ارمنستان و جمهوری آذربایجان معاهده صلح امضا کردند


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 21.07.1401
کد خبر: 1903054

ارمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند تا پایان سال 2022 توافقنامه صلح امضا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اسپوتنیک، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان روز چهارشنبه گفت که با «حکمت حاجی اف» دستیار رئیس جمهور آذربایجان درباره امضای معاهده صلح میان این دو کشور گفت وگو کرده است. کشورها تا پایان سال 2022

این مقام ارمنی گفت: ما بر روی روابط ارمنستان و آذربایجان و همچنین موضوع قره باغ کوهستانی و همچنین جدول زمانی توافقنامه صلح یعنی دستیابی به توافقنامه صلح تا پایان سال تمرکز کردیم. “

این مقام دولتی ارمنستان همچنین افزود: تاکید بر به رسمیت شناختن مرزهای کشورها یعنی توافق برای تحدید حدود تا پایان سال انجام خواهد شد و امیدوارم این توافق اجرایی شود. به زودی.”

وی افزود: روند توافق صلح و مرزبندی به هم مرتبط است و ارمنستان همچنان نگران است که جمهوری آذربایجان علیرغم امضای توافقنامه صلح به حملات خود به مناطق و بخش‌های مختلف ارمنستان ادامه دهد.

گریگوریان با اشاره به اینکه ارمنستان، گرجستان و آذربایجان در سال 1929 تحدید مرزها را تکمیل کردند، افزود: اکنون طرفین باید این قرارداد را به عنوان مبنای مرز ارمنستان و آذربایجان بپذیرند و 29.8 هزار کیلومتر مربع از خاک ارمنستان را تضمین کنند.

پیشتر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده بود که ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر موضوعات اصلی توافقنامه صلح به توافق رسیده اند. چاووش اوغلو در گفت‌وگوی تلویزیونی در این باره گفت: درباره موضوعات و محورهای اصلی توافقی حاصل شد که شامل 5 بند است. به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی و تحدید حدود از جمله این بندها است. اکنون مسئله اعدام آنهاست.”

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: نمی توانیم مذاکرات برای توافق صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات عادی سازی روابط آنکارا و ایروان را جدا کنیم، این موضوع را بارها تکرار کرده ایم.

در آخرین دور درگیری نظامی بین باکو و ایروان، نیروهای مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در 23 سپتامبر با یکدیگر درگیر شدند. به گفته نخست وزیر ارمنستان، دست کم 105 سرباز ارمنی در این درگیری ها کشته شدند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز از کشته شدن 50 سرباز این کشور در این درگیری ها خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید