بازار عراق ظرفیت توسعه صادرات محصولات ایرانی را فراهم می کند/برنامه های محرک های اصلی اقتصادی فرصتی برای افزایش صادرات فراهم می کند


ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901781

سال گذشته در حالی که مجموع صادرات کشور کاهش یافت، خوشبختانه حجم صادرات از اقلیم کردستان عراق رشد خوبی را نشان داد و این نشان دهنده ظرفیت بالای توسعه صادرات غیرنفتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته کردتودی، مهمترین بحث در رونق تولید، تلاش برای افزایش فروش و یافتن بازار مناسب است و در حال حاضر بیشتر تولیدات استان کردستان به دلیل نبود بازار مناسب با مشکل مواجه است و به همین دلیل , نیاز وجود دارد اولین گام، زمینه سازی برای رفع موانع بازار فروش محصولات در استان کردستان است.

یکی از مهم ترین فرصت های استان کردستان وجود بازار مناسب در اقلیم کردستان عراق است که برای استفاده بهتر از این ظرفیت باید برنامه ریزی مناسب و مستمر صورت گیرد.

عراق روابط سیاسی و مذهبی زیادی با ما دارد و اگرچه بازار این کشور رقبای قدرتمندی دارد، اما باید از فرصت بازار این کشور برای افزایش تولید و صادرات نهایت استفاده را ببرد.

همچنین عراق به دلیل خشکسالی و کمبود آب و خاک مناسب برای کشت با مشکلات مختلفی در تامین محصولات کشاورزی مواجه است و ایران می تواند از این فرصت برای صادرات محصولات کشاورزی دانش بنیان خود استفاده کند.


f180c236 387f 4306 8501 45d85e487874 خبر خاکستری


اقلیم کردستان عراق یکی از بازارهای بسیار خوب برای حضور بهتر کشورمان محسوب می شود

سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به ظرفیت و استعداد استان کردستان در بخش‌های مختلف گفت: تلاش برای تقویت روابط با اقلیم کردستان عراق در همه زمینه‌ها یکی از محورهای اصلی است. برنامه های سطح کلان کشور و استان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اقلیم کردستان عراق یکی از بازارهای بسیار خوب برای حضور هر چه بهتر کشورمان محسوب می شود و در این راستا به دلیل وجود مرز مشترک با این اقلیم برنامه های مختلفی را در استان کردستان در دستور کار قرار داده ایم. . انتظار می رود بتوانیم با حمایت ادارات و سازمان های دولتی مسئول این برنامه ها را دنبال کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه کردستان یکی از استان های دارای مزیت و استعداد در زمینه های مختلف است، افزود: در حوزه های مختلفی از جمله تولید محصولات کشاورزی، دامپروری، شیلات حضور داریم. و عسل بهترین رتبه را در کشور دارد.


dbee74d3 c775 416c bec6 cf440271e5a7 خبر خاکستری

وی به استعدادهای استان کردستان در حوزه معدن اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 18 نوع ماده معدنی در استان کردستان استخراج می شود که از نظر طلا، آهن و سیلیس جزو بهترین استان های کشور است.

حسینی به برنامه های دولت برای راه اندازی زنجیره تولید آهن به عنوان یکی از برنامه های اصلی موتورهای اقتصادی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: با تکمیل و راه اندازی کامل این پروژه در کنار تحول اقتصاد کردستان، وضعیت بهتری به وجود خواهد آمد. فرصت برای افزایش صادرات به منطقه کردستان عراق امن است.

وی به توانمندی های کشورمان به ویژه استان کردستان در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندی در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران از نظر توان فنی و مهندسی از ظرفیت منحصر به فردی برخوردار است و می توان از این ظرفیت برای کمک رسانی استفاده کرد. اقلیم کردستانی که عراق از آن بهره برداری کرده است را توسعه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج تصریح کرد: استان کردستان در شرایط کنونی در زمینه خدمات فنی و مهندسی در ساخت و ساز، راهسازی، حمل و نقل ریلی و … دارای توانایی های ویژه ای است. و این یکی از برنامه های اصلی ما برای توسعه و تقویت روابط با اقلیم کردستان است، عراق به ظرفیت این بخش توجه دارد.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی سنندج در تلاش است تا ظرفیت استان کردستان را به طرف عراقی ارائه و زمینه توسعه و تقویت روابط را فراهم کند.

حسینی افزود: حضور هر چه بهتر کشورمان در بازار اقلیم کردستان عراق بهترین فرصت برای افزایش صادرات است و علاوه بر آن، منافع اقتصادی این حضور به استان های مرزی به ویژه کردستان نیز می رسد و به همین دلیل بیش از گذشته این مهم باید با حساسیت برخورد شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید