حجم مبادلات ایران و چین از مرز 15 میلیارد دلار گذشت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چانگ هوآ سفیر چین در ایران گفت: بیش از 3.5 سال است که به عنوان سفیر در جمهوری اسلامی ایران اقامت دارم و این اولین سفرم به استان سمنان است.

وی گفت: هدف از سفرم معرفی سمنان به عنوان عضو ائتلاف شهرهای گردشگری جاده ابریشم است.

سفیر چین در ایران افزود: با شهرهای بزرگی مثل مشهد، اصفهان، شیراز و… بیشتر آشنا بودم. و برای تعیین شهر عضو ائتلاف برای بازدید از نزدیک به این استان سفر کردم و با این بازدید و کلیپ های پخش شده متوجه شدم که جاده باستانی و تاریخی ابریشم در استان سمنان افتخار تاریخی این استان است. استان

هوآ گفت: علاوه بر آنچه دیدم و شنیدم، آنچه باعث شد به ظرفیت استان سمنان یقین پیدا کنم، جدیت، همکاری و مساعدت استاندار و شهرداری سمنان در امور مربوط به جاده ابریشم است.

وی تصریح کرد: دوستی ایران و چین به دو هزار سال پیش برمی گردد و جاده ابریشم در آن نقش موثری داشته است.

سفیر چین در ایران افزود: جاده ابریشم تنها یک مسیر تجاری نبود. همچنین مسیر فرهنگی و همدلی مردم محسوب می شود.

هوآ افزود: جمهوری چین در سال 2013 پیشنهاد اتحاد جاده ابریشم را مطرح کرد که با تایید و تایید جمهوری اسلامی ایران همراه بود.

وی با بیان اینکه ایران و چین یک برنامه 25 ساله امضا کرده اند، گفت: این طرح تنها یک برنامه سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه یک برنامه جامع اقتصادی، نظامی، امنیتی و همه جانبه در همه حوزه هاست که فرهنگ و گردشگری را در بر می گیرد.

سفیر چین در ایران افزود: در راستای پیشبرد و تحقق اهداف دوجانبه، همکاری نزدیک گردشگری و فرهنگی جزء لاینفک تعامل دو کشور است.

هوآ ادامه داد: ایجاد اتحاد جاده ابریشم نه تنها باعث همکاری شهرهای عضو در زمینه گردشگری می شود، بلکه شهرهای مختلف در سطوح بالاتری مانند اقتصادی و تجاری نیز مشارکت خواهند داشت.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از 20 کشور در این ائتلاف شناسایی شده اند که باعث تقویت همکاری ها می شود.

سفیر چین در ایران افزود: استان سمنان ظرفیت های خوبی برای صنعت و کشاورزی دارد که می تواند منجر به همکاری های بیشتر دو کشور شود.

هوآ گفت: خوشبختانه رابطه چین و ایران بسیار قوی و نزدیک است و حجم مبادلات ایران و چین در سال گذشته 15 میلیارد دلار بوده که امسال افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید