از تبعید تلخ تنهاترین کاپیتان توکیو تا غرور نروژ / سال پرماجرای مبارزه برای طلای 24 عیار!


ساعت: 08:49
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1813985

کشتی به عنوان اولین و ملی ترین ورزش ایران سال گذشته سایه ها و رنگ های زیادی در دل خود داشت.

بر اساس گزارش ها خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا; سال 1400 سالی پر از جوایز، مدال ها و عناوین مختلف برای تیم های ملی کشتی ایران بود. ورزشکاران شکست خورده کشور که همواره در سبد مدال های کاروان های مختلف از ادوار مختلف المپیک، آسیایی و جهانی سهمی انکارناپذیر و بالایی داشته اند. در سال 1400 ترک ها عادت نکردند که کشتی همچنان پرچمدار ورزش کشور باشد.

از مسابقات قهرمانی آسیا گرفته تا المپیک و مسابقات جهانی، کشتی آزاد و فرنگی همیشه حرفی برای گفتن داشته و در یک سال اخیر هم ادامه دارد. مسیری که مبارزات ایران در سال 1400 طی کرد، البته پایان تاریخ نیست و در سال 1401 یقیناً کمال و رشد ورزش اول و ملی ایران ادامه خواهد داشت. با توجه به اتفاقات پیش رو و کارنامه درخشان کشتی در سال های اخیر، انتظاری جز ارتقای رکوردها و تعداد عناوین این رشته معتبر نباید داشت.

علاوه بر افتتاح اردوی تیم ملی کشتی فرنگی و بازگشت کشتی های قدیمی مجموعه ورزشی آزادی به چرخه حرفه ای کار پس از تعمیرات گران قیمت و طولانی، برگ های طلای دیگری نیز به این موزه اضافه شد که مملو از آثار ارزشمند بود. عناوین کشتی، گزیده هایی که از آنها خواهیم پرداخت.


آغاز سال با بهار مدال آسیایی


* کشتی یونان و روم؛ قهرمانی با موقعیت آزاد

سی و چهارمین دوره مسابقات کشتی قهرمانی آسیا یکی از مهمترین مسیرهای مقدماتی بازی های المپیک 2020 توکیو در آخرین روزهای فروردین ماه در آلماتی قزاقستان برگزار شد. در این رقابت ها همانطور که انتظار می رفت آقای ایران به مبارزه در قاره کهن ادامه داد و بار دیگر ثابت کرد که در هنگام تکمیل ترکیب رزمی کاران بازی های المپیک به جز یک وزن، عناوین دیگری به موزه فدراسیون اضافه می شود.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با هدایت محمد بنا در رقابت های قزاقستان در ادامه با برتری در کشتی قاره ای، با کسب 4 مدال طلا، 2 نقره و 3 برنز و 194 امتیاز، مهارت های خود را به نمایش گذاشت. سقف یک کشتی قاره ای باستانی مسابقاتی که برای کشتی گیران و کشتی گیران آماده سازی برای المپیک بزرگ رقابتی تر به حساب می آمد، چهره هایی را نیز در کشتی ایران معرفی کرد.

پویا دادمرز، میثم دلهانی، علی اکبر یوسفی، مهدی بالی و مهدی محسنژاد از مهمترین چهره های کسب مدال های قاره ای در این رقابت ها بودند. المپیک باید افزایش یابد و البته پس از پایان دوره انتخابی فرانسه، ترکیب تیم ملی برای دیدارهای توکیو مشخص خواهد شد.


* کشتی آزاد؛ قهرمانی با طعم درگیری داخلی

پس از قهرمانی تیم ملی کشتی در قاره کهن، انتظارات از کشتی گیران بیشتر از آزادگان بود و کشتی گیران ایران در سال 2021 با کسب 3 مدال طلا، 3 نقره و 2 برنز و کسب 179 امتیاز قهرمان آسیا شدند. قزاقستان با 151 و 149 امتیاز دوم و سوم شد.

درخشش حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم و کامران گاسم پور در وزن 92 کیلوگرم در دسته سنگین وزن غیرالمپیک شاید یکی از هیجان انگیزترین اتفاقات تیم ملی کشتی فرنگی در آلماتی بود که نوید برگزاری یک انتخابی مهم برای دونده تیم ملی را داد. در سال 2020 در توکیو اتفاقی که بالاخره یک روز صبح در اردوی تیم ملی رخ داد پایان حسن یزدانی بود که دومین المپیک عمر خود را تجربه می کند.

کشتی گیران آزاد با هدایت غلامرضا محمدی با ترکیب کامل و سهمیه هر 6 وزن المپیکی از قزاقستان بازگشتند تا به عنوان تیم ملی کشتی فرنگی و چند ماه مانده به المپیک راهی ده ها اردوی فشرده در خانه آزادی شدند. ورزشگاه برای مبارزه در این رقابت ها تکلیف سهمیه بندی تعیین شد تا کار سخت کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی برای برگزاری انتخابات داخلی و تعیین تکلیف ایرانی در توکیو از نو آغاز شود.


دو روی سکه المپیک توکیو


* کشتی یونان و روم؛ ساختمان بدون طلا برنگشت

برابری و جوانی تیم ملی کشتی در جشنواره بزرگ 2020 حاکی از آن است که شانس کشتی گیران برای کسب مدال در بازی های توکیو بسیار بیشتر از کشتی گیران آزاد است و البته حضور مرد کاریزماتیکی به نام محمد بنا در راس آن. رویا به حقیقت می پیوندد. همین تیم با طلا، برنز و دو مقام پنجمی خط توکیو را به پایان رساند تا اکسیر جوانان المپیک باشد.

جدای از اشتباهات اول علیرضا نجاتی، حسرت تلخ کاپیتان محمدعلی و کم تجربگی امین میرزازاده در سنگین وزن. تیم پنج نفره کشتی فرنگی موفق شد با مدال طلای تاریخی محمدرضا گرایی در وزن 67 کیلوگرم و مدال برنز جذاب محمدهادی ساراوی در وزن 97 کیلوگرم به تهران بازگردد، اما کشتی گیران جوان این کار را نکردند. شرمنده جلوی مردم

تیمی که بدون شک در هر 5 وزن المپیک 2020 توکیو با اتفاقاتی مانند سوءتغذیه کشتی، اشتباه فردی دیگر و بی تجربگی نفر آخر شانس کسب مدال را داشت. او تنها با 2 مدال به کشور بازگشت تا تمام انگیزه محمد بنا و سایر کارکنان را برای جام جهانی 2021 نروژ حفظ کند. جایی که مبارزه حرفه ای زیادی داشت تا بلافاصله بعد از المپیک خودش را ثابت کند.


* کشتی آزاد؛ تنهاترین فرمانده

بی جهت نیست که ادعا کنیم کل بار تیم 6 نفره کشتی ایران و کل کاروان اعزامی به دهکده بازی های المپیک 2020 توکیو روی یک شانه گذاشته شده است. صبح بخیر. کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی که مدت ها قبل از المپیک رویارویی سنتی و پرطمطراق خود با دیوید تیلور آمریکایی در وزن 86 کیلوگرم را پیش بینی می کرد، تحت فشار شدیدی قرار داشت که هیچکس نتوانست او را نجات دهد.

تیمی که در مسابقات جهانی نورسلطان 2019 در 3 وزن غیرالمپیکی 61، 70 و 92 کیلوگرم با ترکیب بهنام احسان پور، یونس امامی و علیرضا کریمی به مدال برنز دست یافت و تنها در وزنه برداری المپیک تا پایان سال موفق به کسب مدال طلا شد. وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی فینالیست المپیک است اما به طلا نرسید. این تیم در توکیو با مدال های نقره و برنز بدون کسب مدال طلا به کار خود پایان داد. حسن یزدانی با مدال نقره تا وزن 86 کیلوگرم و امیرحسین زارع با مدال برنز در وزن 125 کیلوگرم مدال آوران تیم گلمرضا محمدی بودند و رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم در جایگاه پنجم قرار گرفت.

به جز مدال تلخ نقره حسن یزدانی که پس از شکست مقابل دیوید تیلور به دست آورد. مهمترین دستاورد تیم ملی کشتی فرنگی در توکیو، مدال برنز امیرحسین زارع است که نوید یک جوان شاد را در سنگین وزن می دهد. البته از دست دادن طلا مقابل تیلور و ناکامی محمدحسین محمدیان در اولین گام و برخلاف انتظار، روزهای تلخ ستاد ملی را آغاز کرد تا در آستانه رقابت های نروژ اتفاقات جدیدی در انتظار کشتی ملی باشد. تیم و سرنوشتش .


غرامت برای قربانیان جام جهانی


* کشتی یونان و روم؛ بدون نقره، فقط طلا!

پس از رکورد دفاعی المپیک 2020 توکیو، تیم ملی فرانسه جام جهانی 2021 نروژ را از سر گرفت تا غرور زخمی خود را احیا کند و دوباره ظاهر شود. ادامه حضور محمد بنا در راس ستاد و حفظ همان شرایط سخت برای بازگشت رزمندگان ایرانی در روزهای اوج و با توجه به برگزاری مسابقات قهرمانی جهان بلافاصله پس از المپیک که در تاریخ بی سابقه است، نویدبخش بود. رویدادهای مثبت کشتی ایران در نروژ در اولین ماه پاییز سال 1400 تأسیس شد.

کسب 4 مدال طلا و 2 برنز توسط شاگردان محمد بنا و کسب 146 امتیاز در نروژ، تیم ملی کشتی فرنگی را نایب قهرمان جهان کرد تا تنها روسیه بالاتر از ایران باشد. رامین طاهری، سجاد عباسپور و مهرداد مردانی بدون کسب عنوانی علاوه بر مدال های مذکور از دور مسابقات کنار رفتند. عنوان پنجمی نیز به کارنامه پرافتخار این تیم در مسابقات 2021 اضافه می شود.

مدال های طلای میثم دلخانی، محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و علی اکبر یوسفی که ایران را به رکورد بسیار خوبی در تاریخ رساند از یک سو و مدال برنز پژمان پشتم و محمدعلی گرایی از سوی دیگر که مژده با عنوان پنجمی محمدرضا مختاری همراه شد آینده درخشانی برای این تیم جوان اما پرافتخار در پیش بود. ایرانی ها موفق شدند نروژ را به گلدانی از طلا و برنز تبدیل کنند تا برای دیگر مدعیان خط ویژه ای بکشند.


* کشتی آزاد؛ بازگرداندن اعتبار در جهان

با افت چشمگیر تیم ملی کشتی آزاد در المپیک 2020 توکیو، فدراسیون کشتی همکاری خود را با تیم فنی غلامرضا محمدی قطع کرد تا پیمان صالح به میدان بیاید. این اقدام فدراسیون کشتی با تغییر در تحلیل و سبک انتخابی همراه بود تا تیم جدید با تلاش های چند جانبه برای احیای غرور زخمی المپیک خود گام های محکمی به سوی نروژ بردارد.

این تغییر مخاطره آمیز در همان مسابقات جهانی 2021 رخ داد تا تیم ملی کشتی فرنگی با کسب 3 مدال طلا، 3 نقره و یک برنز و در مجموع 162 امتیاز بر سکوی سوم جهان بایستد. هت تریک طلایی آزادکاران قابل توجه و تحسین بود زیرا حسن یزدانی در نهایت توانست از سد دیوید تیلور بگذرد، کامران گاسم پور با شکست دیوید کاکس در وزن جدید خود به مدال طلا دست یافت و امیرحسین زارع تاج پادشاهی سنگین وزن را بر گردن آویخت. گیبل. ابتکارات نتیجه داد و لیبرال ها موفق شدند شب های درخشانی را در نروژ سپری کنند و انرژی مثبت خود را بر تهران و ایران متمرکز کنند.

ماجرای حسن یزدانی و همرزمانش با کسب مدال های نقره و برنز توسط چند کشتی گیر خوش آتیه مانند علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی، محمد ناهدی و محتبی جالوت همراه بود تا تیم ملی کشتی ترکیبی در سطح جهانی خلق کند. ستاره ها برای سال جدید ملی را ببینید و در این زمینه خیالتان راحت باشد.


1401 و رویاهای دست یافتنی

سال جدید پر از اتفاقات مهم برای ورزش ملی ایران خواهد بود. مسابقات قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی، بازی های همبستگی کشورهای اسلامی و جام جهانی 2022؛ همه منتظر درخشش مردان درخشان مبارز ایران هستند. دفاع از عناوین کسب شده در سال های 2020 و 2021 از یک سو و تلاش برای ارتقای جایگاه تیم های ملی کشتی فرنگی در جهان از سوی دیگر از مهمترین ماموریت ها و اهداف فدراسیون و ستاد در دوره جدید خواهد بود. سال

انتظارات فدراسیون کشتی، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک از کشتی گیران ایرانی قطعاً عناوین و جوایز فراوان بیش نیست. میدان نبرد ایران در سال 1401 باید در هانگژو، قونیه و بلگراد مملو از مدال های رنگین باشد و این امر قطعاً مستلزم وجود چندین تیم نخبه برای حمل نایب قهرمان تیم ملی است. مبارزات ایران نیروهای سنتی مانند روسیه و آمریکا را شکست داده است و برای رسیدن به اهداف خود در المپیک 2024 پاریس از سال 1401 به بعد باید از رقبای خود پیشی بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید