استاد سعیدی; مترجم و دانشمند اسلام که شاگرد اقبال بود


ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: 1301/09/22
کد خبر: 1917614

سید غلامرضا ساعدی، نویسنده، مترجم و اسلام شناس معاصر، سال ها عمر خود را وقف نشر و نشر مبانی اسلام کرد و به فرموده مقام معظم رهبری، به حق باید او را پیشگام نهضت اسلامی در ایران دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در سال 1274 در روستای مومن آباد بیرجند فرزندی به نام گلم رضا به دنیا آمد. سید گلمرضا تا ۸ سالگی در همان روستا به مکتب رفت تا اینکه پدرش از هرات آمد و خانواده را به بیرجند برد. مدت 7 سال در مدرسه شوکتیه تحصیل کرد و در خارج از مدرسه عربی، فرانسوی و انگلیسی را آموخت و بعد به هند رفت و در آنجا با افکار علامه اقبال آشنا شد و شاگرد آن علامه شد.

استاد سید گلمرضا ساعدی تعدادی از آثار اقبال ترجمه و در بسیاری از افکارش تحت تأثیر او قرار گرفت. خودش از شانس. فرصت این یک ایران شناس است، می گوید: اقبال بنده را از غرب زدگی نجات داد و گفت :
بیا ابزار فرنگ از در افتاد
در سینه اش آواز نیست، فریاد است
خداوند بر درجات اقبال بیفزاید. همانطور که ملا مولوی فرمود: او مرشد من است، با افتخار باید بگویم که اقبال حقی بزرگ است; او بیشتر از هرکسی به من مدیون است. البته معلمان و پدران روشنفکر بسیار بودند، اما اقبال بنای شکسته و ترک خورده را محکم کرد».


a562d9ee 8df2 4e4a 8b90 675a9e3ff705 خبر خاکستری


شاگردان و آثار استاد سعیدی

استاد ساعدی شاگردان زیادی تربیت کرده است که از معروف ترین آنها می توان به دکتر علی شریعتی و شهید چمران اشاره کرد.

سید غلامرضا ساعدی تألیفات بسیاری دارد که در کتاب هایی مانند عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی (ع)، اصول اسلام و فلسفه قوانین، منشور یا منشور جهانی اسلام یافت می شود. و بحران کنونی جهان»، «اسلام و غرب»، «افتخار شرق: سید جمال الدین حسینی به کاربردهای اندیشه های اقبال لاهوری اشاره کرد».


رهبر نهضت اسلامی

استاد ساعدی در 22 دی 1367 در سن 93 سالگی در بیرجند درگذشت و در قم به خاک سپرده شد. رهبر معظم انقلاب که در آن سال رئیس جمهور بودند، در پیامی درگذشت این استاد فرزانه را تسلیت گفتند و خطاب به ایشان نوشتند: این عنصر صادق و دلسوز و خادم اسلام در سالهای پربرکت زندگی خود، با تحقیق و تألیف و ترجمه آثاری تولید کرد که بی شک در گسترش افکار نوین اسلامی تأثیر داشت و به دلیل همین آثار است که باید او را پیشگام نهضت اسلامی در ایران دانست. افزون بر این، او مردی وارسته، پاکدامن، متواضع، غیور و مبارز بود. ایشان به مشکلات جهان اسلام توجه داشتند و در جهت تشکیل نظام اسلامی تلاش های فرهنگی ارزنده ای انجام دادند. عمر طولانی و پر برکت ایشان در پاکی و عفت گذشت.. »


بیشتر بخوانید؛


آیت الله دستگیب; معلم اخلاق و شهید محراب

دیدگاهتان را بنویسید