از ماه رمضان تا بیدار شدن همسایه ها برای صبحانه


ساعت: 13:21
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821243

این شخصیت فرهنگی و مذهبی گفت: حتی در سال هایی که ماه رمضان تابستان بود و مجبور بودیم مدت زیادی روزه بگیریم، خانواده فرزندانشان برای عادت به دوران کودکی آماده روزه گرفتن بودند. اگرچه خیلی سخت بود، اما شیرینی خاص خودش را داشت.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اورست ، بیرجند به دلیل داشتن فرهنگ غنی سالهاست که خاص و متداول بوده و همزمان با ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی در این شهر انجام می شود که البته بسیاری از این آیین ها از جمله همانطور که خواندن دعا، مناجات خوانی، رمضان خواندن، بیدار شدن همسایه ها، پختن نان ماه رمضان و… فراموش می شود، اما ذکر آنها خالی از لطف نیست و برای کسانی که این روزها را فهمیده اند شنیدنی و ماندگار است. .

گلم حسین علیزاده از فعالان فرهنگی و مذهبی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار حاورستان با بیان اینکه شب خوانی (شوکانی) یکی از آداب و رسوم مردم این منطقه کویری بوده است، گفت: و از یک ربع تا دعوت به خواندن قرآن پرداخته است. نشان داد که دعوت نزدیک است.

به گفته وی، صدای انفجار در هنگام دعوت به نماز صبح ماه مبارک رمضان که به نظر می رسد داخل پادگان است نیز نشان می دهد که وقت خودداری فرا رسیده است.




دوره های قرآن در منازل



وی به برگزاری دوره های پرشور قرآن در منزل اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه هم اکنون دوره های قرآنی همچنان در حال برگزاری است اما در منازل کمتر شده و این دوره ها بیشتر در مساجد و تکایا برگزار می شود.

این فعال فرهنگی و مذهبی که مسئولیت هیئت امنای کشتی ابوالفضلی را نیز بر عهده دارد، به دوره 101 ساله قرآن در هیئت اشاره کرد و افزود: این شورا در سال 1300 در بیرجند تأسیس شد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از سنت های زیبای بیرجند ماه مبارک رمضان است از روزهایی که در کودکی با دوستانش به رمضان رفته بود، گفت: حدود یک ربع مانده به شروع دوره قرآن با چند تن از دوستانم. و در صورت تمایل میزبان، ماه مبارک رمضان را قرائت کردیم و میزبان برای تشکر از اعضای گروه، مقداری شیرینی و شکلات داد.
پختن نان و دادن آن به همسایه ها

به گفته وی، پخت نان که بیشتر در خانه انجام می شود از دیگر رسوم ماه مبارک رمضان در بیرجند بود که در آستانه این ماه درست می شد، زیرا نان پخته شده بین همسایه ها توزیع می شد و مابقی در جعبه کنار ایات باقی می ماند. نان تازه در طول ماه . .

به گفته ایزدی، مردم به حبوبات، پنیر، چای و برای یک ماه رمضان نیز عادت دارند. افطار هم یک نان شیرین و پنیر و چای بود و بهترین کیک هایی که در آن زمان سر سفره افراد ثروتمند زیاد بود زولبیا و بامیه بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از رسوم قدیمی بیرجند بیدارکردن همسایه ها بود که خانواده ها فرزندان خود را برای این کار می فرستادند و به درب همسایه می رفتند و برای صرف صبحانه آنها را بیدار می کردند.




عمل به تکلیف شرعی



این شخصیت فرهنگی و مذهبی به توجه ویژه مردم آن زمان به انجام وظیفه دینی اشاره کرد و افزود: حتی در سال هایی که ماه رمضان تابستان بود و مجبور بودیم مدت زیادی روزه بگیریم، خانواده فرزندانشان آماده روزه گرفتن بودند. به طوری که شما به همان کودک عادت کنید، اگرچه بسیار دشوار است، اما شیرینی خاص خود را داشت

به گفته وی، امکانات آن زمان با شرایط فعلی قابل مقایسه نبود. خانواده ها حتی یخچال و پنکه نداشتند و امکانات بسیار محدود بود. ما به شرع خود عمل کردیم.

علیزاده کمک به همسایه و دستگیری افراد ورشکسته و محترم را از ویژگی های مردم آن زمان عنوان کرد و افزود: این کمک در ماه مبارک رمضان بیشتر نمایان شد و همه مردم شبیه همسایه شدند.

به گفته وی، علاوه بر این افطاری های ساده، در ماه رمضان رفت و آمدهای خانوادگی افزایش یافت که زیبایی خاصی داشت و در آن زمان در ذهن کودکان باقی می ماند، اما اکنون این دوران درگیر تجمل است و رنگ و بویی از آن دوران ندارد. .

وی با اشاره به اینکه هر چه بیشتر به سمت رفاه حرکت کنیم گلایه داریم و بعد گلایه ها کمتر از وضعیت فعلی بود، خاطرنشان کرد: جوانان امروز ناسپاس و ناسپاس هستند، البته قبول داریم که حرف های جوان امروز هم درست است چون می بینم یک بی عدالتی و بی عدالتی زیاد

به گفته وی، از نظر مالی اختلاف طبقاتی وجود دارد و هر روز که می گذرد این اختلاف طبقاتی بیشتر می شود، در حالی که آن روزها اختلاف طبقاتی به حدی بود که خانه ای یخچال داشت و خانه نداشت، اما امروز همه جور امکانات رفاهی وجود دارد. در خانه، اما همچنین گران است. بی عدالتی، بی عدالتی، جوانان را نسبت به همه چیز بدبین کرده است، در صورتی که باید بدانند این عیوب به دین مربوط نیست.

به گفته وی برخی از مسئولان با عدم تعهد به نام دین، ریشه اسلام را می برند تا واجبات سعادت را برای خود باز کنند.
حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کنید

این فعال فرهنگی در کنار محتوای آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در بیرجند به افرادی اشاره کرد که در خارج از ماه مبارک رمضان و محرم سرکشی می کردند و به نماز و فرایض دینی اهمیت چندانی نمی دهند، بلکه به حرمت می پردازند. ماه مبارک رمضان و محرم را نگه داشتند و بسیار متواضع و متواضع شدند.

به گفته وی، حتی افرادی که به دلیل بیماری نمی توانند روزه بگیرند، ماه را مقدس نگه داشته و در ملاء عام روزه نگرفته اند.
وی که حسرت این روزها را داشت و از اتحاد و یکپارچگی مردم آن زمان به خوبی می گفت، ادامه داد: با همه مشکلات و کمبودهایی که وجود داشت اما دل ها به هم نزدیک بود که در آن زمان بزرگترین نعمت الهی بود. زمان .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید