وحدت رویه در نظام حکومتی برگ برنده مذاکرات هسته ای است

ساعت: 19:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801394

گلمرضا کهلکی گفت: از بین رفتن چند صدایی که در دولت قبل وجود داشت و اتفاق نظر هیئت حاکمه به برگ برنده جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامرضا کهلکی در گفت وگو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: در حوزه سیاست خارجی مفهومی به نام عمل گرایی ارزشی وجود دارد. عمل گرایی ارزشی؛ یعنی اقدامات عمل گرایانه و اقدامات راهبردی کشور پشت اندیشه مبتنی بر مجموعه ای از ارزش هاست. این مشکل در همه کشورها وجود دارد و مختص ما نیست.

وی گفت: عمل گرایی و ارزش ها در نظام جمهوری اسلامی ایران شناسایی شده است. البته در گذشته پراگماتیسم ارزشی وجود داشته است، اما شدت آن متفاوت بوده است. در دولت قبل ارزشها و اعتقادات به ارزشهای غربی نزدیکتر بود. بنابراین اقدامات انجام شده شباهت چندانی با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ندارد و همچنین با چشم انداز راهبردی جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد و از سوی دیگر با تعریف جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد. از رویدادهای بین المللی

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: در عمل گرایی ارزشی جمهوری اسلامی، حمایت از مظلوم یک اصل یا افزایش بازدارندگی و قدرت موشکی یک ارزش راهبردی است، اما در دولت قبل ادعاهایی وجود داشت که با این ارزش ها مغایرت داشت. تبعیت در سیاست خارجی با ارزش‌های جمهوری اسلامی موجب عدم هماهنگی داخلی و عدم پذیرش آن شده است.

کهلکی تاکید کرد: سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است. بنابراین اگر ناهماهنگی و ناهماهنگی وجود داشته باشد، تصمیم گیری مشکل می شود. بنابراین، در نهایت، اتفاقی که می افتد این است که دستیابی به یک توافق جامع دشوار می شود. بنابراین ما در سطح داخلی مشکل داشتیم که عدم تطابق عمل گرایی با ارزش های نظام بود و همین امر منجر به چند صدایی شد، اما در دولت فعلی این موضوع حل شده و دیگر شاهد چند صدایی و ناسازگاری عمل گرایی با آن نیستیم. که به دست می آید، نتیجه درست است.

وی در خصوص عملکرد تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم نیز گفت: آقای امیر عبداللهیان و تیم ایشان در تلاش هستند تا در مسیر درست حرکت کنند. خوشبختانه همین نگاه به نظام حکمرانی نیز همین است. یعنی دولت و مجلس ما را به سمت اقدامات راهبردی واداشته اند تا بتوانیم تصمیمات منطقی بگیریم. آقای امیرعبدالیان این را خوب می داند. از آنجایی که آنها در بدنه حضور داشتند و با بدنه هماهنگی دارند، البته ممکن است در آینده معکوس هایی رخ دهد که ما از آن اطلاعی نداریم، اما تاکنون اقدامات آقای امیر عبداللهیان و تیم سیاست خارجی دولت با غیرمنطقی مخالفت کرده است. سیاست ها و اقدامات در غرب.

این مدرس دانشگاه افزود: زمانی در مذاکرات چند صدایی وجود داشت اما امروز چنین چند صدایی وجود ندارد و می تواند اتفاقات خوبی را در حوزه سیاست خارجی و مذاکرات مشخص کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید