اعلام قیمت جدید تخم مرغ توسط بورس میوه و تره بار ملاک نیست

اعلام قیمت جدید تخم مرغ توسط بورس میوه و تره بار ملاک نیست

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرکزی میهان گفت: اگرچه سازمان میادین میوه و تره بار تهران قیمت جدید تخم مرغ را اعلام کرد اما این سازمان مسئولیتی در قبال آن ندارد و قیمت مصوب باید توسط سازمان حمایت و شورای قیمت گذاری اعلام شود. جهاد کشاورزی

پس از ارتقای یارانه ها و افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ، مرغداران ماه هاست که در تلاش برای افزایش قیمت محصول خود هستند و از قیمت های تعیین شده رضایت ندارند اما به گفته خودشان وعده ای از دولت دوباره قیمت را افزایش دهد.

این در حالی است که پس از چند ماه ترویج یارانه، تولیدکنندگان مرغ گوشتی توانستند قیمت محصولات خود را افزایش دهند و قیمت هر کیلوگرم مرغ را از 59 هزار و 500 تومان به 63 هزار تومان افزایش دهند، اما تولیدکنندگان مرغ تخمگذار موفق به این کار نشدند. ، تا 27 دسامبر، یعنی. شنبه هفته جاری اطلاعیه ای از سوی سازمان میادین میوه و تره بار تهران درباره قیمت جدید انواع تخم مرغ منتشر شد.

در این اطلاعیه آمده است: به موجب نامه شماره 1401/3917 (به شماره ثبت 647086) اتحادیه سراسری پرورش دهندگان طیور مبنی بر تعیین تکلیف تعیین قیمت از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه های تخصصی ذیربط و همچنین به موجب نامه شماره 1401/503/. 74067 وزارت جهاد کشاورزی این اتحادیه نسبت به تامین تخم مرغ مورد نیاز متصدیان مجتمع و بازارهای کمکی لهستان با قیمت تعادلی و اعلام قیمت تحویل، توزیع و عرضه تخم مرغ از اتحادیه مذکور به شرح زیر اقدام نماید.

– 30 عدد تخم مرغ بسته بندی نشده برای پای با شناسنامه کاملا سالم و بدون آلودگی با مهر شامل: تاریخ تولید، تاریخ انقضا و …. برای هر تخم پای با وزن 1900 گرم:

هزینه تحویل به اپراتورها (توزیع عمده) درب کابین هر شانه 890000 ریال می باشد.

قیمت ارسال از اپراتورها به شهروندان (تحویل به مصرف کنندگان) به ازای هر شانه 905000 ریال می باشد.

بنابراین گزارش محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرکزی پرورش دهندگان طیور شهرستان میهن در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: جایی نداریم که قیمت مصوب تخم مرغ را اعلام می‌کند و ستاد تنظیم بازار باید آن را تعیین کند و سازمان کمک‌رسانی و شورا آن را تعیین کند.» وزارت جهاد کشاورزی قیمت‌گذاری را اعلام کرد.

وی افزود: نامه ای که به میادین میوه و تره بار شهرداری تهران فرستادیم در واقع پاسخ ما به درخواست آنها بود و به عنوان پیشنهاد اعلام شد اما این سازمان آن را ملاک عمل قرار داد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: بر اساس اصل عرضه و تقاضا، قیمت تخم مرغ نیز باید به این صورت تعیین شود که در دوره تولید 18 ماهه سود معقولی برای آنها باقی می ماند.

وی تصریح کرد: به دنبال تغییر قیمت سوخت نیستیم و تا پایان سال هیچ نگرانی برای عرضه تخم مرغ وجود ندارد.

مرادی همچنین گفت: میزان صادرات تخم مرغ در 9 ماهه امسال 27 هزار تن است که رقم بالایی نیست زیرا با وجود رقیبی مانند ترکیه نمی توانیم حجم بالایی از این محصول را صادر کنیم. اما از کشوری دیگر، کشورهای واردکننده به سمت تولید رفته اند.

وی افزود: کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس کشورهای واردکننده تخم مرغ از ایران هستند.

مرادی گفت: بیشترین میزان صادرات تخم مرغ در سال 94 بوده که 94 هزار تن صادر شده است.

بر اساس این گزارش، لازم به ذکر است که سال ها 4200 تومان برای واردات مواد اولیه دامی تخصیص داده می شد و در واقع مرغداران با تخصیص این یارانه هزینه های کمی داشتند و صادرات به شدت به صرفه بود.

بر اساس این گزارش، پس از نوسانات قیمت ارز در کشور، تغییراتی در بازار کالا ایجاد شده است، به طوری که قبل از تغییرات اخیر نرخ ارز، نرخ ورود به بازار با قیمت بازار حتی در برخی موارد با قیمت پایین تری فروخته می شد اما اکنون قیمت نهاده ها در بازار آزاد افزایش یافته است.

مرادی در این خصوص در پاسخ به خبرگزاری تسنیم گفت: قیمت آرد در بازار آزاد از 16 هزار و 300 تومان به 20 هزار تومان رسیده و ذرت از 11 هزار و 300 تومان به محدوده 12 هزار تومان رسیده است.

وی افزود: در این شرایط بازار عرضه مواد اولیه و عرضه را به صورت ماهانه محدود کرده است./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید