ارزشیابی معلم تا کجا پیش رفت؟

ارزشیابی معلم تا کجا پیش رفت؟

رضا فیضی نژاد از بازنشستگی 51 هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال 80 هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته می شوند.

وی با اشاره به میزان بدهی آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی کشوری پس از اجرای رتبه بندی معلمان گفت: ستاری فرد معاون وزیر آموزش و پرورش دو جلسه در محل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص کسورات بازنشستگی 6 ماهه دوم سال 1400 و اعلام رتبه B از 1401 مستمری بگیر.

به گفته معاون فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری، آموزش و پرورش در 6 ماهه دوم سال از پرداخت 1400 رقم برای اجرای سنجش معلمان کوتاهی کرده است که محاسبات آن در دست بررسی است. البته مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری و معاونت آموزش و پرورش در این هفته تلاش زیادی می کنند تا ارزیابی های معلمان با تسویه حساب ها جوابگو باشد.

فیضی نژاد در پاسخ به این سوال که میزان بدهی آموزشی برای اجرای ارزشیابی معلمان چقدر است؟ وی تصریح کرد: مبلغ به عنوان مبلغ پرداختی در مجموع محاسبه می شود و شامل کسورات از سهم شاغل، کارفرما و ذخیره ای است که تخصیص نمی یابد و طرح صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان یک هفته با جلساتی که در سازمان و برنامه و بودجه است. معتبر در نظر گرفته شود، این کار باید انجام شود.

لزوم بازنگری در پرداخت های علی الحساب برای انجام رتبه بندی معلمان بازنشسته

بازنشستگی 80 هزار فرهنگی در سال 1402; پیگیری عملکرد رتبه بندی در پرداخت حق الزحمه نیروی کار به این دسته از مستمری بگیران

وی در خصوص پرداخت مابه التفاوت دستمزد معلمان در سال 1401 با اعمال رتبه بندی معلمان اظهار داشت: همانطور که ارقام مربوط به کسر رتبه از آبان ماه 1401 به بعد علی الحساب پرداخت شده است، بنابراین در سال 1400 عملاً آموزش و پرورش مستمری بگیران یا کارگران داشته اند. پرداخت نشده است. اینها (پرداخت بخشی از مطالبات ناشی از تحقق رتبه فرهنگیان) در مهر و آبان 1401 پرداخت شده و کسورات وی نیز علی الحساب پرداخت شده است که نیاز به بررسی دارد. قطعاً به محض تأمین اعتبار، رتبه بندی برای مستمری بگیران 1400، 1401 و 1402 اعمال می شود.

معاون فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی می شود بیش از 80 هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش در سال 1402 بازنشسته شوند، از پیگیری اجرای موضوع رتبه بندی در پرداخت مستمری به این افراد خبر داد.

ارزشیابی معلم تا کجا پیش رفت؟

رضامراد صحرایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات است و در سطح منطقه نیز کار آنها افزایش یافته است. هنگام رسیدگی به اعتراضات، یک پله بالاتر باید بررسی شود، اگر فردی رتبه منطقه یک یا دو دارد، در مرحله اعتراض، یک طرف باید پیگیری شود. کار انجام می شود و ما به قول خود عمل می کنیم.

وی درباره جشنواره الف تا گفت: این جشنواره به معنای الفبای تحول است. بزرگترین جشنواره آموزش و پرورش ما بعد از انقلاب است و هر تحولی که انجام دادیم انشالله هفته آینده آن را به نمایش می گذاریم و می توانیم تصویر واقعی نظام آموزشی را در این جشنواره ببینیم. در مصلی برگزار می شود و اهداف مهمی دارد و در سطح بین المللی نیز در آن شرکت کردند. بهترین آثار علمی، فرهنگی و آموزشی از سراسر کشور به تهران می آید و در آنجا دیده می شود.

طرح تحول وضعیت استخدامی معلمان آموزش و پرورش

این روزها دو طرح در مجلس برای تغییر وضعیت استخدامی معلمان آموزش و پرورش مطرح می شود، یکی طرح کمیسیون آموزش با تاکید بر امتحان مشترک و دیگری طرح جلال محمودزاده با محوریت آزمون داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت نیروها پس از آن. 2013.

موضوع جذب معلمان آموزش و پرورش و تغییر وضعیت کارگران غیررسمی پس از سال 1390 یکی از موضوعاتی است که ده ها هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش را نگران کرده است.

برای حل این مشکل دو طرح در مجلس وجود دارد، یکی طرح کمیسیون آموزش و پرورش که توسط چهره هایی مانند متفکر آزاد، اسماعیلی و واحدی تدوین شده است و دیگری طرح مستقل محمودزاده که بیش از 60 نماینده کشور از آن حمایت می کنند. جامعه فرهنگی کشور و منتظر مشخص شدن وضعیت طرح کمیسیون آموزش به مجلس است.

در طرح کمیسیون آموزش بر الزام آزمون ماده 28، نادیده گرفتن سال ها همکاری نیروهای غیررسمی، حقوق معلمان، خرید خدمات آموزشی، مربیان پیش دبستانی، معلمان نظامی و سایر نیروها تاکید شده و با حداقل حقوق و مزایا، با آموزش و پرورش همکاری کرده اند.

راه دسترسی یکی از معلمان حق الدریسی به مدرسه یکی از روستاهای کردستان

برخی از اعضای کمیسیون آموزش می گویند نمی توان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نادیده گرفت و باید آزمون اصل 28 را برگزار کنیم در حالی که رکن اول قانون گذاری در کشور شورای اسلامی است. این طرح چند مشکل اساسی دارد. اولاً همه گروه‌های غیررسمی را شامل نمی‌شود، ثانیاً به نفع مدارس خصوصی و شرکت‌های واسطه است، ثالثاً باعث از دست دادن بخش بزرگی از نیروهای مجربی می‌شود که سال‌های خود را در کلاس‌های درس گذرانده‌اند. علاوه بر این، اختیارات زیادی برای جذب نیرو به ادارات کل داده شده و احتمال تخلفات افزایش می یابد.

طرح دوم جلال محمودزاده نماینده مهاباد است. طرح محمودزاده با فلسفه استفاده حداکثری از نیروهای غیررسمی تدوین شد. بر این اساس ابتدا آزمون داخلی مناسب برگزار و برگزیدگان در آموزش و پرورش منصوب می شوند. نیروهایی که در این آزمون مردود می شدند، پس از گذراندن یک دوره چند ماهه در دانشگاه فرهنگیان مجدداً مورد آزمایش قرار می گرفتند و در صورت قبولی، به صورت رسمی جذب می شدند.

این طرح نیز با سیاست های مدنظر رهبری از منظر شورای عالی انقلاب فرهنگی منطبق است و تنها تفاوت آن توجه بیشتر به تجربه معلمان است.

بیانات رهبر انقلاب در قوانین تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز حاکی از آن است که راه ورود معلمان به آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و گذراندن دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت این دانشگاه و معلمان قبل از ورود به آموزش و پرورش باشد. نظام آموزشی کشور باید از نظر عقیدتی، اخلاقی و سیاسی انتخاب شوند و خوشبختانه نیروهای بعد از سال 2019 همه این موارد را طبق قرارداد با آموزش و پرورش پیش بینی شده در این طرح طی خواهند کرد.

موضوع مهمی که در طرح نماینده مهاباد به آن پرداخته شده رسیدگی به شرایط نیروهای مورد بحث است. در خوشبینانه ترین سناریو، نیروهای قبل از سال 2011 حداقل بین 33 تا 45 سال هستند. این بدان معناست که آنها با وجود اینکه جوان هستند، نمی توانند به راحتی در هر جایی استخدام شوند. وقتی در شرایط فعلی آموزش و پرورش نیاز به جذب نیروی فوری دارد، چرا از چنین ظرفیتی بهره نبرید و بازی برنده ای را برای خود رقم بزنید؟

برخی از منتقدان ثانویه بار مالی آن را مطرح می‌کنند، اما دقت نمی‌کنند که آیا بعد از سال 2019 باید معلم جذب کنیم یا نه، و هر سال هزاران سرباز بازنشسته می‌شوند. مزیت طرح دوم این است که نیروی استخدام شده قطعا مجرب بوده و بازدهی بالاتر از حد متوسط ​​خواهد داشت.

حال باید دید چه اتفاقی می‌افتد. آیا طرح کمیسیون آموزش تصویب شده و بسیاری از ظرفیت ها از بین می رود یا تصویب طرحی مشابه طرح محمودزاده ضمن حمایت از حقوق معلمان از هدر رفتن منابع مالی و انرژی و تخصص های ارزشمند نیز جلوگیری می کند؟

بر اساس برخی اخبار مردمی، نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا قبل از پایان سال پایانی مجلس یازدهم، تکلیف تغییر وضعیت استخدامی معلمان آموزش و پرورش را مشخص کنند.

دیدگاهتان را بنویسید