اعتراض بازنشستگان به افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان

اعتراض بازنشستگان به افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان

اعلام افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان در سایر سطوح توسط وزیر کار در روز 15 خرداد، روز تعطیل، اعتراض و نارضایتی بازنشستگان را برانگیخت. حدود چهل روز پیش از این نیز هیات مدیره تامین اجتماعی و وزیر کار مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان کارگری را به هیات دولت ارائه کرده بودند. این لایحه مستلزم حداقل افزایش حقوق بازنشستگان 57.4 درصد و برای سایر سطوح – 38 درصد به اضافه مبلغ ثابت بود، دقیقاً همان ارقامی که قبلاً توسط شورای عالی کار در مورد دستمزد کارگران تعیین شده بود. اکنون برای اولین بار پس از چند دهه، دولت از امضای مصوبه سازمان تامین اجتماعی و کاهش افزایش دستمزدها به سطوح دیگر خودداری کرده است.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری) در این باره می گوید: نظر دولت در مورد افزایش مستمری بازنشستگان مشکوک و مشکوک است؛ در حالی که بازنشستگی بازنشستگان افزایش می یابد. چگونه در روز تعطیل اعلام می کنند که دولت نظر آنها را تایید کرده و افزایش حقوق بازنشستگان در سایر سطوح فقط ده درصد است؟ این رویکرد نشان می دهد که وزیر کار در دفاع از مصوبه تامین اجتماعی و امضای خود کوتاهی کرده و به جای دفاع، مجبور به استعفا شده است. این عقب نشینی مورد انتقاد شورای عالی کار قرار گرفته است که اتفاقا ریاست آن بر عهده خود وزیر کار است. متاسفانه وزیر کار به جای دفاع از مصوبه امضا شده خود، در نقش سخنگوی دولت ظاهر شد و از تصمیمات غیرقانونی و بی سابقه دولت دفاع کرد; به این ترتیب باید گفت که انگار جای اشتباهی نشسته است.

وی در ادامه با بیان اینکه «وزیر کار سخنگوی دولت نیست و باید از مصوبه سازمان تامین اجتماعی و افزایش مصوب شورای عالی کار دفاع می کرد» ادامه داد: ظاهراً خودشان را از فشارهای کابینه مصون نگه داشتند؛ اما باید از مصوبه سازمان تامین اجتماعی و افزایش مصوبه شورای عالی کار دفاع می کرد. وزیر کار تحت فشار هیئت دولت مجبور شد خودش تصمیم دولت را اعلام کند. وی به جای دفاع از قانون و نظر سازمان تامین اجتماعی، از نظر هیات دولت دفاع کرد و با اشاره به افزایش حداقل مستمری، سعی کرد قانون گریزی مستمری بگیران در سطوح دیگر را به حاشیه ببرد. باید مشخص شود دولت چه زمانی برای حقوق مستمری بگیران از تامین اجتماعی مصوب کرده است چرا که تا آنجایی که می دانیم در تعطیلات رسمی هیچ جلسه هیات دولت تشکیل نشد. ضمن اینکه اگر مصوبه ای در این زمینه وجود داشت، باید از سوی سخنگوی دولت ابلاغ می شد نه وزیر کار، زیرا وزیر کار در این زمینه مسئولیتی ندارد.

به گفته وی، نگاه دولت به افزایش مستمری بازنشستگان باعث ایجاد دودستگی و دودستگی در بین بازنشستگان می شود. حداقل دستمزد کارگران منوط به تصویب شورای عالی کار است، اما نه در سایر سطوح. چرا نباید مصوبه شورای عالی کار و افزایش قانونی حقوق شامل مستمری بگیران سایر رده ها شود، مستمری بگیرانی که سال ها مبالغ قابل توجهی را در صندوق تامین اجتماعی انباشته کرده اند تا بتوانند در دوران پیری از حقوق مناسب برخوردار شوند؟ و بازنشستگی؟

صادقی با تاکید بر اینکه «اعلام تعطیلی مصوبه دولت از سوی وزیر کار را مشکوک می دانیم»، ادامه داد: افزایش ده درصدی مستمری ها در سایر مقاطع مغایر با ماده 96 قانون تامین اجتماعی و کلیه الزامات مزدی است. در شرایطی که قیمت کالاها چند برابر شده و تورم بالا بر سبد هزینه زندگی حاکم است، بازنشستگان چگونه می توانند با هزینه های بالای زندگی کنار بیایند؟ آیا تخمین زده اند که در دو سه ماه گذشته چندین میلیون تن به حداقل سبد معیشتی اضافه شده است؟ پیش نیاز اصلی افزایش میانگین مستمری فقط ده درصد است. مگر ماده 96 قانون بیمه سلامت نگفته است که حقوق بازنشستگان باید هر سال با توجه به میزان افزایش هزینه های زندگی افزایش یابد؟

وی عدم موافقت با مصوبه شورای عالی کار و مخالفت دولت با نظر شورای عالی کار را بدعتی دانست که در هیچ سالی دیده نشده بود. وی گفت: ما نسبت به افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان در سایر سطوح و کنار گذاشتن مصوبه شورای عالی کار معترض هستیم و از تمام امکانات قانونی در این راستا استفاده خواهیم کرد. تصمیمات سه جانبه گرایی و حقوق و دستمزد شورای عالی کار نباید از سوی هیئت وزیران رها شود. افزایش 10 درصدی، تعدی به حقوق کارگران و بازنشستگان و نادیده گرفتن حقوق قانونی آنهاست. ما بازنشستگان طبقه کارگر جیب خودمان را داریم و بابت آن چه سال ها پس انداز کرده ایم حقوق می گیریم. دولت نقشی در اعطای اعتبار برای بازنشستگی ما ندارد و نمی تواند آن را اعطا کند. وقتی آنها نوآوری می کنند و دهه ها بعد تصمیمات شورای عالی کار را زیر سوال می برند و امضا می کنند، چگونه مدعی حمایت از بازنشستگان می شوند که اجازه نمی دهند از جیب خودشان حقوق بازنشستگی عادلانه داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید