اخبار جدید درباره رتبه بندی معلمان توسط حاجی بابایی

خبر جدید رتبه بندی معلمان توسط حاجی بابایی

روز جدید:حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان را تشریح کرد.

داستان رتبه‌بندی معلمان، تاریخی طولانی و پرتلاطم باقی مانده است که اجرای آن به طرق مختلف ناگفته‌های جدیدی را آشکار کرد. از زمانی که قرار بود رتبه بندی انجام شود، همیشه این بحث وجود داشت که یک رتبه بندی چگونه باید باشد.

رتبه بندی معلمان در مجلس در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می کند و هنوز مشخص نیست که در نهایت چه چیزی به تصویب می رسد، اهداف سند تحول بنیادین «ارتقای جایگاه اجتماعی و شغلی معلمان» را محقق می کند.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که هدف از رتبه بندی را نباید صرفاً به افزایش حقوق معلمان گره زد و تأکید می کنند آنچه در اینجا باید مد نظر قرار گیرد، نتیجه «رتبه» و «رتبه» است.

مجلس پیشنهادی جز افزایش حقوق داشت؟ گویی “افزایش رتبه” بیشتر با “افزایش حقوق” همراه است تا “افزایش مسئولیت ها و اختیارات”. منظور از افزایش مسئولیت ها و اختیارات چیست؟ هدف از رتبه بندی ، یافتن مناسب ترین افراد بر اساس ویژگی های داده شده است ، به طوری که علاوه بر تدریس و مسائل مربوط به آنها ، می توانند مسئولیت های بالاتری را به عهده بگیرند ، به عنوان مثال برای شناسایی معلمان توانمند و با تجربه و استفاده از آنها برای آموزش سایر معلمان ، مخصوصاً معلمان جدید به آنها صندلی تربیت معلم بدهید و از برخی بعنوان سرپرست و راهنمای آموزشی استفاده کنید که راهنمای سایر معلمان به ویژه معلمان مبتدی هستند.

از سوی دیگر ، برخی معتقدند حذف کارکنان برخی از ادارات و اساتید دانشگاه از قانون مدیریت خدمات کشوری منجر به بی عدالتی در پرداخت حقوق به کارکنان دولت شده است و معلمان در این زمینه احساس بی انصافی می کنند ، بنابراین ممکن است به طور جدی استدلال می کند که قانون مدیریت خدمات کشوری باید به طور مساوی برای همه سازمان های کشور اعمال شود.

در این زمینه حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: مواد 3 و 7 برنامه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی باید اصلاح و به گزارش قبلی بازگردانده شود ؛ در ماده 3 آمده است که معلمان به ترتیب در پنج نفر برتر ، دستیار معلم ، معلم معلم ، دستیار معلم ، معلم دستیار و معلم قرار می گیرند. در ماده 7 نیز آمده است که حقوق معلمان در هر رتبه باید معادل 80 درصد اساتید دانشگاه باشد. اگر مواد 3 و 7 اصلاح نشوند ، این طبقه بندی به اهداف تعیین شده نخواهد رسید.

وی افزود: “ما به دنبال این هستیم که سیستم رتبه بندی یک سیستم مستقل برای معلمان در کشور باشد ، به عنوان یک سیستم ویژه برای دانشگاه ها. من همه ارقامی را که در مورد اعتبار و منابع مورد نیاز برای رتبه بندی معلمان مطرح شده است ، نمی پذیرم ، ما آماده ایم که رتبه بندی را در عرض 30 تریلیون تن در یک سال اجرا کنیم. ارائه آمار نامشخص برای مقابله با نظام رتبه بندی.

حاجی بابایی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه کارکنان کشور یکسان اعمال شود و برخی از ادارات که از شر این قانون خلاص شده اند را تحت پوشش قرار دهد. آیا معلمان در پرداخت حقوق احساس بی انصافی می کنند؟ وی خاطرنشان کرد: ما با سازمان برنامه و بودجه کمیته دستمزد و حقوق تشکیل داده ایم و باید یک قانون مدون ، جامع و عدالت محور در کشور اجرا شود تا از وضعیت فعلی که همه چیز را مختل کرده و بی عدالتی ایجاد کرده است جلوگیری شود. “و یک سیستم حقوق عادلانه برای همه کارکنان سیستم تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید