استقبال عطوان از روابط تهران – امان ایران ناجی اقتصاد و امنیت اردن خواهد بود


ساعت: 23:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882730

یک تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: اردن و جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلاف و دشمنی بین آنها ندارند و روابط با تهران به نفع اردن خواهد بود. زیرا ایران رهبر قدرتمندترین محور در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نخست وزیر اردن اخیرا در گفت و گو با بی بی سی گفته است که جمهوری اسلامی ایران امنیت ملی این کشور را تهدید نمی کند و عدن تهران را تهدیدی برای خود نمی داند بلکه به دنبال برقراری روابط مناسب با ایران است.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر سیاسی، یادداشتی را در روزنامه الکترونیکی رای الیوم منتشر کرد و نوشت که از چندین سال پیش این اولین بار است که یک مقام ارشد اردنی با لحنی غیر خصمانه درباره ایران صحبت می کند. اظهاراتی که در یک لحظه مهم بیان شد. زیرا نشست جده به زودی به ریاست جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برگزار می شود و هدف اصلی آن تشکیل ائتلافی موسوم به «ناتوی عربی» علیه ایران است.

عطوان تاکید کرد: کسانی که مراکز تصمیم گیری سیاسی و دیپلماتیک در اردن را می شناسند به خوبی می دانند که این اظهارات مثبت در مورد ایران در حال حاضر تصادفی نیست، بلکه نتیجه یک تصمیم سیاسی در بالاترین سطح در دولت اردن است. .

وی با بیان اینکه تا چند هفته پیش گفتمان اردن نسبت به ایران خصمانه بود، ادامه داد: ایران هرگز تهدیدی برای امنیت ملی اردن نبوده است. در واقع هیچ تفاوت مستقیمی بین ایران و اردن وجود ندارد و اگر «امان» از کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت کرده است یا از سر تعارف بوده یا تسلیم خواسته های آمریکا بوده و یا به امید کمک های مالی است. می تواند بحران مالی در آن کشور را کاهش دهد.

این گزارش حاکی از تأسف است که این اقدامات اردن در راستای تنش‌های سال‌های اخیر با ایران تنها با محاصره مالی این کشور توسط اکثر کشورهای عربی مواجه شده است. به گونه ای که این کشورها به توافقات قبلی خود مبنی بر کمک سالانه یک میلیارد دلاری به اردن عمل نکردند. دولت اردن حساب ویژه ای برای سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی باز کرده بود، اما این سفر چند ساعت بیشتر طول نکشید و امیدها و رویاهای اردن نیز سوخته شد.

بر اساس این گزارش، روند عملی به سمت ایران، نه فقط شفاهی، به نفع منافع اقتصادی و امنیتی اردن است. زیرا تهران رهبر محور مقاومت است که قدرتمندترین محور منطقه و دارای سلاح های داخلی بسیار پیشرفته است. ایران نیز از این افتتاحیه استقبال خواهد کرد.

عطوان همچنین نوشت که اگر عربستان سعودی از زائران ایرانی استقبال کرد و برای آنها فرش قرمز پهن کرد، چرا اردن این کار را نکرد و زیارتگاه های متبرکه شیعیان در جنوب اردن را باز نکرد؟ سیاست اردن در قبال ایران و محور مقاومت نیازمند بازنگری جدی است. به ویژه در رابطه با ایران، مماشات با کشورهای خلیج فارس هیچ سودی برای مردم اردن ندارد و فقط هزینه های سیاسی و امنیتی را به آن کشور تحمیل می کند.

در پایان این گزارش ضمن ابراز امیدواری برای آغاز صفحه جدیدی در روابط ایران و اردن آمده است که روابط با ایران به نفع اردن است و مقامات اردن باید بدانند که جنگ اوکراین همه معادلات بین المللی را تغییر داده است. و ائتلاف ها و سیاست های قبلی از این جنگ برای بعدها مفید نخواهد بود.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن، چند روز پیش هرگونه صحبت درباره ائتلاف نظامی که رژیم اسرائیل بخشی از آن است را تکذیب کرد و گفت: «هیچ صحبتی از ائتلاف عربی که اسرائیل بخشی از آن باشد وجود ندارد و وجود ندارد. حتی چنین طرحی وجود ندارد، همه کشورهای عربی خواهان روابط خوب با ایران هستند و برای رسیدن به این مرحله باید همه عوامل تنش از طریق گفت وگو حل شود.

پیش از این، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در منطقه گفت: شاید تهران درباره جایگاهش در برنامه‌های منطقه‌ای بپرسد و اینجا این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم اختلافات سیاسی را برای خدمت به مردم منطقه کنار بگذاریم.»

بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی این سخنان پادشاه اردن را سیگنالی مثبت برای اخبار منتشر شده درباره مذاکرات ایران و اردن در بغداد تعریف کردند. گفت و گوهایی که فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در 9 جولای از آن صحبت کرد و از آغاز گفت وگوهای ایران-اردن و ایران-مصر در بغداد خبر داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید