اعلامیه انریکه مورا از سفرش به تهران

اعلامیه انریکه مورا از سفرش به تهران

روز جدید : نماینده اتحادیه اروپا در وین در بیانیه ای به دستور کار سفر خود به ایران اشاره کرد.

انریکه مورا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و نماینده عالی وین در صفحه فیس بوک خود نوشت: من دوباره به تهران می روم تا با علی باقریکنی و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و سایر مسائل دیدار کنم. کار برای حل و فصل اختلافات باقی مانده در این مذاکرات ادامه دارد.

مورا که قرار بود روز سه شنبه وارد تهران شود تا روز جمعه با مقامات ایرانی گفتگو خواهد کرد.

پیشتر نورنیوز گزارش داده بود که مورا روز سه شنبه هفته جاری برای ادامه گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد. با توجه به نقش اتحادیه اروپا در تبادل نظر بین تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی در رایزنی‌های سازنده در مورد معدود موضوعاتی باشد که همچنان مهم هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفت که او به دنبال یک “موقعیت میانی” برای خروج از بن بست بر سر مذاکرات وین است و تلاش های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق را به خطر می اندازد.

مذاکرات در وین از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال 2021 برای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران به دنبال برخی تحولات بین‌المللی اخیر، از جمله حمله روسیه به اوکراین و مناقشه تهران-واشنگتن بر سر برخی سوالات باقی‌مانده، انجام شد. مذاکرات تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در همین راستا، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده در رابطه با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر گفت: مذاکره برای رفع تحریم ها علیه ایران. و احیای برجام بین طرفین مذاکره تا امروز بی وقفه ادامه دارد. در وین وقفه ای رخ داد، اما تبادل پیام از طریق هماهنگ کننده گفتگو صورت گرفت. سفر آقای مورا به تهران در این هفته پس از مکالمه تلفنی اخیر بین امیر عبداللهیان و بورل انجام خواهد شد. این بدان معنا نیست که پس از قطع شدن آنها پیام جدیدی می آید. ارتباطات بین ایران و آمریکا به طور مداوم از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات رد و بدل می شود.

حاتب زاده با بیان اینکه به پیشنهاد آقای بورل و با استقبال امیر عبداللهیان ضروری است دیداری حضوری داشته باشیم، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری از مذاکره کنندگان ارشد جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد. ایران در مذاکرات وین. دستور کار مذاکرات تهران مشخص است و امیدواریم پس از این مذاکرات بتوانیم نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رفتار نادرست آمریکا در اجرای تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم، گفت: سفر آقای مورا نشان می دهد که علیرغم اقدامات ضد دیپلماتیکی که گاهی سنا و کنگره آمریکا انجام می دهند، ما در مسیر درست به مذاکره ادامه داده ایم. . ایران و 1+4 خود را متعهد به دیپلماسی و دستیابی به یک توافق خوب، پایدار و معتبر کرده‌اند.

حاتب زاده تاکید کرد: اگر آمریکا امروز تصمیم لازم را بگیرد و آنچه را که از حقوق و جیب مردم ایران برداشته است پس بدهد، حقوق از دست رفته مردم ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد، می توانیم فردای بازگشت مورا به وین برگردیم و پیش به توافق.»

دیدگاهتان را بنویسید