رویکرد مبتنی بر مرجعیت، برگ برنده ایران در مذاکرات/افزایش حجم مبادلات با کشورهای اوراسیا در کارنامه یک ساله دولت


ساعت: 08:08
تاریخ ارسال: 06/03/1401
کد خبر: 1892459

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی گفت: رویکرد دولت در مذاکرات مبتنی بر اقتدار شریف و در راستای تامین منافع ملی مردم ایران است که تضمین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; بیش از یک سال از دولت سیزدهم به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی می گذرد. در این مدت شاهد اقدامات دولت در حوزه های مختلف به ویژه سیاست خارجی بودیم.

توجه ویژه به کشورهای منطقه و همسایه، تلاش برای رفع تحریم های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران، مدیریت بحران منطقه ای، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، تلاش برای بهبود روابط و تعاملات با کشورهای حاشیه خلیج فارس. فارس و … یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم بود.

افزایش حجم مبادلات با کشورهای اوراسیا

مهدی خرسند در گفت و گو درباره روابط جدید ایران با کشورهای منطقه اوراسیا اظهار داشت: ما در روابط خود با کشورهای منطقه اوراسیا و به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی در دو دهه اخیر مورد غفلت قرار گرفته ایم، این همه فرصت ها و ما آنچه با این کشورها داشتیم از دست داده ایم اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم شرایط تغییر کرده و تلاش می کنیم حجم مبادلات با کشورهای اوراسیا را افزایش دهیم.

این کارشناس چین و اوراسیا می گوید: از سوی دیگر کریدور زمینی قزاقستان-ایران-ترکیه به اروپا با سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران فعال شد و امروز در کشورهای جهان دو صنعت «گردشگری» و «ترانزیت» موتورهای اقتصاد هستند. و اقتصاد کشورها را به حرکت درآورده است.

حسن خانی زاده در گفتگو با راه آرمان; وی بیان کرد: دولت سیزدهم از ابتدا سیاست خود را بر ایجاد همکاری و همدلی با کشورهای منطقه بنا نهاده و این دولت در زمینه تعاملات منطقه ای بسیار موفق عمل کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: سفر روسای جمهور قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، روسیه، نخست وزیر عراق و امیر قطر به جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته نشان داد که سیاست منطقه ای دولت سیزدهم این بوده است. بسیار موفق و با همدلی و همکاری صادقانه با کشورهای منطقه به نقطه قابل اعتمادی دست خواهد یافت.

وی بیان کرد: کویت که هفت سال است در ایران سفیر ندارد، سفیر خود را فرستاد و امارات متحده عربی که با کاردار سفارت خود را در تهران اداره می کرد، سفیر خود را به تهران فرستاد و شاهد بازداشت نیز بود. دور پنج ما از سال گذشته مذاکرات سختی بین ایران، عربستان سعودی و بغداد داشته ایم و در این زمینه پیشرفت هایی داشته ایم.

خانی زاده افزود: دور جدیدی از مذاکرات سیاسی بین این سه کشور به زودی انجام می شود و اگر این اتفاق بیفتد و روابط ریاض و تهران به حد مطلوب برسد، دو کشور پس از سال ها روابط خود را از سر خواهند گرفت. شما آن را یک موفقیت بزرگ خواهید یافت.

جلب اعتماد افکار عمومی جهان به دولت سیزدهم

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در موضوع برجام ما تمایل کشورهای اروپایی را برای همکاری با ایران در زمینه برجام مشاهده کرده ایم که نشان می دهد دولت سیزدهم بسیار موفق بوده و توانسته در حوزه برجام با جدیت عمل کند. روابط بین المللی و منطقه ای جلب اعتماد جامعه جهانی.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با را آرمان; وی گفت: دولت سیزدهم رویکردهای جدیدی را در حوزه سیاست خارجی آغاز کرد که آثار و برکات زیادی برای ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران داشت.

عضو شورای مرکزی حزب متحد اسلامی ادامه داد: این رویکردها در درجه اول رویکرد متعادل سازی روابط بین المللی غرب و شرق بود که با توجه به نقش ارزنده کشورهای شرقی در حمایت از ایران در دوران تحریم، جنگ و … ..ن. او روابط خود را با کشورهای همسایه و شرقی بهبود بخشید و موفق شد به عضویت سازمان همکاری شانگهای، کار در سازمان اکو و غیره درآمد. و قراردادهای بلندمدت و استراتژیک با چین و روسیه امضا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: دولت سیزدهم توانست تنش قبلی را حل کند و روابط مثبتی با کشورهای همسایه داشته باشد که منجر به تغییر رویکرد توسعه تجاری و اقتصادی و تراز مثبت ایران با کشورهای منطقه شد. و همسایگان و این مسائل باعث همکاری، هماهنگی و هم افزایی کشورهای شرقی و جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی شد.

وی افزود: شرایط به گونه ای است که اکنون چین و روسیه به طور کامل از سیاست هسته ای ایران حمایت می کنند و در موضوعات مختلف جانب ایران را می گیرند.

رویکرد مبتنی بر مرجعیت، برگ برنده ایران در مذاکرات است

ترقی تصریح کرد: رویکرد دولت در مذاکرات مبتنی بر مرجعیت محترم و با هدف تامین منافع ملی ملت ایران است و خوشبختانه مذاکرات به نقاط خوبی برای تامین منافع جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب متحد اسلامی با بیان اینکه در حوزه سیاست حمایت از مقاومت این سیاست ادامه دارد و تقویت شده است، گفت: باید روابط بین‌الملل به گونه‌ای محقق شود که مواضع خود را در برابر استکبار و استکبار حفظ کند. همچنین توجه به متانت، آینده نگری و توجه به الزامات بین المللی را جلب کرد.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: سفرهای رئیس جمهور به کشورهای منطقه، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و… نتایج و برکات خوبی داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید