افزایش ظرفیت تولید نهالستان های کرمانشاه به 1.5 میلیون اصله نهال


ساعت: 17:29
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912198

رئیس اداره جنگلبانی منابع طبیعی کرمانشاه خبر داد

عبدالعلی جلیلیان گفت: امسال در صورت اعطای اعتبارات ظرفیت تولید نهالستان های استان کرمانشاه به یک میلیون و 500 هزار نهال افزایش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالعلی جلیلیان در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: طرح تولید یک میلیارد اصله نهال در کشور به عنوان یکی از مصوبات وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلبانی با هدف تامین نهال مورد نیاز جنگل ها ابلاغ شد. توسعه فضای سبز و امنیت محیطی، اما میزان اعتبارات و سهم استان ها مشخص نیست و نیاز به اجرای توافقات ملی است.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده درصدد هستیم 500 هزار اصله نهال به صورت سالانه تولید کنیم و در صورت اعطای اعتبار امکان افزایش ظرفیت تولید به 700 هزار اصله نهال وجود دارد.

به گفته جلیلیان، استان کرمانشاه دارای دو نهالستان گرمسیری و معتدل برای تولید نهال جنگلی است که ظرفیت هر نهالستان سالانه یک میلیون و 500 هزار اصله نهال است.

وسعت نهالستان کرمانشاه به 45 هکتار می رسد

رئیس اداره جنگلداری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه مساحت نهالستان اسلام آباد غرب را 21 هکتار و نهالستان سرپل ذهاب را 24 هکتار اعلام کرد.

جلیلیان تصریح کرد: گونه های تولید شده در نهالستان منطقه گرمسیری شامل دارچین، اکالیپتوس، زیتون، اقاقیا، گنجشک زبان، افرا و در منطقه معتدل نهالستان شامل گونه های مختلف جنگلی از جمله گونه های خانواده بادام، بادام جنگلی، مخروط، زالزالک و گلابی جنگلی است. .، انواع برگ سوزنی برگ، افرا، اقاقیا، زبان گنجشک، توت، صنوبر و ….

جلیلیان توسعه ظرفیت تولید نهالستان را منوط به تامین اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید نهالستان های استان کرمانشاه در سال گذشته 600 هزار بوته بوده است.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری در صورت اعطای اعتبارات ظرفیت تولید به 1.5 میلیون اصله نهال افزایش می یابد.

جلیلیان تصریح کرد: از نظر برنامه های توسعه، ظرفیت نهالستان های استان کرمانشاه با اعتبارات استان برای تولید 1.5 میلیون نهال و از محل اعتبارات ملی به سه میلیون نهال افزایش می یابد.

وی افزود: یکی از مشکلات فعلی در حوزه جنگلداری و تولید مواد کاشت، مشکل خشکسالی است به گونه ای که منابع آبی بر جنگلداری و اجرای طرح های توسعه جنگل و فضای سبز تاثیر منفی می گذارد و با محدودیت مواجه هستیم. منابع آبی.

جلیلیان گفت: چاه های آب در نهالستان های استان کرمانشاه با محدودیت جمع آوری منابع آب مواجه هستند که این امر بر ظرفیت واقعی تولید اثر منفی می گذارد و تغییرات اقلیمی و فصلی و محدودیت های ناشی از پدیده خشکسالی از دیگر چالش های موجود است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید