ارادت دهلی به آمریکا به منافع او در ایران لطمه زد

ساعت: 14:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۱
کد خبر: 1783642

سفیر سابق هند در جهان عرب هشدار داد که دولت کنونی دهلی در حال تبدیل شدن به بخشی از دستور کار ضد ایرانی آمریکا در منطقه است و گفت: هند با تبعیت از آمریکا به منافع آمریکا آسیب رسانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند نزدیکی فزاینده دولت هند به آمریکا و رژیم صهیونیستی بر روابط سنتی این کشور با ایران که زمانی بزرگترین تامین کننده نفت خام هند بود، تأثیر گذاشته است.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات هند ماه گذشته برای تشکیل یک بلوک منطقه ای با ایالات متحده، اسرائیل و امارات متحده عربی دیدار کردند و تل آویو اعلام کرد این بلوک به این دلیل ایجاد شده است که چهار کشور ارزیابی های مشابهی از تحولات منطقه دارند.

تلمیز احمد، سفیر سابق هند در عربستان سعودی، عمان و امارات در مصاحبه با اسپوتنیک، از سیاست در حال تحول دهلی نو در قبال ایران در دوره نخست وزیری نارندرا مودی صحبت کرد. احمد معتقد است که هند با پایبندی آشکار به سیاست آمریکا، نه تنها با ایران بلکه به سایر کشورهای منطقه نیز به «منافع خود» آسیب رسانده است.

اسپوتنیک احمد پرسید: روابط هند با ایران در دوره نخست وزیری نارندرا مودی را چگونه توصیف می کنید؟ آیا روابط هند با ایران به روابط این کشور با آمریکا بستگی دارد؟

این دیپلمات برجسته هندی پاسخ داد: روابط هند با ایران همیشه تابع خواسته های روابط هند با آمریکا بوده است. اما آنچه اخیراً مرا نگران کرده توافق کامل هند با آنچه دونالد ترامپ در سال 2018 آغاز کرد است. «در حالی که هند درگیر توسعه یک رابطه امنیتی اساسی با ایالات متحده است، برای سیاستمداران هندی کاملاً ممکن بود که به واشنگتن بگویند که منافع دهلی در حفظ ثبات است. روابط با تهران

احمد گفت: هند در حال تبدیل شدن به بخشی از دستور کار آمریکا برای ایران است. اخیراً، دهلی خود را تابع ایالات متحده معرفی کرده است، حتی اگر هر کاری که ایالات متحده انجام می دهد طبق قوانین بین المللی غیرقانونی باشد. اما ایران هیچ اقدام غیرقانونی بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام نداده است.

وی گفت: نه تنها هند در همان منطقه ایران است، بلکه هر دو دارای پیوندهای تمدنی هزاران ساله و منافع ژئوپلیتیک، اقتصادی و امنیتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد. در حالی که هند توانسته است از شر تحریم های آمریکا برجام به دلیل دخالت در بندر چابهار خلاص شود، ترس از اینکه واشنگتن با تحریم های خود تشویق می کند، شرکت های هندی را از سرمایه گذاری در چابهار و تکمیل نقش هند در توسعه بیشتر بندر و زیرساخت ها منصرف می کند. . دورش عقب رفت.

احمد گفت: هند همیشه به آمریکایی ها نشان داده است که به منافع خود احترام می گذارد. اما آمریکایی ها نسبت به منافع منطقه ای و فوری ما رفتار متقابل مشابهی نشان نداده اند.

سوال دیگر دیپلمات هندی از اسپوتنیک این بود که “آیا معتقدید دولت بایدن سیاست معتدل تری نسبت به دولت قبلی خود در قبال ایران اتخاذ کرده است؟” و آیا تغییر دولت در واشنگتن به روابط هند و ایران کمک کرده است؟

او گفت: «راستش را بخواهید، در دنیای واقعی چیز زیادی تغییر نکرده است. در حالی که جو بایدن در ابتدا اعلام کرد که بازگشت آمریکایی ها به برجام برای او اولویت است، اما واقعیت این است که شش دور مذاکرات انجام شده و آمریکا هنوز به توافق نرسیده است. در مورد هند، من می خواهم به این نکته اشاره کنم که دهلی در اوایل امسال (پس از روی کار آمدن بایدن) بودجه سالانه خود را برای بندر چابهار تقریباً دو برابر کرد. با این حال، با توجه به اینکه تحریم ها همچنان پابرجا هستند، تا سال آینده منتظر می مانیم تا ببینیم واقعاً چقدر از بودجه استفاده شده است.»

احمد با اشاره به پیروزی آیت الله سیدابراهیم رئیسی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری ایران گفت: تهران از چارچوب راهبردی دهلی نو خارج شده است. «در حالی که هند مذاکرات را با دولت جدید تهران آغاز کرده است، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر پیشنهاد هند چیزی مشخص که زمینه کلی روابط دوجانبه را تغییر دهد، ندیده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که برقراری روابط گرم و دوستانه با ایران برای منافع ژئواستراتژیک هند چقدر حیاتی است، گفت: ایران حضور ژئوپلیتیکی بسیار گسترده ای در منطقه دارد. این کشور دارای خط ساحلی بسیار طولانی است. علاوه بر این، ارزش کلی استراتژیک آن برای هند تنها با این واقعیت افزایش می یابد که با پاکستان و افغانستان و همچنین با [کشورهای] آسیای مرکزی مرز مشترکی دارد. این کشور به طور موثر در غرب آسیا، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی نقش دارد.»

این دیپلمات سابق هندی افزود: البته، [ایران] این کشور همچنین تامین کننده اصلی انرژی است و به طور سنتی به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام دهلی رتبه بندی می شود. جغرافیای آن نیز آن را به یک مرکز منطقه ای مهم تبدیل کرده است.

اسپوتنیک پرسید: «چگونه می‌بینید که هند در کنار اسرائیل، امارات و ایالات متحده نقشی در این چهارجانبه ایفا می‌کند که ماه گذشته فاش شد؟»

احمد پاسخ داد: «این گروه چهارجانبه برای من معنی ندارد. قبل از اینکه به پس زمینه نگاه کنید، باید برنامه ریزی کنید [تشکیل] به این نگاه کن من فکر نمی کنم که گروه جدید برای غرب آسیا یا هند ارزش استراتژیک داشته باشد. انصافاً، برای هند، پیوستن به گروه جدید فقط یک ترفند تبلیغاتی از سوی دولت است که برای دستاوردهای سیاست خارجی خود چیزی برای نشان دادن ندارد. “من فکر می کنم گروه جدید به مرور زمان ناپدید می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا “توسعه روابط نزدیکتر با واشنگتن تاثیر معکوس بر هند در منطقه داشته است”، گفت: “در 15 سال گذشته، هند به طور پیوسته روابط استراتژیک و دفاعی خود را با ایالات متحده بهبود بخشیده است.” برای من این سیاست معقولی نیست. این یک پاسخ عجولانه به یک چالش خاص، ظهور چین است.»

این دیپلمات هندی در پایان گفت: با این حال، سیاست طرفداری از آمریکا که هند در پاسخ به این چالش در پیش گرفته است، آنطور که باید به نفع هند نیست. برعکس، من استدلال می کنم که این نگرش آشکار طرفدار آمریکا ممکن است به بدتر شدن روابط با چین و احتمالاً به بن بست ادامه دهد. [در منطقه] لداک رهبری کرد.

علی شمهانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در سومین نشست گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای به دهلی سفر کرده بود، روز چهارشنبه با نخست‌وزیر هند دیدار کرد.

مودی در دیدار با شمانی نیز ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با آیت الله رئیسی دیدار کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید