احتمال حمله جدید جمهوری آذربایجان به ارمنستان در منطقه مرزی ایران

احتمال حمله جدید جمهوری آذربایجان به ارمنستان در منطقه مرزی ایران

وی با پخش فیلمی مبنی بر قاچاق اسلحه در منطقه «خانکندی» که ارمنستان آن را استپانکرت می داند، نوشت: واقعیت دیگر مربوط به قاچاق غیرقانونی مهمات نظامی توسط جدایی طلبان ارمنی به خانکندی است.

وی در ادامه این توئیت با اعتراض به آنچه سکوت نمایندگان خارجی در قبال این اقدام خواند، نوشت: چرا نمایندگان خارجی که هر روز درباره اقدامات مسالمت آمیز زیست محیطی در جاده لاچین – خانکندی اظهار نظر می کنند، صدای خود را بلند می کنند این بی قانونی را بلند نکنید؟

برخی گزارش های غیررسمی حاکی از آن است که ارتش جمهوری آذربایجان در حال برنامه ریزی برای حمله به مناطقی در سیونیک، منطقه هم مرز با ایران در ارمنستان است.

ارمنستان در 14 مارس جمهوری آذربایجان را به بستن عمدی جاده لاچین-خانکندی بر خلاف مفاد قرارداد آتش بس سه جانبه جنگ دوم قره باغ متهم کرد و اعلام کرد که دولت باکو مردم ارمنی خانکندی را به گروگان گرفته است. به اهداف خود در مورد مناقشه قره باغ دست یابد.

یک هفته قبل و بعد از حکم ICJ، کامیون ها و خودروهای حامل کمک های بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ از کریدور لاچین عبور کرده و به خانکندی در مرکز قره باغ رفتند.

بر اساس مفاد توافقنامه آتش بس سه جانبه جنگ دوم قره باغ، نیروهای حافظ صلح روسیه از تردد امن در جاده لاچین – خانکندی اطمینان حاصل می کنند، اما در هفته های اخیر این نیروها با اعتراضات سازماندهی شده توسط دولت جمهوری آذربایجان و محدودیت ها مواجه شده اند. حرکت در این جاده جاده خلوت است

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان چند روز پیش در جریان سفر سرگئی لاوروف همتای روس خود درخواست ایجاد یک پاسگاه مرزی در ابتدای جاده لاچین – خانکندی کرد، اما لاوروف اعلام کرد که وجود دارد. نیازی به باز کردن پست در این مسیر نیست و نیروهای روسی امنیت حرکت را تضمین خواهند کرد

به گزارش ایرنا، جمهوری آذربایجان در سه ماه گذشته اعلام کرده است که گذرگاه مرزی لاچین به روی غیرنظامیان باز است، اما گفته می‌شود برخلاف ارمنستان، مقامات باکو با سازماندهی نیروهای خود تحت عنوان نیروهای غیرنظامی و فعالان محیط زیست، این گذرگاه مرزی را به روی غیرنظامیان باز کرده است. جلوگیری از انتقال سوخت، مواد غذایی و پزشکی به شهرستان خانکندی ارسال شد و به این ترتیب فاجعه انسانی در آن منطقه به وجود آورد.

10 روز پیش دیوان بین المللی دادگستری با صدور رأی قانونی و الزام آور (شماره 13-2) در خصوص آخرین درگیری های حقوقی در مناقشه دیرینه ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ، خواستار رفع محدودیت ها شد. و ایجاد ترافیک در جاده لاچین استانال خان.

پس از جنگ پاییزی 2020 بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان، توافقنامه آتش بس سه جانبه بین روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان امضا شد، اما نام خانکندی، مرکز قره باغ، نامشخص باقی ماند.

بر اساس یکی از مفاد آتش بس سه جانبه، چندین کشور تصمیم گرفتند که از طریق شهر لاچین، گذرگاهی بین خانکندی و ارمنستان و همچنین گذرگاهی بین بخش شرقی خاک جمهوری آذربایجان به نخجوان ایجاد کنند. ارمنستان تاکنون هیچ اقدامی در خصوص ایجاد انتقال جدید بین بخش شرقی و قلمرو جمهوری خودمختار نخجوان انجام نداده و این موضوع را خارج از تعهد امضا شده می داند.

پس از جنگ دوم قره باغ در سال 2020 که با توافق آتش بس با میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا شش هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حضور یافتند و تلاش خود را برای برقراری آتش بس بین کشورها آغاز کردند، اما در 30 ماه گذشته آتش بس برقرار شد. بین طرف های آذربایجانی و ارمنی بارها نقض شده است.

دیدگاهتان را بنویسید