اعتراضات در زندان اوین از بند 209 آغاز شد/ از آخرین اعتراضات به استعلام ما در مورد بازدید از زندان و بازداشتگاه پاسخی داده نشد.

اعتراضات در زندان اوین از بند 209 آغاز شد/ از آخرین اعتراضات به استعلام ما در مورد بازدید از زندان و بازداشتگاه پاسخی داده نشد.

روز جدید معاونی گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم آتش سوزی زندان اوین مربوط به اعتراضاتی است که در بند 209 زندان اوین رخ داده است.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس یازدهم در گفتگو با شبکه شرق در خصوص آتش سوزی و اعتراضات زندان اوین اظهار داشت: تا آنجایی که من اطلاع دارم آتش سوزی زندان اوین مربوط به اعتراضاتی است که در سال 1394 رخ داد. بند ۲۰۹ زندان اوین. بیش از دو هفته است که به دلیل صیانت از حقوق ملت خواهان این هستیم که به نمایندگان مردم فرصت داده شود تا از بازداشتگاه ها و زندان های محل نگهداری بازداشت شدگان حوادث اخیر بازدید کنند و هنوز هم هستیم. در انتظار. چون این تصمیم کمیته داخلی و شوراها به دلیل مسئولیتی است که در این زمینه دارد اما هنوز موفق نشده ایم. البته مجلس به مدت 10 روز تعطیل خواهد بود و قطعا این اتفاق و بازدید به این مناسبت نخواهد بود. در کمیسیون داخلی می‌خواستیم در جریان بررسی انگیزه‌ها و افرادی که با انگیزه‌های مختلف در این مجالس شرکت می‌کردند، به خانواده‌ها این اطمینان را بدهیم که مجلس در زمینه نظارت به وظیفه خود عمل کرده است.

**حفظ سلامت و ایمنی زندانیان در سازمان زندان ها است، آیا در این زمینه کاستی هایی وجود دارد، نظر شما در این مورد چیست؟

مسئولان اجرایی باید پاسخگوی این موضوع باشند، اما هنوز گزارشی از ناظر مجلس مبنی بر اینکه موضوع چیست دریافت نکرده ایم. ما هم نگران هستیم. درست است که اعتراض می شود و افرادی دستگیر می شوند و باید جنایات آنها افشا شود. اما مطمئناً آنها هم حقوقی دارند و این حقوق باید رعایت و حفظ شود و این وظیفه مجلس است.

به دلیل سابقه ای که در رابطه با زندان ها وجود دارد، قطعاً این نظارت مجلس برجسته می شود و مردم و خانواده های زندانیان نگرانی های بحقی دارند و انتظار دارند نمایندگان مجلس به این موضوع رسیدگی کنند.

**صدای انفجار از داخل هم شنیده شد و گفته می شود عده ای پا روی مین گذاشته اند. آیا پیگیر این مسائل هستید؟

حتما این کار را خواهیم کرد. به همین دلیل از نمایندگان می خواهیم از زندان ها و به ویژه بازداشتگاه های بازداشت شدگان حوادث اخیر بازدید کنند. این نگرانی ماست که بعد از دو هفته این موضوع را در کمیته امور داخلی و شوراهای کشور تصویب کردیم و از دستگاه قضایی درخواست کردیم اما محقق نشد.

** همکاری با مجلس در این زمینه امکان پذیر نیست؟

در نهایت پیگیری ها و درخواست های ما در این زمینه بی پاسخ ماند. ما به عنوان نماینده مردم باید بتوانیم پاسخگوی مسئولیتی باشیم که بر دوش ماست. چه بسا این درخواست ما برای هیچکس مطلوب نباشد و با گلایه هایی مواجه شویم که مهم نباشد. اما ما باید به وظایف نمایندگی خود عمل کنیم و مردم مطمئن باشند که نمایندگان آنها برای احقاق حقوق خود تلاش می کنند. اگر به این سوال پاسخ داده نشود، مطمئنا مردم را بیشتر نگران خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید