اعتراض به اعمال سلیقه در امتیازدهی ارزشیابی معلمان

اعتراض به اعمال سلیقه در امتیازدهی ارزشیابی معلمان

«محمد باکر کلیباف» رئیس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه با اشاره به اینکه این آیین نامه ممکن است از نظر رویکردی مشکلاتی داشته باشد، گفت: البته دولت این مصوبه را تصویب کرد و کمیسیون تطبیق مصوبات نیز تغییراتی ایجاد کرد و این مصوبه هم اکنون قانونی شده است، اما به نظر می رسد با اتفاقاتی که پیرامون پرداخت حقوق معلمان رخ داده است، نیاز به بازنگری در آیین نامه اجرایی است. قانون ارزشیابی معلمان

کلیباف با بیان اینکه طبق قانون دو نماینده ناظر از مجلس باید هنگام بررسی آیین نامه حضور داشته باشند، از عدم حضور آنها در تهیه آئین نامه اجرایی گفت و تاکید کرد: حتی اگر دولت در این آیین نامه بازنگری شود. دوبار تجدید نظر می کند بله ما هم شما را تا مجلس همراهی می کنیم تا این گونه مشکلات پیش نیاید.

با توجه به تاکید سرپرست وزارت دادگستری بر اصلاح آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی، مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره جزئیات این اصلاحات احتمالی توضیح داد: زمانی که قانون رتبه بندی ابلاغ شد، دولت برای آن دستور اجرایی نوشت و بر اساس آنچه از صحبت های رئیس مجلس فهمیدم، اصلاحاتی در خصوص دستورالعمل اجرایی قانون رتبه بندی خواهیم داشت.

نماینده مردم لرستان با بیان اینکه شاید باید قانون رتبه بندی اصلاح شود و شاید به این مرحله برسیم، گفت: وجود 800 هزار معلم که مدارک رتبه بندی خود را بارگذاری کرده اند نشان می دهد حجم کار رتبه بندی زیاد است. که بسیار است. برخی از این اسناد آپلود شده ممکن است واقعی نباشند و باید تأیید شوند. این در حالی است که برخی افراد فاقد رتبه شاکی و برخی دیگر نسبت به رتبه های دریافتی معترض هستند و رئیس مجلس تاکید می کند که رتبه بندی باید با دقت انجام شود و حتی ممکن است برای حل مشکل تغییراتی در قوانین آن اعمال شود. معلمان برای حل آن قسمت کار دولت است و ما در آنجا ناظران داریم و دو نفر از همکاران ما در آیین نامه عضو و ناظر هستند، اما کار اصلی را دولت باید انجام دهد.

عضوکمیسیون آموزش وعلوم مجلس در ادامه در پاسخ به این سوال که کدام یک از بندها یا بندهای این آیین نامه بیشتر نیاز به تغییر دارد، گفت: اعتراض معلمان در حال حاضر به رتبه هاست. به دست آورده اند؛ معلمان فکر می کنند نمراتشان پایین است و خودشان را مقایسه می کنند.

وی افزود: ما دغدغه ای داریم و می خواستیم با وزیری که استعفا داد مطرح کنیم و حالا باید با ناظر فعلی مطرح کنیم. نگرانی ما این است که مدارک به صورت الکترونیکی بارگذاری شود و طبق همان آموزش و پرورش فرض بر این است که این مدارک صحیح است اما احتمال جعلی بودن برخی از مدارک وجود دارد و این باعث اعتراضاتی شده است که به اطلاع ما رسیده است و برخی معتقدند ، که برخی اسناد ممکن است واقعی نباشند. آموزش و پرورش باید این مدارک را حداقل برای پایه های 3 تا 5 که درجات بالاتری هستند و احتمال تخلف در آنها بیشتر است تایید کند. این امکان وجود دارد که بررسی به صورت منطقه ای انجام شود، هر منطقه می تواند بررسی خود را انجام دهد و به معلمان نیز فرصت اعتراض داده می شود تا اعتراضات آنها بررسی شود.

نماینده گروه کر خرم آباد در ادامه تاکید کرد: در برخی موارد کیفی ایراداتی به رتبه بندی شده و برخی معتقدند در بحث های کیفی ممکن است سلیقه وارد رتبه شده باشد. مثلاً در ارزیابی و ارزیابی یک سؤال کیفی مانند سطح اعتقادات افراد. برخی به ارزیابی ای که در این بخش دریافت کردند اعتراض کردند و گفتند تصمیمی که در مورد ما گرفته شده را قبول ندارند.

ویس کرمی در خصوص امکان تغییر و اصلاح قانون رتبه بندی علاوه بر اصلاح آیین نامه اجرایی آن، گفت: ماهیت قانون رتبه بندی به دلیل تنوع زیاد و غیرقابل پیش بینی بودن آن از ابتدا مورد مناقشه بوده و بسیار بوده است. بحث در مورد آن حجم قانون رتبه بندی خیلی زیاد نیست و فکر می کنم حدود یک صفحه است، اما وقتی بحث اجرائیه می شود کار سنگین می شود و یادم می آید که بیش از 70 بار دستور اجرایی رتبه بندی ویرایش شد تا آن را شدنی کند

یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس گفت: بودجه باید در چنین طرحی تامین شود و وقتی نمی دانیم معلمان چه مدارکی را باید آپلود کنند، نمی دانیم چقدر باید برای آن بودجه در نظر گرفته شود و امسال همین مشکل پیش آمد و کمبود اعتبار وجود داشت که در آن زمان پرداخت حقوق معلمان به تعویق افتاد و عملا وزیر آموزش و پرورش را با خود همراه کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سیال بودن و حجم کاری بالای رتبه بندی مشکلاتی را ایجاد کرد، تاکید کرد: فکر می کنم با اصلاح آیین نامه اجرایی ارزشیابی معلمان می توان بسیاری از مشکلات فعلی را حل کرد و تا امروز بحثی نشنیده ام. از تغییر و بازنگری قانون ارزیابی بسیار جدی است. این قانون به طور کلی بیان شده است و در آیین نامه، دست نیروی انتظامی بازتر است و می توانند اقدامات مقتضی را انجام دهند، البته باز هم تاکید می کنم تنوع معلمان مشمول ارزشیابی و تعدد آنها باعث شده است. دشوار.

ویس کرمی یادآور شد: به نظر من مهلت سه ماهه ای که مجلس برای تدوین آیین نامه قوه مجریه به دولت داده بود اصلا واقع بینانه نبود. از طرفی ما خواستار اجرای قانون رتبه بندی بودیم و دولت های قبلی و فعلی به دلیل بار مالی اجرای این قانون مخالف بودند و کمیسیون آموزش تا سقف یک مهلت سه ماهه برای اجرای این قانون داد. سال ، و تقریباً به همان اندازه زمان برد. .

وی با تاکید بر اینکه ماهیت کار سنجش پیچیده است و هیچکس در این مشکل مقصر نیست، تصریح کرد: مشکلی که احساس کردم و به یوسف نوری گفتم این بود که با معلمان درباره این قانون و اجرای آن صحبتی نکردیم. و ما آنها را توجیه نکردیم و این مشکل اصلی وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ است. اگر افراد توانمند در مورد این طرح توضیح می دادند نتیجه بهتری حاصل می شد. به طور کلی، وقتی با مردم در مورد یک مشکل صحبت می کنید، 50 درصد تنش از بین می رود. می‌توانستیم برای معلم‌ها شرایط بهتری ایجاد کنیم که نگران نباشند و بدانند که کار سنگین است و نمره‌گذاری انجام می‌شود. در چنین شرایطی می شد از ظرفیت صدا و سیما استفاده کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

ویس کرمی در خصوص مهلت تعیین شده برای اصلاح آیین نامه اجرایی قانون ارزشیابی معلمان گفت: در حال حاضر مشغول پرداخت مابقی حقوق معلمان هستیم و در جلسات بعدی کمیسیون آموزش در هفته های آتی، تاریخ را بررسی خواهیم کرد. تغییر احتمالی آیین نامه اجرایی.» به هر حال آیین نامه نگارش شده و در حال اجراست و لازم است در حین اجرا، نواقص این آیین نامه شناسایی و رفع شود.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: خیلی پیچیده نیست. مهم این است که رتبه بندی ادامه داشته باشد. به نظر من مهمترین مشکل عدم اعتقاد به این است که کل دولت باید با دقت تصمیم می گرفت، هرچند وزیر باید این موضوع را آغاز می کرد. اگر می توانستند در مورد پرداخت حقوق و عیدی معلمان بعد از نوروز بایرام تصمیم بگیرند، قبل از بایرام این کار را می کردند! نقصی بود که وزیر هزینه آن را می دهد.

نماینده مردم لرستان گفت: وقتی خطری را متوجه می شویم باید به موقع اقدام کنیم. اگر بگوییم نمی دانستیم عذر بدتر از گناه است. اگر می دانستیم چنین مشکلی وجود دارد چرا قبل از عید نوروز تصمیمی برای حل مشکل گرفته نشد؟ با توجه به هزینه هایی که مردم در روزهای منتهی به سال جدید دارند، چرا باید اجازه دهیم چنین مشکلی به مشکل پس از پرداخت حقوق و دستمزد تبدیل شود؟ این عملکرد اعتماد را از بین می برد و مردم می گویند دولت پول داشت و حقوق نمی داد! اگر بدانیم به دلیل کمبود اعتبار قبلاً با زحمت پرداخت فعلی را از جای دیگری تنظیم کرده اند. بنابراین قطعاً در آن تعداد کمبود اعتبار وجود داشت و سازمان برنامه و بودجه طبق قانون نتوانست مبلغی را پرداخت کند و قطعا حل چنین مشکلی به معاونت رئیس جمهور برمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید