حجم تجارت ایران و ازبکستان باید به دو میلیارد دلار برسد


ساعت: 13:45
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882914

رئیس شورای اسلامی شهر گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان باید به دو میلیارد دلار در سال برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف در دیدار با تخفیف نالایق آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان با بیان اینکه بیش از 30 سال از روابط دیپلماتیک ایران و ازبکستان می گذرد، اما روابط دو کشور آنچنان که باید عمیق نبوده است، گفت: روابط تاریخی و فرهنگی ایران زمینه و دانش دو ملت بسیار عمیق و ریشه دار است وجود دارد و در پاسخ به این امر باید ارتباطات دو کشور در سطح مجالس تقویت شود.

او بیان کرد: انتظار امیدها این بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استقلال ازبکستان، روابط دو کشور تقویت شود. با این حال، بسیار خوشحالم که به دعوت رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان در سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور شرکت کردم.

قالیباف ادامه داد: رئیس جمهور ایران تا دو ماه دیگر برای شرکت در اجلاس شانگهای و برگزاری نشست دوجانبه ایران و ازبکستان به تاشکند سفر می کند. روابط دو کشور باید بهبود یابد و حجم تجارت ایران و ازبکستان به دو میلیارد دلار در سال برسد.

وی در خصوص موضوع افغانستان نیز گفت: موضع اصلی جمهوری اسلامی ایران تشکیل دولتی فراگیر با حضور همه گروه ها در افغانستان است تا شاهد برپایی آن باشیم. آرامش خاطر در این کشور و منطقه بودن.

رئیس شورای اسلامی تاکید کرد: حل مشکل روادید رانندگان، تجار و گردشگری ضروری است.

رئیس مجلس سنای ازبکستان: ما به فرهنگ و ارزش های ایران بسیار علاقه مندیم

بعد خانم تخفیف نالایق آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان گفت: ما ایران را از نزدیک زیر نظر داریم اکثر ما می دانیم که شرکا و روابط پارلمانی ما بین دو کشور در حال پیشرفت و توسعه است.

وی تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در سمرقند اتفاقی تاریخی و فراموش نشدنی است.

رئیس مجلس سنای ازبکستان افزود: با توجه به اینکه ایران و ازبکستان فرهنگ نزدیک و مشترکی دارند خاص مذهبی، مذهبی و رسم و رسوم تقویت همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف بسیار مهم است. ما علاقه زیادی به فرهنگ و ارزش های ایرانی داریم.

گفت: درباره افغانستان لهجه ما همچنین تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور ضروری است و لازم است تمامی گروه های اجتماعی و سیاسی افغانستان در این حکومت حضور داشته باشند.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید