پلیس آلمان: انریکه مورا 40 دقیقه پس از خروج از تهران دستگیر شد/ این دستگیری بر اساس نمایه های رایانه ای بود;

پلیس آلمان: انریکه مورا 40 دقیقه پس از خروج از تهران دستگیر شد/ این دستگیری بر اساس نمایه های رایانه ای بود;

روز جدید : پلیس مرزی آلمان درباره دستگیری هماهنگ کننده مذاکرات تحریم وین در فرودگاه فرانکفورت توضیح داد

پلیس مرزی آلمان روز جمعه انریکه مورا، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که مسئول هماهنگی مذاکرات در وین در فرودگاه فرانکفورت است، دستگیر کرد. او از تهران به بروکسل می رفت.

پلیس آلمان علاوه بر انریکه مورا، دارنده پاسپورت اسپانیایی، استفان کلمنت، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل و برونو شول، رهبر گروه ویژه اتحادیه اروپا در ایران را بازداشت کرد، اما هر سه بلافاصله پس از آن آزاد شدند.

پلیس آلمان بعداً گفت که سه دیپلمات را به مدت 40 دقیقه بازداشت کرده است. به گفته پلیس، این دستگیری بر اساس نمایه های رایانه ای بوده و ربطی به خود افراد ندارد. به گفته پلیس آلمان یکی از دلایل دستگیری آنها مربوط به مسیر پرواز آنها بوده است.

پولیتیکو می نویسد: یکی از دلایلی که مقامات اتحادیه اروپا عنوان می کنند این است که این سه دیپلمات چندین بار به دلیل تغییر در برنامه های خود در تهران مجبور به تغییر بلیط خود به مقصد اروپا شده اند که می تواند به طور خودکار به پلیس مرزی هشدار دهد. پلیس به هویت سرنشینان توجهی نکرد.

انریکه مورا که روز جمعه برای گفتگو در مورد مذاکرات وین به تهران سفر کرده بود، در توییتی نوشت: پلیس آلمان در مسیر بازگشت از تهران از بروکسل از ادامه سفر من به فرودگاه فرانکفورت جلوگیری کرد. توضیحی داده نشد. (توقف) مقام اتحادیه اروپا در یک ماموریت رسمی با پاسپورت دیپلماتیک اسپانیایی. پاسپورت و تلفنم را گرفتند».

به گزارش خبرنگار فارس، انریکه مورا، او پنجشنبه شب پس از مذاکراتی در تهران ایران را ترک کرد.

وی در توئیتی دیگر نوشت: «در حالی که منتظر ادامه سفرم به بروکسل هستم، تأکید می‌کنم که در تهران لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی را مطرح کردم و خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شدم».

جوزف بورل، معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: «اکنون به همراه دو تن از همکارانم، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس گروه ویژه ایرانیان سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آزاد شده‌ام. ما را از هم دور نگه داشتند. آنها از اظهار نظر در مورد آنچه که به نظر می رسد نقض کنوانسیون وین است، خودداری کردند.

یک منبع اتحادیه اروپا به پولیتیکو گفت که انریکه مورا و دو دیپلمات دیگر در حالی که در صف گذرنامه ایستاده بودند بازداشت و در ایستگاه پلیس فرودگاه فرانکفورت از هم جدا شدند.

این منبع می گوید که پلیس با وجود درخواست های مکرر مورا از توضیح دلایل بازداشت خودداری کرده است. اما پلیس آلمان می گوید دلایل دستگیری این سه مسافر توضیح داده شده است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سعی کرده این موضوع را کم اهمیت جلوه دهد. به گزارش پولیتیکو، او پس از انتشار رسانه ای درباره دستگیری مورا گفت: او در حال حاضر در راه است و موضوع تمام شده است. مورا باید سوار هواپیما شود و سفرش طبق برنامه پیش می رود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توییتی نوشت که پلیس آلمان مانع از سفر انریکه مورا به فرودگاه فرانکفورت شده است.

وی نوشت: «اگر با مقامات ارشد اتحادیه اروپا با پاسپورت دیپلماتیک این گونه رفتار شود، مردم عادی چه انتظاری می توانند داشته باشند؟» امیدواریم این سوءتفاهم باشد که دیگر تکرار نشود.

دیدگاهتان را بنویسید