حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به 4 میلیارد دلار رسید


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836533

نماینده بازرگانی روسیه در ایران گفت: 10 سال و نیم سفیر روسیه در تهران هستم اما حجم مبادلات تجاری دو کشور هرگز به رقم بی سابقه 4 میلیارد دلار نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم ژیگانشین، نماینده بازرگانی روسیه در ایران به تاس گفت: حجم تجارت ایران و روسیه در سال 2021 به 4 میلیارد دلار رسید.

وی گفت: این یک رشد بی سابقه است، 4 میلیارد دلار رقم بی سابقه ای در تجارت ما با ایران است.

وی گفت: من 10 سال و نیم است که سفیر روسیه در تهران هستم و هرگز به این رقم نرسیده ایم. امیدوارم از این ارقام عبور کنیم. 4 میلیارد دلار زیاد به نظر می رسد، اما با ظرفیت کشورهای ما نمی گنجد.

وی افزود: اعمال تحریم های بی سابقه علیه روسیه انگیزه بیشتری برای همکاری بین دو کشور ایجاد کرده است. تجارت ایرانی مشتاق گسترش همکاری با روسیه است. این (میل) قبل از اعمال تحریم ها علیه روسیه وجود داشت، اما فکر می کنم اکنون راحت ترین زمان برای رسیدن به اعداد بالاتر است.

جیگانشین در پاسخ به این سوال که ایران و روسیه در چه زمینه هایی می توانند با یکدیگر همکاری کنند، گفت: طیف وسیعی از نفت و گاز، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری اطلاعات، علم و فناوری، اقدامات بشردوستانه، مواد غذایی، کشاورزی و غیره.

نماینده بازرگانی روسیه در ایران توضیح داد: پروژه های بسیار مهمی با ایران داریم که تازه شروع نشده اند. یکی از پروژه‌ها پروژه برق‌رسانی خط راه‌آهن گرمسار-اینچه برون است که از استان‌های مرکزی ایران تا مرز ایران و ترکمنستان امتداد دارد و دیگری احداث TPP سیریک است. فرض بر این است که این نیروگاه با گاز کار خواهد کرد. ما پروژه های زیادی داریم و من بسیار خوشبین هستم.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه چندین هیئت عالی رتبه به روسیه سفر کردند، افزود: همچنین منتظر حضور هیئت روسی در تهران هستیم. در ایران بیشتر به مناطق آستاراخان و داغستان علاقه دارند.

این مقام روسی در پاسخ به این سوال که ایران چه محصولاتی می تواند به روسیه صادر کند، گفت: محصولات سنتی مانند سبزیجات، میوه جات، خشکبار، آجیل و تولیدکنندگان ایرانی و همچنین محصولات پتروشیمی، دارویی، خودرو، مصالح ساختمانی، محصولات صنایع سبک، پوشاک و کفش. .

وی خاطرنشان کرد: از نظر کیفیت نمی خواهم بگویم (محصولات ایرانی) معادل برندهای مطرح دنیاست، اما اگر به نسبت قیمت به کیفیت نگاه کنید چرا که نه؟ من الان کت و شلوار یک تولید کننده ایرانی-ارمنی آقای هاکوبیان را می پوشم. لباس ها و پیراهن ها عالی هستند، پس چه بخواهم چه نخواهم به عنوان تبلیغ کننده برای این محصولات عمل می کنم.

ما باید از هر جهت از خطوط حمل و نقلی که روسیه را دور نمی زند، حمایت کنیم.

پروژه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب مدت هاست بین ایران و روسیه در حال اجراست.

نماینده فروش روسیه در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت این پروژه گفت: با توجه به اینکه جریان حمل و نقل بین اروپا و روسیه متوقف شده است و اینکه آیا از اهمیت خاصی برخوردار است یا خیر، کاملا حق با شماست. این پروژه بسیار مهم است. ما مدت زیادی است که روی این پروژه با شرکای ایرانی خود کار می کنیم، نه فقط ایرانی ها.

وی تصریح کرد: در اینجا دو مسیر اصلی وجود دارد: یکی زمینی از طریق ایران، آذربایجان و روسیه و دیگری از طریق دریای خزر با دور زدن کشورهای ترانزیتی. ما فعالانه روی این موضوع کار می کنیم و فعالیت های تجاری ما با ایران هم از طریق دریای خزر و هم از طریق خاک آذربایجان انجام می شود.

وی تاکید کرد که بسته شدن تعدادی از مسیرهای اروپایی به روسیه قطعا اولویت کریدور شمال-جنوب را برای مسکو افزایش می دهد و من معتقدم که ما باید از هر جهت از خطوط حمل و نقلی که فدراسیون روسیه را دور نمی زند حمایت و تشویق کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید