افزایش تجارت کشاورزی ایران و ازبکستان از طریق تشکیل کمیته همکاری مشترک


ساعت: 11:21
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810121

در نشست وزرای جهاد کشاورزی ایران و ازبکستان بر افزایش مبادلات کشاورزی بین دو کشور از طریق تشکیل کمیته همکاری مشترک تاکید شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با جمشید حاجی اف وزیر کشاورزی ازبکستان ضمن خیرمقدم به مهمانان از پیشرفت کشور در سایه ابتکارات جدید رئیس جمهور ناراسنا ابراز خرسندی کرد. نرخ ارز مطابق با رهبران دو طرف نیست و البته با توانمندی های دو طرف همخوانی ندارد.

وی افزود: چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شد و این امر زمینه ساز نشست مشترک وزارتخانه های کشاورزی دو کشور شد.

ساداتی نژاد با تاکید بر توسعه مبادلات کشاورزی بین دو کشور گفت: علاقه مندیم همکاری های خوبی در تجارت دوجانبه در زمینه محصولات قرنطینه، لبنیات و دام و طیور ایجاد کنیم.

به گفته وی، کشاورزی، دامپروری و شیلات از حوزه های جذاب برای تعامل و روابط اقتصادی دو کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام آمادگی برای صادرات گله های طیور، شیرخشک و برگزاری نمایشگاه مشترک برای آشنایی با محصولات دو کشور، افزود: همچنین با امضای قرارداد قرنطینه و بهداشت، علاقه مند به واردات شتر از ازبکستان هستیم. پروتکل ها.

وی افزود: برای رفع سریع مشکلات این حوزه نیازمند موانع واردات پنبه و پروتکل هایی در این زمینه هستیم که در این زمینه آمادگی داریم.

ساداتی نژاد با اشاره به وجود بندر چابهار در کشورمان گفت: ازبکستان از آب های آزاد فاصله دارد و آمادگی داریم در صادرات محصولات کشاورزی با این کشور همکاری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران و ازبکستان می توانند پاک باشند، گفت: به عنوان مثال ایران باید به ازبکستان سیب زمینی صادر کند و در ازای آن پنبه وارد کند.

یک مقام ارشد وزارتخانه به تحریم های سرکوبگرانه آمریکا اشاره کرد و گفت: کشور و ملت ایران با این تحریم مخالفت کردند و از آنجا رشد و تعالی زیادی داشتند. البته ما آماده هستیم تا برای رفع مشکلات در مبادلات با ازبکستان کار کنیم.

وی افزود: ایران می تواند مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، سیب و کیوی و آنچه ازبکستان در محصولات باغی نیاز دارد صادر و در ازای پنبه وارد کند.

ساداتی نژاد در خصوص صادرات محصولات فنی و مهندسی کشاورزی به ازبکستان گفت: شرکت های بزرگ و فناور زیادی در کشورمان وجود دارند که می توانند در زمینه مکانیزاسیون، آبیاری و زهکشی به ازبکستان کمک کنند.

وی افزود: کشور ما دارای رتبه های علمی، پژوهشی و فناوری مانند بیوتکنولوژی، ژنتیک، نانو فناوری و بخش کشاورزی است و می تواند به بخش کشاورزی ازبکستان خدمات ارائه دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای توسعه روابط نیازمند حمایت حقوقی شرکت های مطرح ایرانی در کشاورزی ازبکستان و خارج از کشور هستیم، افزود: بخشی از نیازهای بخش کشاورزی در دو کشور با انعقاد قرارداد قابل تامین است. برای تولید با سرمایه گذاران خصوصی.”

وی گفت: ما شرکت های گلخانه ای بزرگی داریم که می توانند فناوری های تولید را در ازبکستان آموزش دهند و توسعه دهند. همچنین تمایل به تبادل پژوهشگران و کارشناسان بین دو کشور در زمینه آموزش وجود دارد.

این مقام ارشد وزارتخانه بر تهیه و امضای یادداشت تفاهم همکاری های کشاورزی ایران و ازبکستان به عنوان سندی برای ادامه همکاری ها در بخش کشاورزی تاکید کرد.

ساداتی نژاد با اشاره به اصل محبوب ترین ملت (NOB) در ازبکستان گفت: در این فهرست 45 کشور مشمول تعرفه های ویژه و تعرفه ای و خروجی هستند و ما می خواهیم ایران نیز در این لیست قرار گیرد. “

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران و ازبکستان دو کشور اسلامی هستند و امیدواریم بتوانیم تبادلات غذایی خود را گسترش دهیم.

وزیر کشاورزی ازبکستان نیز نشست امروز را گامی جدید در حوزه کشاورزی دو کشور توصیف کرد و گفت: با برنامه ریزی برای فعالیت های آتی در بخش کشاورزی و ارائه نقشه راه در این زمینه، قصد داریم تجارت بین ایران و ایران را افزایش دهیم. ازبکستان.”

جمشید حاجیف با اشاره به تجربه موفق ایران در بخش کشاورزی افزود: ایران درصد خوبی از کشاورزی جهان را تامین می کند که قابل توجه است و ما می خواهیم از این تجربه بهره مند شویم.

به گفته وی، ایران در زمینه بهره وری آب و دامپروری نیز تجربه خوبی دارد.

وزیر کشاورزی ازبکستان با درخواست دیدار با نمایندگان کشورمان در حوزه های تخصصی مانند کشاورزی، باغبانی، شیلات و حفظ نباتات، افزود: هیئت ما متشکل از بازرگانان کالاهای کشاورزی است تا درباره تبادلات کشاورزی صحبت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران در زمینه های بیوتکنولوژی، ژنتیک، نانوفناوری و کشاورزی رتبه های خوبی دارد که با سایر کشورها نیز رقابت می کند.

حاجیف گفت: امروز معاون نخست وزیر ازبکستان که وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان نیز هست با وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد که یکی از موضوعات مورد بحث است.

در آن جلسه مقرر شد کمیته همکاری مشترک دو کشور تا یک ماه آینده آغاز به کار کند.

انتهای پیام/
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید