اغراق عجیب برای توانایی های فنی سرمربی ایتالیایی استقلال

اغراق عجیب برای توانایی های فنی سرمربی ایتالیایی استقلال

شاگردان آندره آ استراماچونی به شاهکار خود در لیگ قهرمانان آسیا این بار 4 گل برای ترکمنستان دریافت کردند. حریف ضعیفی که در پنج بازی قبلی تنها دو گل زده اما این بار دروازه شاگردان استراتا را به آتش کشید. به این ترتیب الغرافه قطر با دریافت 14 گل از رقبای کوچک و بزرگ با 5 امتیاز از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد. به خصوص پس از شکست این تیم با هشت گل مقابل الاهلی امارات، انتقادات از سرمربی ایتالیایی به اوج خود رسید. او قبل از بازی با نماینده ترکمنستان به تیمش قول خداحافظی باشکوه از لیگ قهرمانان را داد که این اتفاق هم رخ داد و آنها چهار بر دو شکست خوردند!

چرا نتایج الغرافه را دنبال می کنیم؟ اولین دلیل بازی سعید عزت الله در این تیم است. هافبک دفاعی فیکس تیم ملی ایران که چندی پیش پس از نمایش ناموفق در تیم ضعیف وجل بلدکوب دانمارک به عضویت الغرافه درآمد و در شکست های رنگی این تیم سهیم شد. انتقادات زیادی از عزت اللهی در قطر وجود دارد و ما در ایران نگران تیم ملی هستیم. تیمی که چنین بازیکنی را در کمربند وسط جام جهانی تضمین کند. البته سعید بازیکن خوبی است اما تمام باخت های گلزنی تیم هایش در دو سال اخیر ترسناک است. اما دلیل دوم کنجکاوی در مورد الغرافه به شخصیت آندره آ استراماچونی مربوط می شود. فردی که دو فصل پیش لیگ نوزدهم را روی نیمکت استقلال آغاز کرد و نتایج خوبی هم کسب کرد اما در میانه راه از این تیم جدا شد و این حرکت به یکی از بزرگترین بحران های تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد. همه این نبردها، درگیری ها، اعتصابات و اعتراضات به نام مردی بود که حالا شاید در الغرافه نشان می دهد که چنین مبارزه ای ارزشش را نداشت.

ماجرا فقط مربوط به تیم قطری نیست. نکته اینجاست که اتفاقا استقلال تنها نقطه درخشان کارنامه استراماچونی در 10 سال اخیر است. اگرچه او زمانی در اینتر مربی بود، اما از آن زمان تاکنون جایگاه مربیگری خوبی نداشته است. پرونده استرا قبل از پیوستن به آبی ها شامل دو اقدام فاجعه آمیز بود که منجر به اخراج او در پاناتینایکوس، یونان و اسپارتا پراگ شد و پرونده الغرافه پس از استقلال تشکیل شد. تیمی که فصل را با 35 امتیاز اختلاف مقابل صدر در رده پنجم لیگ دوازدهم قطر به پایان برد. همه اینها به این معنا نیست که رهبری را مقصر ناکامی ورزشی ایران در صورت جدایی از استقلال نمی دانیم. قطعا رهبری مقصر است. دستمزد استراماچونی باید مرتب پرداخت می شد تا بهانه ای برای جدایی نباشد. اما سوال اینجاست که آیا این همه اغراق در مورد توانایی های فنی سرمربی ایتالیایی به جا بود؟ به دلیل کمی تاخیر در دریافت درخواست هایش، استعفا داد، قراردادش را یک طرفه فسخ کرد، به فیفا شکایت کرد که در ایران دو سال حقوق کامل دریافت می کند و حالا استاندارد فنی اش در قطر امیدوارکننده نیست. شکست چهار گله در برابر مردم ترکمنستان؟ تا آن زمان برخی در ایران تا همین اواخر می گفتند استراماچونی لیاقت هدایت تیم ملی در جام جهانی را دارد!

دیدگاهتان را بنویسید