از گلوله های نجومی گرفته تا خودروهایی با شاسی بلند

از گلوله های نجومی گرفته تا خودروهایی با شاسی بلند

روز جدید : یک سال و نیم از عمر مجلس یازدهم گذشت. مجلسی که از حاشیه های زیادی عبور کرده است. از سیلی زدن سرباز رخاور از نماینده تا درخواست خودروی شاسی بلند. حالا حسن کامران نماینده سابق اصفهان در مجلس با پخش کلیپی و با اشاره به سادگی شهید مدرس خاطره خودرو دناپلاس اهدایی به نمایندگان مجلس یازدهم را زنده کرده و گفته است: ارز را کاهش دهید. بارها در مجلس گفته ایم که ارز را نگیرید یا ریالی بگیرید یا نصف کنید. خدا پدر تاج را رحمت کند که زندانی شد اما دوباره ترسیم شد.

وی ادامه داد: همین مجلس بالغ بر 30 میلیون تن برای دفتر، دست و بلیت پرداخت می کند. متأسفانه برخی افراد در شهرهای خود ادارات و ادارات شهرداری ها و ادارات دارند که خلاف قانون است. حتی خودروهای دناپلاس به جای 270 370 دریافت کردند و بقیه در پارکینگ مجلس می خوابند. «اگر می‌خواهیم مجلس را آسیب‌شناسی کنیم و مشکلات آن را برطرف کنیم و بتوانیم آن را به درستی رعایت کنیم، باید فرهنگ رفتار شهید مدرس را نه در شعار، بلکه در عمل اعمال کنیم.

مهرماه سال گذشته بود که موضوع اهدای خودروهای دناپلاس مجلس را به حاشیه برد. در ابتدا امام جمعه لواسان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: هزینه تحویل به نمایندگان مجلس 302 میلیون تن است که به مدت سه سال یعنی تقریباً ماهانه هشت میلیون و 300 هزار تن از حقوق آنها کسر می شود. خوب می خواستی ماشین بدهی چرا پژو پارس یا تیبا نه؟» جالب اینجاست که لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین از همین دناپلاس دل خوشی نداشت و می گفت می خواهم بروم روستا.مناطق شاسی بلند و نیاز دولت. به جای مقابله با نمایندگان مجلس، دفاتر، ماشین و نیروی کار بیشتری در اختیار آنها قرار دهد.

روح الله ایزدا از اعضای کمیسیون صنعت تلاش کرد در خصوص واگذاری دناپلاس به نمایندگان توضیحاتی ارائه دهد به گونه ای که در ابتدای مجلس یازدهم نمایندگان مجلس برگه رسید خودرو برای انتخاب نوع خودرو دریافت کردند. استفاده که سه گزینه داشت: استفاده از خودروی مجلسی با راننده با توجه به میزان استفاده و طبق تعرفه (4000 تن در ساعت و 50000 تن در روز) هزینه از درآمد ماهانه نماینده کسر می شود. 2. تحویل خودرو صفر (پارس) به نماینده و عودت وی در پایان نمایندگی. ٣. فروش خودروی صفر به هزینه نماینده (دنا یا پارس) که سهم آن از واچر ماهیانه کسر می شود. اما مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس به گزینه سوم یعنی تحویل خودروی دناپلاس اشاره کرد و گفت: ماجرای منحرفی از خفقان مجلس انقلاب بود. نمایندگان نباید از امکانات دولتی برای مخالفت با رای دهندگان خود استفاده کنند. زیرا این وابستگی که نوعی وام است، قدرت نظارتی آنها را کاهش می دهد».

اما این تنها خودرویی نیست که به طور خاص در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، در همان زمان اعلام شد که 1500 دوز واکسن آنفولانزا به نمایندگان داده شده و مزیت دارند و به وزارت بهداشت بازگردانده شده است.

نمایندگان مجلس چقدر حقوق می گیرند؟

اما سوال اینجاست که اگر نماینده ای برای حضور در مجلس حاضر باشد تبلیغات میلیاردی کند، چقدر حقوق و غرامت می گیرد؟ سوالی که حدود 6 سال پیش محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال در برنامه تلویزیونی درباره دستمزدها مطرح کرد: آیا فساد فقط در فوتبال است نه جای دیگر؟ نسل امروز به ما اعتماد نداشت چون نمی خواستیم مستقیم با مردم صحبت کنیم. آیا در شورای شهرداری فساد وجود ندارد؟ در مجلس نیست؟ در وزارتخانه ها نیست؟ نماینده مجلسی که برای نماینده شدن یک میلیارد خرج می کند تا ماهی 10-12 میلیون دریافت کند که در عرض چهار سال 500 میلیون می شود، یک میلیارد خرج می کند؟ بیایید یک روز به این افراد حقیقت را بگوییم و بگوییم که ما برای مبارزه با فساد در جامعه کاری نکرده ایم.

بر اساس گزارش محتوای قانون بودجه 99، مجموع پرداختی یک نماینده مجلس در دوره قبل که حقوق ماهانه نماینده دهم مجلس در سال 98 بالغ بر 9 میلیون و 280 هزار تن بود که در سال 99 به 11 میلیون و 600 هزار تن رسید. تومان. همه نمایندگان مجلس اعم از هیات رئیسه و سایر نمایندگان مجلس حقوق ماهیانه یکسانی دریافت می کنند و تفاوتی در میزان حقوق ماهیانه خود ندارند. اما قسمت دوم که توسط نمایندگان دریافت می شود تحت عنوان رتبه های دیگر در اختیار آنها قرار می گیرد; هزینه رفت و آمد، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض تلفن همراه. نمایندگان مجلس بسته به تعداد دفاتر خود شماره های پرداخت متفاوتی برای دفاتر خود دریافت می کنند.
نماینده دوره دهم مجلس در سال 1378 ماهانه سه میلیون تن برای دفاتر دریافت می کرد. حال اگر نماینده ای از اماکن دولتی یا اموال شخصی به عنوان نمایندگی استفاده کند، اجاره ماهانه از مجلس دریافت می کند. همچنین نمایندگان برای اقامت در تهران ماهانه 50 میلیون تن اجاره بها دریافت کردند. این مبلغ به حساب کلیه نمایندگان واریز شده و افراد ساکن تهران نیز از فاینانس اجاره بهره مند می شوند. همچنین هر نماینده ماهانه دو میلیون و 200 تن بابت هزینه سفر خود دریافت می کرد. این علاوه بر خودرو و سهمیه بنزین است که برای حمل و نقل در اختیار همه نمایندگان مجلس قرار گرفت. در مجموع هر نماینده به استثنای حقوق ماهیانه خود بین 19 تا 22 میلیون تن برای پرداخت هزینه های جاری و موارد فوق دریافت می کند. به عبارت دیگر، هر نماینده مجلس ماهانه بین 31 تا 34 میلیون تن بابت حقوق و پرداخت هزینه ها از دو محل و در مجموع امسال بین 372 تا 408 میلیون تن دریافت کرده است. این در حالی بود که یک کارگر در سال 1378 حدود دو میلیون و 600 هزار تن حقوق می گرفت.

به چهار سال پیش برگردیم. محمود صادقی تهرانی در آذرماه 96 یعنی حدود یک سال و نیم از پایان دولت دهم به شارک گفت: کل درآمد نمایندگان حدود 17 تا 21 میلیون است همچنین توجه داشته باشید که این رقم هزینه نمایندگی تا سفر است. ، اسکان، رفت و آمد و هزینه های مختلفی که نمایندگان هر ماه می پردازند و گاهی تصور می شود نماینده ای 21 میلیون تومان حقوق می گیرد و در جیبش می گذارد که اینطور نیست.. این رقم در مقایسه با آن شاید چندان زیاد نباشد. به کارمندانی که ماشین و راننده و بسیاری امکانات دیگر دارند؛ «یعنی حتی یک نماینده هم اگر بخواهد کارش را درست انجام دهد به رقم بالاتری نیاز دارد.» سپرده‌های مجلس شفاف نیست «البته او گفت. می رود و بر می گردد، اتفاق می افتد که یک ماه و نیم سپرده نداریم و پول به یکباره واریز می شود.» این عدم شفافیت به خودی خود می تواند منجر به خیلی چیزها شود. «اما بهروز نعمتی بود. وی گفت حقوق آژانس ما هشت میلیون تن بوده و طیبه سیاوشی گفته حقوق ما پنج میلیون و 800 هزار تن بوده که البته پول های دیگری مانند اجاره دفتر و پرسنل پرداخت می شود.

غلامرضا تاگردون، رئیس وقت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، هزینه های اندک مربوط به یک نماینده مجلس را اینگونه اعلام کرد: «حقوق ماهیانه پنج میلیون و 700 هزار تن. قیمت ماهانه هر نمایندگی شش میلیون تن است. قیمت ماهانه گوشی 600 هزار تن است. قیمت نمایندگی سیار ماهیانه دو میلیون و 900 هزار تن می باشد. هزینه وام مسکن مسکونی 250 میلیون تن است. این تا زمانی بود که حقوق یک کارگر در سال 96 حدود 930 هزار تن بود.

چهار سال پیش بر اساس فیش حقوقی نماینده نهم در شهریور 92، حقوق پایه حدود سه میلیون تن، حقوق خانواده حدود یک میلیون و 207 هزار تن و حقوق فرزندان حدود 60 هزار تن بود. ، که متعلق به معاونت بود. این تا زمانی بود که حداقل دستمزد هر کارگر در سال جاری بین 541 تا 638 هزار تن اعلام شد.

حالا باید برگردیم به همان حرف های محمد دادکان که چرا یک نماینده میلیاردی خرج چنین حقوق و مزایا می کند؟ و اینکه چرا استقبال نمایندگان با سایر اقشار جامعه تفاوت چشمگیری دارد
بسیاری وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید