گسترش روابط دیپلماتیک ایران و چین به دور از چشم رسانه ها/ فرصتی برای افزایش مبادلات با چین تا 50 درصد فراهم است.


ساعت: 19:20
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885831

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه حجم مبادلات جاری ایران و چین بالغ بر 25 میلیارد دلار است، گفت: این حجم مبادلات در سایه سیاست های صحیح دو کشور می تواند به 50 میلیارد دلار نیز برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با گذشت یک سال از آغاز مسئولیت دولت سیزدهم و راهبرد سیاست خارجی دولت برای تقویت دیپلماسی منطقه ای، این روزها شاهد آمد و شد بسیاری از مسئولان کشورهای منطقه در ایران و انجام آن هستیم. قراردادهای اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی.

حضور ولادیمیر پوتین در تهران و دیدار با رهبر انقلاب و گفتگو و رایزنی با آیت الله رئیسی، علاوه بر توافقات و تعاملات گسترده، بازتاب رسانه ای زیادی را در صحنه بین المللی به همراه داشت.

از سوی دیگر، سفر رجب طیب اردوغان به ایران و دیدار و رایزنی با مقامات کشورمان به ویژه در زمینه تقویت امنیت در منطقه، بازخوردهای قابل توجهی را در عرصه منطقه ای و بین المللی به دنبال داشت.

از سوی دیگر، نشست سه جانبه آستانه توسعه بالایی را به همراه خواهد داشت و طی رایزنی‌های ایران، روسیه و ترکیه در این نشست، سطح جدیدی از نظم را به نفع ملت‌های منطقه تشکیل می‌دهد. .

البته این تنها یک طرف ماجراست، زیرا در هفته‌های اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به منطقه سفر کرده و با مقامات سعودی در عربستان سعودی دیدار کرده است. این بازدیدها می تواند این پیام را پشتیبانی کند که طی سفرهای مقامات کشورهای مختلف; مقامات چینی نیز در آینده نزدیک در ایران حضور خواهند داشت.

در همین راستا با جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین به گفت وگو نشستیم روابط ایران و چین و دستاوردهایی که چین برای ایران به دنبال خواهد داشت را ارزیابی کند.

منصوری با اشاره به اینکه معمولاً کارمندان چینی سفرهای خارجی زیادی را در کارنامه خود ثبت نمی کنند، گفت: کارمندان چینی همیشه سعی می کنند کمترین سفرهای خارجی را داشته باشند، علاوه بر این که این سفرها لزوماً به معنای ارتباط خوب بین آنها نیست. كشور ميزبان و كشور ميزبان و يا در صورت وجود حداقل سفر، عدم وجود روابط مثبت بين دو كشور را نشان مي دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود یک ماه پیش وزیر دفاع چین به تهران سفر کرد و با مقامات کشورمان دیدار و تبادل نظر کرد، ادامه داد: این سفر از نظر دیپلماسی و نظامی سفر بسیار مهمی بود و در کنار مذاکرات سازنده، به آنجا رفت. همچنین تصمیمات مهم و خوبی گرفته شد

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اینکه مقامات چینی معمولاً تمایل دارند اقدامات خود را بدون تبلیغات و پوشش خبری انجام دهند، گفت: مقامات چینی همواره از جمهوری اسلامی ایران می خواهند که شرط تعامل آنها با ایران این باشد که برنامه هایشان و فعالیت ها توسط رسانه ها پوشش داده نمی شود. نباش

منصوری با اشاره به اینکه عدم سفر مقامات چین به تهران به معنای عدم تلاش این کشور برای تقویت روابط با ایران و رایزنی های دیپلماتیک نیست، تصریح کرد: همواره در سخنان مقامات چینی دیده ایم که از مواضع اسلام دفاع می کنند. جمهوری ایران چند روز پیش در بیانیه ای گفته بود که آمریکا نسبت به ایران رفتار نامناسبی داشته و باید جبران کند.

وی با اشاره به اینکه چین در سال گذشته خرید نفت خود از ایران را بیش از دو برابر کرده است، گفت: انتقال نفت ایران به چین چیزی نیست که بتوان از ماهواره ها پنهان کرد، به همین دلیل رسانه های غربی و آمریکایی اذعان کردند که چین. خرید نفت از ایران به 120 درصد افزایش یافته است.


حوزه تقویت مبادلات ایران و چین به 50 میلیارد دلار

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه دولت چین علاقه زیادی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد و این امر مستلزم استراتژی دقیق دولت سیزدهم برای تقویت روابط دو کشور است، گفت: با توجه به امکانات موجود در چین. و تمایل دو کشور به همکاری دوجانبه، در بسیاری از موارد می توانیم همکاری های گسترده ای با هم داشته باشیم.

منصوری با اشاره به اینکه حجم مبادلات کنونی دو کشور بالغ بر 25 میلیارد دلار است، ادامه داد: این حجم مبادلات در سایه سیاست صحیح دو کشور می تواند به 50 میلیارد دلار نیز برسد، زیرا بازار چین برای همه ماست. کالاها مفید و مفید هستند و کالاهای چینی برای ما مهم و ضروری هستند.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین خدمت روابط دوجانبه برای ما در زمینه تبادل متخصصان پیشرفته و ممتاز است، تصریح کرد: چین می تواند در عرصه نظامی دستاوردهای چشمگیری برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید