افزایش بی سر و صدا بدون رعایت قوانین و مصوبه سازمان حمایت از رانندگان / درخواست مجلس و وزارت صمت

ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782210

اگرچه افزایش قیمت لاستیک تاکنون منتفی بوده و به طور آزمایشی توسط بررسی های این سازمان تایید شده است، اما بررسی های موجود در محل نشان می دهد که سازندگان تایر قیمت پیشنهادی خود را 15 تا 20 درصد افزایش داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بررسی ها نشان می دهد ماجرا از آنجا شروع شد که انجمن صنعت لاستیک در ۲۶ مهرماه بدون هماهنگی با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان بار دیگر طی نامه ای افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک را منتشر کرد.

افزایش قیمت لاستیک بدون رعایت قوانین و تایید سازمان تعمیر و نگهداری

انجمن صنفی تایرسازان در دفاع از افزایش قیمت اعلام کرد: انجمن می تواند افزایش قیمت را در قالب ضوابط حمایتی سازمان تعیین و دلایل آن را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کند و همچنین در صورت مغایرت در ضوابط مربوطه. اسناد. ممکن است سازمان حمایت در صورت افزایش قیمت، شرکت ها را تحریم کند، اما در صورت موجه بودن دلایل، افزایش قیمت در حوزه لاستیک خودرو به تایید سازمان حمایت خواهد رسید.

در این مصوبه اعلام شده است که قیمت لاستیک در دو مرحله افزایش می یابد که لاستیک های سواری رادیال در مجموع 30 درصد و در مرحله اول 20 درصد و در مرحله دوم 10 درصد افزایش می یابد. همچنین تایرهای سبک سنگین، سنگین و کشاورزی بایاس و رادیال افزایش 40 درصدی در فاز اول 30 درصد و در فاز دوم 10 درصد را تایید کردند.

موضوع از این قرار بود که افزایش یا افزایش غیررسمی قیمت لاستیک بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت و این موضوع با واکنش منفی مصرف کنندگان، نمایندگان مجلس، مسئولان و نهادهای نظارتی ادامه یافت تا جایی که مسلم صالحی نماینده مجلس گفت: افزایش قیمت لاستیک آنها را افزایش داده است. تشکیل جلسه داده و رانندگان اعتراض کرده و از دولت می خواهند که دیگر قیمت لاستیک را افزایش ندهد.

40 درصد افزایش قیمت دیگر پس از 50 درصد افزایش در سال گذشته

این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که تایرسازان با قیمت فعلی وضعیت مناسبی ندارند و اگرچه آخرین بار قیمت تایر در آبان ماه سال گذشته به طور ناگهانی 50 درصد افزایش یافت، اما هزینه های تولید در میزان مواد اولیه و دستمزد کارگران از گذشته نیز حذف 4200 حجم از واردات مواد اولیه را افزایش داده است، محدودیت‌های صادراتی و مشکلاتی مانند قاچاق بر این مشکل افزوده است. این مشکلات باعث کاهش تولید و صادرات این محصول شده است.

15 درصد افزایش قیمت تا بررسی مستندات توسط سازمان حامی

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان طی روزهای اخیر گفت: بر اساس مصوبه هیات مدیره انجمن تایر، امروز قیمت لاستیک های تولیدی در کشور 15 درصد افزایش یافته است. وی افزود: قیمت تولید تایر بیش از 15 درصد افزایش یافته است اما تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده اند که بازار قدرت افزایش بیشتر قیمت را ندارد و در شرایط فعلی تولید با همان قیمت ها برای کارخانه ها به صرفه نیست. البته تولیدکنندگان تا جایی که می توانند تولید می کنند و اجازه اختلال در بازار را نمی دهند، اما به دلیل هزینه های تولید، افزایش قیمت در تایر تعبیه شده است.

رانندگان از مجلس و وزارت صمت می خواهند

علیرضا سمنانی از فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای همواره نرخ حمل‌ونقل بسیار کمتر از شاخص تن کیلومتر بوده و افزایش این شاخص همواره برای جبران هزینه‌ها بوده است. آیا می توان از کلمه اجتناب ناپذیر برای انجام کاری استفاده کرد بقا و تشنج خانوادگی در حمل و نقل جاده ای؟ آیا راهی جز افزایش قیمت وجود ندارد؟

وی افزود: رانندگان و رانندگان کامیون از نمایندگان مجلس درخواست ورود به حوزه اختیارات خود را دارند و ادامه داد: سه سال و نیم از اعتراض خرداد 97 رانندگان و کامیون داران می گذرد اما رانندگان همچنان مشکل دارند. یکی از آنها.وزارت صمت ده ها مشکل برای رانندگان دارد و نمایندگان مجلس قصد دفاع از این صنعت را دارند، پس سریعاً سایر موارد را در دستور کار قرار دهند.

قیمت گذاری محصولات هر شرکت با توجه به مدارک ارسالی به صورت جداگانه تعیین خواهد شد

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ در نهایت شاهد بودیم که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان جلسه ای با انجمن صنفی تایرسازان تشکیل داد که طی آن مقرر شد: برای محصولات شرکت های تولید کننده لاستیک های سبک و سنگین از سوی انجمن همان درصد افزایش قیمت اعمال شود و قیمت گذاری شود. محصولات هر شرکت به صورت جداگانه از وظایف نظارتی این سازمان، کلیه شرکت های تایرسازی نیز موظف شدند حداکثر ظرف مدت 48 ساعت صورت های مالی را حسابرسی و مدارک مربوطه را برای بررسی های لازم به سازمان ارسال کنند.

در ادامه این جلسات، اتحادیه لاستیک فروشان شیراز در اطلاعیه ای خطاب به اعضای اتحادیه اعلام کرد: با توجه به اینکه تا تاریخ 30 آبان ماه 1400 افزایش قیمت رسمی اعلام نشده است، قیمت های مصوب قبلی نیز باید رعایت شود و نظارت بر آن رعایت شود. مسئولیت هرگونه تخلف از طریق واحدهای نظارتی به عهده رئیس واحد صنفی می باشد.

افزایش قیمت در حال حاضر منتفی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ اگرچه تاکنون افزایش قیمت لغو شده و به بررسی های سازمان بستگی دارد، اما تحقیقات میدانی نشان می دهد که پس از 5 مهرماه، تحویل برای چند روز در تمامی مراکز شرکت های تایرسازی و بازار متوقف شد و پس از از سرگیری عرضه افزایش یافت. 15 افزایش 20 درصدی قیمت‌ها ارائه می‌شود، اما با وجود گزارش‌های متعدد مبنی بر این تخلف، هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای جلوگیری از این افزایش قیمت صورت نگرفته است.

در نهایت به نظر می رسد دولت و وزارت صمت هم اکنون باید برای رفع مشکلات صنعت تایر در زمینه هایی مانند فروش لاستیک در بازارهای خارجی، جلوگیری از قاچاق و حمایت های لازم از سوی سازمان ها و نهادهای ذیربط اقدام کنند. تا مشکلات جدید پیش نیاید. فشار بر صنعت حمل و نقل و مردم را کاهش دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید