محموله ها و در نهایت کارگاه فروشنده مشخص می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون با مواردی از روغن های غیراستاندارد در صنعت مواجه نشده اند، گفت: بازی با سلامت مردم گناهی نابخشودنی است و متخلفان باید به اشد مجازات برسند. وی تاکید می کند که کارخانه ها به دنبال قاچاق نبوده اند و تاکنون تخلفی در صنایع قاچاق مشاهده نشده است. قاچاق نفت توسط افراد سودجو انجام می شود که جزو تولیدکنندگان نیستند و سلامت مردم برایشان مهم نیست.

بی رسک می گوید: انجمن روغن نباتی نمی تواند همه صنایع را کنترل کند و سایر مراجع باید با مشکل قاچاق مقابله کنند، اما تا زمانی که فاصله ارزی وجود داشته باشد و 4200 تن ارز برای دانه های روغنی در نظر گرفته شود، این قاچاق نیز وجود دارد.

500 تا 700 هزار تن روغن خوراکی قاچاق می شود

قاچاق نفت از 2 سال پیش شدت گرفت و به قدری رواج پیدا کرد که جایگزین محموله های سوختی شد که قاچاقچیان شماره یک بودند.

قاچاق نفت مشکل انفجار و سوختگی ایجاد نمی کند. سوخت هایی که جان خود را از دست می دادند و گازوئیل را از مرز صادر می کردند، اکنون می توانند بدون نگرانی از انفجار نفت را جابجا کنند.

با کمترین بار می توانید بیشترین سود را بدست آورید. زیرا ارزش هر و نیم لیتر روغن خوراکی معادل 20 لیتر گازوئیل است. پس چه چیزی بهتر از این محموله کوچک، بی دردسر و سودآور.

سابقه قاچاق روغن به 2 سال قبل برمی گردد که دولت به دلیل سیاست های نابهنگام تصمیم به واردات ارزان گرفت و به این ترتیب 4200 جلد برای واردات کالا از جمله دانه های روغنی در نظر گرفت.

در این مدت سالانه بین 500 تا 700 هزار تن نفت به صورت غیرقانونی از کشور صادر می شود. این عدد از جهش مصرف نفت در کشور در دو سال اخیر محاسبه می شود.

بر اساس گزارش انجمن صنایع غذایی، قبل از توزیع 4200 تن، مصرف سالانه روغن یک میلیون و 400 هزار تن بود، اما پس از توزیع 4200 تن، بلافاصله مصرف به 2 میلیون تن افزایش یافت. امسال پیش بینی ها مصرف 2 میلیون و 100 هزار تنی را نشان می دهد.

این جهش مصرف قطعا به دلیل رشد مصرف در کشور اتفاق نیفتاده است و آنچه بیش از حد تولید می شود به صورت قاچاق از کشور خارج می شود و روی سفره افغان ها، پاکستانی ها و مردم کشورهای آسیای میانه قرار دارد.

اگرچه نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مرز کشف و با آن مقابله می کنند، اما با وجود اقدامات اطلاعاتی در شهرستان چابهار و با وجود مکاتبات رئیس جمهور در خصوص قاچاق مواد غذایی، این قاچاق همچنان ادامه دارد. .
قاچاق سازمان یافته و دستگیری معاون وزیر
به قاچاق نفت، قاچاق سازمان یافته می گویند. قاچاق این کالاها از دستگاه های اجرایی شروع می شود که توزیع 4200 تن تصمیم گیری می شود، کارگاه ها و کارگاه های تولید روغن درگیر می شوند، محموله ها هماهنگ می شود و در نهایت رانندگان کالای قاچاق را به مرز می آورند.

این سازمان بزرگ به دلیل سودآوری ناشی از فروش نفت ایجاد شد. خبر دستگیری یک کارمند سابق نیز نقش سیاستمداران دولتی در قاچاق نفت را برجسته می کند.

به گفته دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سیستان و بلوچستان، قاچاق نفت بدون کمک مسئولان دولتی امکان پذیر نیست. فعالان قاچاق به دلیل ارتباط با برخی مقامات دولتی از آخرین سیاست ها و راهکارها آگاه هستند و به همین دلیل مدام در حال تغییر تاکتیک های خود برای قاچاق نفت هستند.

در لینک بعدی باند قاچاق نفت، شرکت های نفتی غیرمجاز نیز وجود دارند که نفت خام و گاهی ضایعات را در بطری ها ریخته و مستقیماً از درب مغازه به مرز ارسال می کنند. گواه این ادعا که روغن ها از بازار جمع آوری نمی شوند، بلکه مستقیماً به مرز واحد تولیدی می آیند، تاریخ تولید این روغن ها است که دو یا سه روز قبل از افتتاح به آن اشاره می شود. اگر قرار بود این روغن ها از سطح بازار جمع آوری شود و به مرز برسد، زمان بیشتری می برد. این در حالی است که با افشاگری های پلیس امنیت اقتصادی و … کارگاه های غیرقانونی که گالن نفت ارسال می کردند شناسایی شد.

محبی می افزاید: حمل نفت به استان های مرزی کار سختی نیست. هیچ گونه ممنوعیت و محدودیتی برای تردد کامیون های حمل نفت بین استان ها وجود ندارد. به همین دلیل محموله های بزرگ نفت به راحتی و بسیار بیشتر از نیاز استان وارد می شود.

بار روغن به دو صورت عبور می کند. یا در ظروف در ظروف قرار می گیرد یا کاملاً باز در ظرف قرار می گیرد و از مرزها خارج می شود. بسته به میزان نفوذ و مشارکت شبکه قاچاق؛ روش عبور انتخاب شده است.

قاچاق نفت در ملاء عام انجام می شود

این اتفاق مورد تایید علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفت. وی به خبرآنلاین گفت: قاچاق نفت به هیچ وجه پنهان نیست و آشکار است.

مهاجر در پاسخ به اینکه در گذشته در نشست خبری به وجود برخی بلوک های نفتی غیرقانونی اشاره کردید، آیا این واحدها هنوز وجود دارند؟ وی بیان می کند: من چنین اظهاراتی را به خاطر ندارم. اما امروزه قاچاق نفت آسان و گسترده است. دلیلش هم ارز ارزانی بود که برای دانه های روغنی در نظر گرفته شده بود. وقتی کالایی با یک پنجم قیمت واقعی عرضه می شود، باید منتظر قاچاق باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیاست های اجاره را لغو نکنیم؛ برخورد با ترافیک بی فایده خواهد بود و این پدیده ریشه کن نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید