از راه اندازی مشاغل خانگی تا توزیع 10000 بسته معیشتی

ساعت: 07:33
تاریخ انتشار: 1400/10/24
کد خبر: 1800269

وقتی بسیج در خط مقدم محرومیت قرار دارد;

برای محرومیت زدایی مناطق محروم خراسان رضوی از ابتدای امسال 10 هزار بسته معیشتی و 400 تن سرمایه گذاری یارانه ای دامی در روستاهای فقیرنشین رشتار تهیه و توزیع شده است که نقش بسزایی در مهاجرت معکوس به روستاها داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ؛ یکی از اهداف اصلی بسیج سازندگی محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار در نقاط مختلف کشور است. با توجه به آسیب‌پذیری بخش‌هایی از این موضوع، کرونا مجدداً به دلسوزی، همدلی و کمک مؤمنانه توصیه کرد و سپاه و بسیج که در همه عرصه‌ها حضور داشتند و در کنار مردم بودند، این فرمان بزرگ را انجام دادند.

حمید زنگنه مسئول بسیج سازندگی شهرستان رشت در گفتگو با خبرنگار صبح امروز گفت: یکی از ماموریت های اصلی بسیج محرومیت زدایی در مناطق فقیرنشین است. از این رو بسیج از ابتدای سال تاکنون اقدامات قابل توجهی برای محرومیت زدایی در مناطق فقیرنشین رشتار به ویژه مناطق روستایی و کم برخوردار انجام داده است که علاوه بر کاهش چشمگیر میزان مهاجرت از روستاها، مهاجرت معکوس را به دنبال داشته است.

e7b3dba6 217b 4674 a972 93983e183eea خبر خاکستری

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون با مشارکت خیرین و نهادهای مسئول در محرومیت زدایی بیش از 10 هزار بسته معیشتی به دستور مقام معظم رهبری و در قالب همدلی و همدلی در مسیر لبیک توزیع شده است. رزمایش در مناطق فقیرنشین رشتار میانگین بین 300 تا 700 هزار تن برآورد شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه ساخت و ساز منازل محرومان از اولویت های اصلی بسیج سازندگی است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 60 خانه با مشارکت کمیته همیاری امام خمینی (ره) شهرستان رشتار و … بیش از 30 سرویس بهداشتی در مناطق روستایی رشتار ساخته شده است.

b7e53ebb ae6e 41c1 ad53 ba56365147ee خبر خاکستری

مسئول بسیج سازندگی شهرستان رشتار ادامه داد: با کمک بنیاد علوی و گروه های جهادی یکی از قنات های اصلی رشت در 9 ماه گذشته احیا و مرمت شده است. جلوگیری از روستاها در مناطق شهری و حومه در کلان شهرها.

وی با تاکید بر اینکه راه حل معضل بیکاری راه اندازی مشاغل خرد خانگی و کارگاه های کوچک است، یادآور شد: از اوایل دهه 1400 تاکنون بیش از یک میلیارد تن به متقاضیان مناطق فقیرنشین برای راه اندازی مشاغل خانگی پرداخت شده است. کسب و کارهای خرد: «بیش از 50 شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

زنگنه خاطرنشان کرد: این وام‌ها در نهایت منجر به ایجاد کارگاه‌های قالی‌بافی، قارچ‌بافی، کارگاه‌های صنایع دستی، نانوایی‌های سنتی و کارگاه‌های خیاطی برای خانوارهای زنانه شد. خوشبختانه این کارگاه های جدید توانسته اند روی پای خود بایستند و برای دیگران شغل ایجاد کنند.

مسئول بسیج سازندگی شهرستان رشت ادامه داد: در سالروز حاج قاسم سلیمانی 1500 بسته غذایی در روستاهای فقیرنشین رشتار توزیع شد و بیش از 10 هزار غذای گرم بین خانواده های محرومان توزیع شد.

c5002807 1cd5 4765 a6c0 ee0f4137fda2 خبر خاکستری

وی از احداث نیروگاه خورشیدی در یکی از روستاهای فقیرنشین رشک خبر داد و گفت: یکی از مشکلات دامداران در شش ماه گذشته کمبود دام بوده است به طوری که بسیج سازندگی بیش از 400 تن مواد اولیه را شامل شده است. بین دامداران متقاضی توزیع شد و بدین ترتیب از ذبح تعداد قابل توجهی از دام های مولد در شهرستان جلوگیری شد.

زنگنه گفت: یکی دیگر از اقدامات بسیج سازندگی برای ترویج و ارتقای الگوی کشاورزی و ارتقای بهره وری کشاورزان برگزاری جلسات آموزشی برای کشاورزان روستایی است که از ابتدای سال تاکنون بیش از 500 کشاورز در این جلسات شرکت کرده اند.

مسئول بسیج سازندگی شهرستان رشت گفت: در تمامی روستاهای مناطق فقیرنشین مجمع خیرین برپا شده و تنها در شب یلدا موفق شدیم 2000 بسته شب یلدا را بین نیازمندان شهرستان رشتار توزیع کنیم. حداقل یک گروه جهادی حضور ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید