از سرگیری درگیری بین باکو و ایروان / تاکنون 99 سرباز کشته شدند

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این رابطه گزارش داد: در نتیجه تحریکات گسترده ارمنستان 50 نظامی آذربایجانی کشته شدند و ارمنستان پیش از این از کشته شدن حداقل 49 سرباز خود خبر داده بود.

جمهوری آذربایجان پس از یک شب درگیری، ارمنستان را به نقض آتش بس متهم کرد. موضوعی که ترس از درگیری همه جانبه جدید بین دشمنان تاریخی را تشدید کرده است.

روسیه اعلام کرد که بین طرف های درگیر به آتش بس رسیده است که چند ساعت صلح نسبی را به همراه داشت، اما جمهوری آذربایجان همچنان نیروهای ارمنستان را به نقض آشکار توافق متهم می کرد.

ارتش جمهوری آذربایجان گزارش داد: با وجود آتش بس اعلام شده از ساعت 9:00 (به وقت مسکو)، ارمنستان با استفاده از توپخانه و سایر سلاح های سنگین، آتش بس در مرزهای مرزی را به شدت نقض می کند.

پس از شروع جنگ، ارمنستان از رهبران جهان درخواست کمک کرد و آذربایجان را به تلاش برای تعرض به خاک خود متهم کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با رهبران دو کشور تماس گرفت. سخنگوی او گفت واشنگتن برای پایان فوری جنگ و توافق صلح بین همسایگان فشار خواهد آورد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با الهام علی اف، همتای آذربایجانی خود، ابراز نگرانی شدید کرد و خواستار بازگشت آتش بس شد.

به گفته الیزه، او همچنین خواستار تجدید مذاکرات شد و پیشنهاد کرد که فرانسه و اتحادیه اروپا در این مذاکرات شرکت کنند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پیش از این با مکرون صحبت کرده بود و همچنین از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بلینکن خواسته بود به اقدامات تهاجمی آذربایجان پاسخ دهند.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که درگیری ها پس از آتش بس کاهش یافته است، اما وضعیت در مرز همچنان بسیار متشنج است.

وزارت کشور اعلام کرد که درگیری‌ها از صبح روز سه‌شنبه آغاز شد و ارمنستان با آتش توپخانه، خمپاره و پهپاد در شهرهای گوریس، سوتک و جرموک به تجاوزات جمهوری آذربایجان پاسخ داد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: دشمن درصدد ورود به خاک ارمنستان است.

از سوی دیگر جمهوری آذربایجان ارمنستان را به اقدامات خرابکارانه گسترده در منطقه داشخان، کلباجار و لاچین متهم کرد و اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور اقدامات محدود و هدفمندی را برای خنثی کردن مواضع آتش ارامنه انجام می دهند.

ترکیه، یکی از حامیان سیاسی و نظامی دیرینه باکو، ارمنستان را مقصر دانست و خواستار تمرکز این کشور بر مذاکرات صلح شد.

اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز از تشدید تنش ها ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به درگیری شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین از تشدید تنش ها و درگیری های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتن داری و حل و فصل اختلافات از راه های مسالمت آمیز و بر اساس قوانین بین المللی بین دو کشور شد.

ناصر کنعانی بار دیگر بر غیرقابل قبول بودن هرگونه تغییر در مرزهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از کشورمان تاکید کرد.

کنعانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحولات در این زمینه را به دقت رصد می کند، لزوم احترام به تمامیت ارضی دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و آمادگی کشورمان برای ارائه هرگونه کمکی را اعلام کرد. حل اختلافات بین دو کشور همسایه

این دو کشور همسایه در سال های اخیر دو جنگ بر سر این منطقه مورد مناقشه داشته اند.

آخرین بار 6 هفته نبرد شدید در پاییز 2020 با آتش بس با میانجیگری روسیه به پایان رسید.

بر اساس این توافق، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای چندین دهه تحت کنترل خود بود، واگذار کرد و مسکو حدود 2000 نیروی حافظ صلح روسی را برای نظارت بر آتش‌بس مستقر کرد.

به گزارش ایرنا، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نخستین دقایق صبح امروز – 22 شهریور – از بروز درگیری در مرزهای دو کشور خبر دادند و یکدیگر را به انجام حملات مرزی و تضعیف آتش بس شکننده متهم کردند. وزارت دفاع ارمنستان شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که “صدای انفجارهای ناشی از حملات جمهوری آذربایجان در چندین شهر مرزی شنیده شد که آتش‌بس شکننده در قره باغ را تضعیف کرد”.

از سوی دیگر، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که «درگیری های مرزی به دلیل اقدامات تحریک آمیز ارمنستان رخ داده است».

دیدگاهتان را بنویسید