تشدید تنش ها بین ایران و باکو/ رسانه های نزدیک به الهام علی اف علیه تهران بسیار فعال هستند

تشدید تنش ها بین ایران و باکو/ رسانه های نزدیک به الهام علی اف علیه تهران بسیار فعال هستند

روز جدید جنگ لفظی آذربایجان و ایران دوباره بالا گرفت و منابع نیمه رسمی در کشور آذربایجان آشکارا خواستار جدایی آذری ها در ایران شدند. تیتر سایت کالیبر آز که مربوط به ریاست جمهوری آذربایجان است در روز 5 مرداد این بود: «زمان جدایی آذربایجان جنوبی از ایران فرا رسیده است». (“آذربایجان جنوبی” اصطلاح جدایی طلبان برای استان های آذربایجان در ایران است.)

در ادامه این مقاله آمده است: فردای آن روز سایت حققین که مرتبط با سرویس های امنیتی آذربایجان است، مطلبی با عنوان «آذربایجان جنوبی به دنبال استقلال است!» نویسنده ناشناس این مقاله با اشاره به آذربایجانی های ایران نوشت: «آذربایجان جنوبی به دنبال استقلال است. دولت آذربایجان قدرت بسیج کافی برای حفظ حقوق هموطنان خود را دارد. و دولت آذربایجان منابع کافی برای حمایت از موج جدید جنبش آزادیبخش ملی را دارد.

روابط باکو و تهران پس از جنگ سال 2020 بین آذربایجان و ارمنستان تیره شده است. اگرچه ایران بارها حمایت خود را از کنترل آذربایجان بر بسیاری از اراضی که در جنگ اول بین دو کشور در دهه 1990 از دست داده بود، ابراز کرده است، به نظر می رسد نگران گام های بعدی احتمالی آذربایجان جسور شده است.

به نظر می رسد که آخرین تنش مربوط به اظهارات مقامات ایرانی در ماه ژوئیه باشد که در آن آنها نسبت به برنامه های آذربایجان برای ایجاد یک خط حمل و نقل جدید که منطقه نخجوان آذربایجان را به سرزمین اصلی آذربایجان متصل می کند، ابراز نگرانی کردند، مسیری که باکو آن را “کریدور زنگزور” می نامد. این مسیر در امتداد مرز ارمنستان و ایران است و پیامدهای نامشخصی برای تجارت بین ارمنستان و ایران خواهد داشت.

آذربایجان و ارمنستان در حال حاضر در حال مذاکره درباره ماهیت دقیق این مسیر و این سوال حساس سیاسی هستند که هرکدام چه میزان ترانزیت در طول مسیر را کنترل خواهند کرد. اما آذربایجان بارها از این کریدور به عنوان پان ترکی نام برده است (از سرزمین اصلی آذربایجان که با نخجوان هم مرز است به ترکیه دسترسی آسان تر می دهد) و این موضوع ایران را نگران می کند. آذربایجان همچنین تهدید کرده است که اگر آنچه را که از ارمنستان می خواهد به دست نیاورد، به زور این سرزمین را تصرف خواهد کرد.

مقامات ایرانی می گویند که آنها فی نفسه مخالف مسیر جدید نیستند. عباس موسوی سفیر ایران در باکو در 28 اوت گفت: ایران مخالف ایجاد کریدور زنگزور نیست. این به آذربایجان و ارمنستان بستگی دارد و یک موضوع بین المللی است. موضع اصلی کشور ما این است که کشوری نمی تواند منافع ملی کشور دیگری از جمله همسایگان خود را تحت تأثیر قرار دهد.

اما تهران نیز بارها اعلام کرده است که تغییر مرزها در قفقاز «خط قرمز» است. مقامات ایرانی در دیدار 19 ژوئیه خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تهران این نگرانی را تکرار کردند. وی گفت: اگر تلاشی برای انسداد مرز ایران و ارمنستان شود، جمهوری اسلامی مقاومت می کند زیرا این مرز هزاران سال است که راه ارتباطی بوده است.

تهران حمایت خود را از تمامیت ارضی ارمنستان از طرق دیگری نیز اعلام کرده است. سالار سفالدینی، تحلیلگر، به روزنامه دنیای اختاز ایران گفت که ایران اعلام کرده است که کنسولگری خود را در شهر کاپان در جنوب ارمنستان باز می کند و در ماه اوت کنسولی را منصوب خواهد کرد که این یک “سیگنال روشن” به باکو است.

علاوه بر این، اخیراً مقالات ضد آذربایجانی در مطبوعات ایران افزایش یافته است. حتی یکی از روزنامه ها داستانی از یک روزنامه ایتالیایی 12 ساله را بازنشر کرد که ادعا می کرد همسر رئیس جمهور الهام علی اف با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس رابطه داشته است. در 24 آگوست، یک روزنامه حامی دولت ترکیه گزیده‌ای از ضبط یک دیپلمات ارشد سابق ایرانی به نام ابوالفضل زتوند را منتشر کرد که در آن سخنانی توهین‌آمیز و تحریک‌آمیز درباره آذربایجان بیان کرد. آذربایجان برای ما پدیده وحشتناکی است. نخجوان باید به طور کامل به ایران ضمیمه شود. ارامنه متحدان ایران هستند و در تاریخ همیشه همینطور بوده اند. چیزی به نام آذربایجان وجود ندارد… آذربایجان باید دوباره به ایران ملحق شود وگرنه ایران را مانند سلول سرطانی آلوده می کند.

تنش ها بین ایران و آذربایجان از سال 2020 چندین بار بالا گرفته است. در ماه مه، علی اف علناً با یک تحلیلگر ایرانی که باکو را به حمایت دولت از جدایی طلبان ایران و آذربایجان متهم کرد، درگیر شد. پاییز گذشته، دستگیری دو راننده کامیون ایرانی توسط پلیس آذربایجان منجر به برگزاری رزمایش نظامی ایران در مرزهای آذربایجان شد. در هر دو مورد، باکو بی سر و صدا در تحریک تجزیه طلبی فعال به نظر می رسد، اما آخرین تماس ها آشکارترین آنها بوده است.

در پایان مقاله کالیبر آمده است: «احتمالاً هموطنان ما با دیدن توسعه پایدار آذربایجان مستقل، اغلب به ما به عنوان رویا نگاه می کنند… بنابراین، مردم آذربایجان جنوبی باید الگو گرفته و تلاش کنند. برای دستیابی به این توسعه.” برادران جنوبی ما، ما می دانیم که شما می توانید این کار را انجام دهید! زمانش فرا رسیده است!”

مثل همیشه در روابط ایران و آذربایجان، سایه اسرائیل بر تنش های اخیر گسترده است. جورج دیک، سفیر اسرائیل در باکو، در ماه جولای، عکسی از خود در حال خواندن کتابی به نام «قصه‌های اسرارآمیز تبریز» درباره این شهر بزرگ در شمال ایران منتشر کرد. این توئیت طوفانی جزئی در شبکه های اجتماعی به پا کرد و چندین آذربایجانی و حامیان آنها تصاویر مشابهی را منتشر کردند که منجر به تهدید پنهانی عباس موسوی سفیر ایران در باکو شد.

موسوی متعاقباً در مصاحبه ای طولانی با تهران تایمز، روابط جمهوری آذربایجان و ایران را گرم توصیف کرد و تنها نقطه دردناک را تلاش اسرائیل برای ایجاد فاصله بین دو کشور دانست و البته اشاره ای به کریدور زنگزور نکرد.

در 31 آگوست، مجله صنایع دفاعی Breaking Defence مقاله ای را منتشر کرد که در آن جزئیات همکاری نظامی اسرائیل و آذربایجان و استفاده احتمالی آن علیه ایران را توضیح می داد. در این مقاله آمده است: واضح است که رابطه دفاعی نزدیک با آذربایجان مزایای بالقوه ای برای اسرائیل دارد، از جمله استقرار حسگرها در خاک آذربایجان یا استفاده از مرز طولانی خود با ایران برای امکان نفوذ بهتر نیروهای ویژه به داخل ایران. می تواند در صورت لزوم حریم هوایی خود را برای ورود هواپیماهای اسرائیلی به ایران فراهم کند.» این مقاله در یکی از سایت های خبری دولت آذربایجان بازنشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید