اختلاف شدید بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر تغییرات قانون پس از انتخابات

اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) واکنش تندی به اعلام بریتانیا مبنی بر اینکه قبلاً بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا را متهم کرده بود، به تلاش برای دستیابی به توافقی که توسط دولتش به عنوان بخشی از مذاکرات برای برکناری این اتحادیه در سال 2020 به دست آمده بود، نشان داد. فرار کنید.

این احتمال وجود دارد که عزم بریتانیا برای تغییر این معاهدات الزام آور منجر به جنگ تجاری بین لندن و 27 کشور اتحادیه اروپا شود که حتی پس از برگزیت نیز بزرگترین شریک اقتصادی بریتانیا باقی مانده است.

دولت محافظه‌کار جانسون می‌گوید قوانین تجاری پس از برگزیت که بین این کشور و اتحادیه اروپا امضا شد، به اقتصاد این کشور آسیب می‌زند و صلح در ایرلند شمالی (تنها بخشی از بریتانیا که با یک کشور عضو اتحادیه اروپا هم مرز است) را تضعیف می‌کند.

لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا و منطقه آزاد تجاری آن، توافقنامه ای را با بروکسل امضا کرد تا از ایجاد دفاتر گمرکی و سایر بازرسی ها در مرزهای زمینی ایرلند شمالی جلوگیری کند. از آنجا که آزادی رفت و آمد یک عامل کلیدی در برقراری صلح و پایان دادن به چندین دهه خشونت در ایرلند شمالی است.

در عوض، تصمیم بر این شد که برخی از کالاها، مانند گوشت و تخم مرغ، که از بقیه بریتانیا وارد ایرلند شمالی می شوند، کنترل شود تا از بازار واحد اتحادیه اروپا محافظت شود.

اما اتحادیه های بریتانیایی مستقر در ایرلند شمالی با این توافق مخالف هستند و می گویند کنترل تجارت آنها را با مشکل مواجه کرده و تجارت ایرلند شمالی و بقیه بریتانیا را مختل کرده است.

دولت لندن مدعی است که قوانین تجاری (معروف به پروتکل در مورد ایرلند شمالی) توافقنامه صلح را تضعیف می کند که بر حمایت جوامع ملی گرای پروتستان و کاتولیک در ایرلند شمالی متکی است.

حزب اتحاد دموکراتیک (بزرگترین حزب سیاسی در ایرلند شمالی) اکنون خواستار لغو این پروتکل است، در حالی که بسیاری از احزاب دیگر خواهان تصویب آن هستند.

در همین حال، دولت بوریس جانسون می گوید که قصد دارد به جای لغو پروتکل، آن را تغییر دهد و با کمک فناوری های جدید و برنامه های کاربردی قابل اعتماد، یک “مسیر سبز” کنترل نشده برای کالاهای عبوری از ایرلند شمالی ایجاد کند. تا امکان ورود آنها به اتحادیه اروپا به حداقل برسد.

با این حال، بروکسل می گوید در حالی که آماده است در اجرای قانون انعطاف نشان دهد، این پیمان غیرقابل مذاکره است و اگر بریتانیا از تصمیم اخیر خود خارج نشود، اتحادیه اروپا با اقدامات قانونی و احتمالاً تحریم های تجاری به لندن پاسخ خواهد داد.

در همین حال، منتقدان دولت جانسون به حمله روسیه به اوکراین و لزوم اتحاد در پاسخ به زیاده خواهی های مسکو اشاره می کنند و هشدار می دهند که خصومت بین بریتانیا و اتحادیه اروپا آخرین چیزی است که اروپا در حال حاضر به آن نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید