توضیح تغییرات کنکور از 1402 / حذف دروس عمومی از کنکور

وی گفت: آنچه به عنوان میانگین بیان می شود صحیح نیست و نیاز به توضیح دارد. در سال 1402 تغییرات اساسی خود را آغاز خواهیم کرد.


دروس عمومی از کنکور حذف و به مدارک تحصیلی منتقل می شود

پوراباس خاطرنشان کرد: ابتدا دروس عمومی از کنکور حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می شود. در سالهای 1402 تا 1405 اعمال می شود.آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی از 5 گروه آموزشی است که سالی دو بار برگزار می شود و مدت اعتبار آن دو سال می باشد. بنابراین بودجه آزمون اختصاصی نیز تغییر خواهد کرد. پذیرش دانشجو به دو صورت خواهد بود. پذیرش صرفا بر اساس عملکرد تحصیلی داوطلب با میانگین معدل معمول حدود 80 تا 85 درصد ظرفیت پذیرش انجام می شود.

وی افزود: دیگری پذیرش بر اساس آزمون استاندارد و سوابق تحصیلی است که از سال 1402 آغاز شده است.این پذیرش بر اساس 40 درصد سوابق تحصیلی دوازدهمین دوره، بر اساس 10 رشته که به عنوان آزمون استاندارد کشوری برگزار می شود و دارای آن است. ضرایب خود و 60 درصد نتیجه آزمون سراسری است.


هر داوطلب می تواند دو بار در آزمون تخصصی شرکت کند

رئیس سازمان سنجش افزود: هر داوطلب می تواند دو بار در آزمون تخصصی شرکت کند. طبیعتاً نمره کسب شده از آزمون با سنجش موفقیت تحصیلی ترکیب می شود، نمره کلی ساخته می شود، این نمره کل ملاک پذیرش است و نمره بالاتر پذیرفته می شود. امتحانات دو بار در سال یکی قبل از عید و دیگری بعد از عید برگزار می شود.

وی در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی گفت: تاثیر مثبت سوابق تحصیلی بدین معناست که اگر داوطلبی معدل خوبی داشته باشد معدل او کاهش نمی یابد اما اگر معدل او خوب باشد معدل او می تواند معدل را افزایش دهد. نمره. امتیاز شما.”


نتایج کنکور داوطلبان تحت تاثیر سوابق تحصیلی کم و زیاد می شود

پوراباس گفت: سال آینده 1402 ما به عنوان مجری متذکر می شویم که نتایج کنکور آنها تحت تاثیر سوابق تحصیلی کم و زیاد می شود. یعنی اگر موفقیت تحصیلی خوب باشد، نمره کنکور را جمع می کند و تاثیر خاصی دارد و افزایش می یابد، اما اگر موفقیت تحصیلی خوب باشد، نتیجه کلی کاهش می یابد. دو جنبه وجود دارد.

وی افزود: تجربه تحصیلی و نتیجه آزمون نمره کل کنکور را تشکیل می دهد که این نمره کلی می تواند شانس قبولی داوطلب پر تاثیر را افزایش دهد و شانس قبولی با تاثیر کم را کاهش دهد. متقاضیان باید هم به سوابق تحصیلی و هم به نتیجه آزمون توجه کنند.

معاون وزیر علوم در خصوص تعیین حد نصاب امتیاز برای برخی از دانشگاه ها گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشجو می پذیرد اما پذیرش دانشجو در سایر رشته ها در دانشگاه امکان پذیر است. بنابراین به استثنای دانشگاه آزاد، دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی می توانند از امتیاز پذیرش دانشجو برخوردار شوند، اما پذیرش در حال حاضر متمرکز است.


1402 زیرمجموعه سال آینده حذف خواهد شد و این یک تغییر بزرگ است

وی گفت: سال آینده زیرگروه های 1402 حذف خواهند شد و این یک تغییر بزرگ است. ما فقط یک گروه داریم و افراد بر اساس نتیجه انتخاب رشته می کنند و داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند. بودجه بندی و وزن دهی کلیه دروس کنکور در رشته تخصصی و کلیه دروس آموزشی تغییر خواهد کرد. البته این بودجه ها باید به تصویب شورای سنجش و تصویب برسد.

سازمان سنجش در خردادماه کنکور 1402 را اعلام می کند

پورعباس گفت: سازمان سنجش موظف شده تا شهریور ماه اطلاعات را ارائه کند اما در تلاش هستیم تا در خرداد ماه اطلاعات را ارائه کنیم. موضوع باید واقع بینانه در نظر گرفته شود و داوطلب بتواند در اسرع وقت خود را با تغییرات 1402 وفق دهد تا دچار مشکل نشود.


پیش بینی ما این است که این آزمون 6 بار در سال انجام شود

وی در خصوص اعتبار آزمون اختصاصی گفت: در سال 1403 آزمون سراسری را به صورت الکترونیکی و بدون کاغذ برگزار می کنیم. پیش بینی ما این است که این آزمون 6 بار در سال انجام شود. داوطلب می تواند در 6 آزمون و دو آزمون شرکت کند. اینها آزمون های استاندارد کشوری هستند که در سازمان ارزیابی انجام می شود. 4 آزمون دیگر آزمایشی در نظر گرفته می شوند. داوطلب می تواند هر تعداد که بخواهد در آزمون شرکت کند و محدودیتی ندارد. می تواند تست ها را تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه دهد.

رئیس سازمان سنجش درباره شرایط کرونری و افت تحصیلی داوطلبان کنکور گفت: آزمون سراسری رقابتی است و آزمون ملاک نیست که به فرد بگوییم باید این حد نصاب را داشته باشد. شرایط برای همه یکسان است، اگر ترک تحصیل برای همه یکسان است و اگر تقویت تحصیلی باشد برای همه یکسان است. چنین مشکلاتی تاثیر خاصی روی کنکور نمی گذارد.

باید دقت شود که مؤسسات کنکور از کنکور سراسری به آزمون آموزشی منتقل نشوند.

وی در خصوص نقش مؤسسات معدنی پس از تغییرات کنکور سراسری گفت: باید دقت شود که مؤسسات معدنی از کنکور سراسری به آزمون های آموزشی منتقل نشوند. این بدان معناست که فعالیت این موسسات احتمالا به آموزش و پرورش منتقل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید