درخواست ایران برای کاهش تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان


ساعت: 17:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897477

اتحادیه اروپا، آمریکا، فرانسه، روسیه، ایران و ترکیه نگرانی جدی خود را از درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز کرده و خواستار پایان دادن به خشونت‌ها و درگیری‌ها شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در دو درگیری اخیر بین دو کشور همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تعدادی از سربازان دو طرف کشته شدند و وضعیت مرزی اکنون شکننده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه در مقاله ای در این زمینه گزارش داد که دست کم 100 سرباز ارمنی و آذربایجانی در درگیری های روز سه شنبه کشته شدند. اگرچه با تلاش روسیه آتش بس میان دو طرف برقرار شد، اما دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع ارمنستان روز چهارشنبه اعلام کرد که باکو حملات خود را با توپ، خمپاره و سلاح های کالیبر بزرگ در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان از سر گرفته است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز بامداد چهارشنبه تایید کرد که نیروهای ارمنی در طول شب مواضع این کشور را در مناطق کلبجار و لاچین گلوله باران کردند. باکو در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای ارمنستان با هویتزر به سه روستای این کشور شلیک کردند، اما آرام توروسیان، سخنگوی ارتش ارمنستان، این اتهامات را رد کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو رقیب اتحاد جماهیر شوروی سابق، در دو جنگ در سه دهه گذشته برای کنترل قره باغ کوهستانی با یکدیگر جنگیده اند. از سرگیری چنین درگیری های خونینی نشان می دهد که اوضاع چه در این منطقه کوهستانی و چه در مرزهای رسمی دو کشور بحرانی است.




تقاضای ایران و سایر کشورها برای تنش زدایی

در همین حال، ارمنستان از جامعه جهانی خواست تا پاسخ دهد، در حالی که اتحادیه اروپا، ایالات متحده، فرانسه، روسیه، ایران و ترکیه نگرانی شدید خود را ابراز کرده و خواستار پایان دادن به خشونت و درگیری شدند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت که وضعیت همچنان متشنج است. در همین حال، روسیه در نوامبر 2020 نیروهای حافظ صلح را در قره باغ کوهستانی مستقر کرد.

در ماه‌های اخیر اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق صلح ابتکار عمل را به دست گرفته است و این مذاکرات منجر به پیشرفت در تحدید حدود مرزها و بازگشایی راه‌های ارتباطی بین دو کشور شده است. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در ماه های آوریل و می در بروکسل پایتخت بلژیک دیدار و بر ادامه مذاکرات توافق کردند.

افزایش احساسات افراطی در باکو و ایروان

Ghuela Vasadze، تحلیلگر ارشد سیاسی در مرکز تحلیل استراتژیک گرجستان، معتقد است که درگیری های جدید این تحولات را مختل کرده است. به گفته وی، خشونت دو طرف افکار عمومی را تندتر کرده است.

احساسات و افکار افراطی سه شنبه شب در ایروان، پایتخت ارمنستان، خارج از بیمارستانی که سربازان مجروح در آن بستری هستند، شدید بود. «سقراط کاچاتوریان» از شهروندان ارمنی گفت: ما باید برای سرزمین، وطن و کشورمان بجنگیم. ما پیروز خواهیم شد، شاید امروز نه، اما فردا این اتفاق خواهد افتاد.”

آرمان مخیتاریان شهروند دیگر ارمنستان نیز گفت: با توجه به استقرار نیروهای آذربایجانی در مرز با ارمنستان، جنگ جدیدی قریب الوقوع است.

روابط ایروان و باکو بر سر مسئله قره باغ کوهستانی تیره شده است. پس از اولین جنگ در اوایل دهه 1990 که منجر به کشته شدن بیش از 30000 نفر شد، ایروان و باکو دوباره در پاییز 2020 با هم درگیر شدند و بیش از 6500 قربانی گرفت. ارمنستان در این جنگ آخر شکست خورد و مجبور شد مناطق مهمی را واگذار کند.

یک تحلیلگر ارشد گرجستانی، گلااسادزه، معتقد است که آتش بس شکننده ای که پس از آن به وقوع پیوست، امکان ایجاد وضعیت «نه جنگ و نه صلح» را فراهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید