اطلاعیه آخرین تغییرات کنکور 1402

اطلاعیه آخرین تغییرات کنکور 1402

روز جدید : رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه آزمون عمومی سال آینده از کنکور حذف می شود، گفت: بر اساس قانون جدید داوطلب می تواند دو بار در سال در آزمون ورودی شرکت کند و نمره آن نیز خواهد شد. دو سال اعتبار داشته باشد.

دکتر عبدالرسول پورعباس ضمن تشریح اعمال قانون جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه ها در سال 1402 گفت: تغییر در کنکور از سال 1384 مورد بحث بوده و از آن زمان لغو کنکور مطرح شده است. این موضوع در سال های بعد به ویژه در سال 1395 مورد بازنگری قرار گرفت و در نهایت به تصمیم اصلاح و تکمیل سیاست های ارزشیابی و پذیرش در دانشگاه ها رسیدیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد.

وی همچنین تاکید کرد: قوانین مصوب در زمینه پذیرش در دانشگاه ها و برگزاری آزمون ورودی متکی به توانایی وزارت آموزش و پرورش در زمینه سوابق تحصیلی برای برگزاری آزمون استاندارد ملی و سراسری است.

پورعباس تاکید کرد: در کنکور سال آینده اولا دروس مشترک نخواهیم داشت و تمامی سوالات درس عمومی از کنکور حذف می شود و بررسی آنها به سوابق تحصیلی دانش آموزان منتقل می شود. در طی سالهای 1402-1405 بررسی و اعمال شد. همچنین از سال آینده آزمون ورودی دوره های اختصاصی دو بار در سال برگزار می شود و نتایج و سنجش داوطلبان از این آزمون حداکثر تا دو سال اعتبار دارد.

به گفته وی، نحوه پذیرش در دانشگاه ها تنها بر اساس سوابق تحصیلی بر اساس میانگین موفقیت دانشجویان است و هم اکنون حدود 85 تا 86 درصد ظرفیت دانشگاه ها را تشکیل می دهد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: پذیرش داوطلبان بر اساس آزمون استاندارد و کارنامه تحصیلی از سال آینده حدود 15 درصد ظرفیت دانشگاه ها را شامل می شود.

وی با بیان اینکه از سال آینده هر داوطلبی برای ورود به دانشگاه می تواند در دو آزمون سراسری شرکت کند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که نتیجه این آزمون ها تا دو سال اعتبار دارد، می توانند بر اساس آن تصمیم به ورود به دانشگاه ها بگیرند و البته نتیجه آن است. آنچه داوطلب از آزمون به دست می آورد با تأثیر تجربه تحصیلی داوطلب تلفیق می شود و در نهایت نتیجه کلی در هنگام پذیرش داوطلب برای داوطلب اعمال می شود.

معاون وزیر علوم در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تاثیر نتایج تحصیلی کنکور سال آینده قطعی است، گفت: تاثیر نتایج تحصیلی کنکور امسال نیز مثبت خواهد بود به این معنی که اگر معدل داوطلب در کنکور و پیشرفت تحصیلی او باعث کاهش نتیجه کنکور نمی شود، اما اگر معدل بالا باشد می تواند همان نتیجه را افزایش دهد.

به گفته وی، از سال آینده با توجه به نتایج تحصیلی، نتیجه کنکور افزایش یا کاهش پیدا می کند، یعنی در صورت موفقیت تحصیلی، نمره کنکور افزایش می یابد و در صورت بد بودن موفقیت تحصیلی، داوطلب. نتیجه امتحان را نیز کاهش می دهد. بنابراین نتیجه کنکور و سوابق تحصیلی یک نتیجه کلی برای داوطلب است و سوابق تحصیلی بر شانس پذیرش داوطلبان تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین توجه داوطلبان به دو بعد سوابق تحصیلی و نتیجه کنکور ضروری است.

این تغییر بسیار مهم است و نامزدها باید خود را برای این تغییر آماده کنند و ما فقط یک زیر گروه و زیرگروه های دو، سه نفره یا چهار نفره خواهیم داشت. افراد بر اساس نتیجه یک رشته را انتخاب می کنند. سازمان سنجش آموزش کشور موظف شده است تا پایان شهریورماه این موضوع را تعیین تکلیف کند و به داوطلبان اعلام کند که امیدواریم تا خردادماه به این هدف برسیم.

دکتر پورعباس تاکید کرد که آزمون ورودی کاغذی از سال 1403 لغو شده و این آزمون به صورت الکترونیکی برگزار می شود و به صورت آزمایشی در نظر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید