رئیس مجلس جمهوری آذربایجان با انتقاد شدید از ایران: هیچکس حق دخالت در اعمال حاکمیت ملی ما را ندارد/ تهران در منطقه تنش و درگیری ایجاد می کند و تلاش برای برقراری صلح بین باکو و ایروان را مختل می کند.

رئیس مجلس جمهوری آذربایجان با انتقاد شدید از ایران: هیچکس حق دخالت در اعمال حاکمیت ملی ما را ندارد/ تهران در منطقه تنش و درگیری ایجاد می کند و تلاش برای برقراری صلح بین باکو و ایروان را مختل می کند.

به گزارش رسانه جمهوری آذربایجان، صاحبه غفارووا، رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه گفت: هیچکس حق دخالت در اعمال حاکمیت ملی آذربایجان را ندارد. ما قاطعانه اتهامات بی‌اساس مجلس ایران علیه کشورمان را رد می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که دست از این گونه تحریکات بردارند و از اقداماتی که به روابط دوجانبه آسیب می‌زند خودداری کنند.

خانم غفارووا این سخنان را در جلسه ای گفت که نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به مجلس ایران پاسخ دهند.

چند روز پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با صدور بیانیه ای از نمایندگان پارلمان آذربایجان خواستند در برابر تصمیم دولت الهام علی اف رئیس جمهور این کشور مبنی بر افتتاح سفارت در اسرائیل موضع گیری کنند. آنها گفتند: این اقدام دولتمردان جمهوری آذربایجان پیامدهای سیاسی بسیار منفی علیه آنها خواهد داشت.

روابط تهران و باکو از زمان جنگ قره باغ کوهستانی سه سال پیش پر تنش بوده و پس از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران و گشایش سفارت این کشور در اسرائیل، بیش از پیش تیره شده است.

خانم گافارووا تاکید کرد که جمهوری آذربایجان یک کشور مستقل است و روابط با هر کشور دیگری فقط به خودش مربوط می شود.

وی گفت در حالی که ایران ادعا می کند که نگران حقوق مسلمانان فلسطین و سرزمین های اشغالی آنها در درگیری با اسرائیل است، اما در درگیری بین باکو و ایروان “هرگز با ارمنستان مخالفت نکرده و به طرق مختلف به ارمنستان کمک کرده است”.

صاحبه غفارووا گفت: آنها به کشور ما تهمت می زنند، در منطقه تنش و درگیری ایجاد می کنند و مانع تلاش برای برقراری صلح پایدار بین ارمنستان و آذربایجان می شوند.

جمهوری آذربایجان روز گذشته چهار کارمند سفارت ایران در باکو را به عنوان «عناصر نامطلوب» اخراج کرد. همچنین گزارشی مبنی بر بازداشت افراد بیشتری به ظن ارتباط با دستگاه اطلاعاتی ایران منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید