افزایش ماهانه قیمت جهانی مواد غذایی


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805824

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه ژانویه به بالاترین حد در 10 سال اخیر رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات ماهانه در سبد غلات، دانه های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را دنبال می کند، در ژانویه از 134.1 در دسامبر به 135.7 افزایش یافت. گزارش دسامبر قبلاً 133.7 امتیاز اعلام شده بود.

با بهبود اقتصادهای جهانی از رکود ناشی از بحران ویروس تاج، قیمت های بالاتر مواد غذایی به تورم دامن می زند. فائو هشدار داده است که هزینه های بالاتر فقرا را در کشورهای وابسته به واردات در معرض خطر قرار می دهد.

فائو پیش بینی خود را برای تولید غلات جهان در سال 2021 از 2.791 میلیارد تن در ماه قبل به 2.791 میلیارد تن افزایش داد. سازمان ملل ارزیابی خود را به دلیل تولید بیشتر گندم در استرالیا و آرژانتین و تولید بیشتر در روسیه و اوکراین افزایش داد و گفت که انتظار می رود کاشت جهانی گندم در سال 2022 در شرایط آب و هوایی مطلوب در نیمکره شمالی توسعه یابد. با این حال، هزینه های تولید بالا می تواند مانع بزرگی برای توسعه تولید باشد.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو به دلیل کاهش صادرات و محدودیت های تولید، به ویژه کمبود نیروی کار و شرایط نامساعد آب و هوایی، در ماه ژانویه 4.2 درصد افزایش یافت.

بوباکر بن حسن، مدیر بخش بازار و بازرگانی فائو، گفت: نگرانی ها وجود دارد که محدودیت ها به سرعت برداشته نشود.

شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه گذشته 2.4 درصد افزایش یافت و برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافت. شدیدترین افزایش قیمت شیر ​​خشک و کره بدون چربی.

شاخص قیمت غلات فائو در ژانویه تنها 0.1 درصد افزایش یافت. ذرت به دلیل ادامه نگرانی ها در مورد شرایط خشکسالی در آمریکای جنوبی 3.8 درصد در ماه افزایش یافته است. در مقابل، قیمت جهانی گندم در برداشت های سنگین در استرالیا و آرژانتین 3.1 درصد کاهش یافت.

قیمت گوشت در ژانویه افزایش یافت، در حالی که شکر تنها شاخص کاهش بود و به دلیل چشم انداز مطلوب تولید برای صادرکنندگان عمده از جمله هند و تایلند، 3.1 درصد به صورت ماهانه کاهش یافت.

به گزارش رویترز، فائو پیش بینی کرده است که مصرف غلات جهانی در برداشت 2022-2021 نسبت به سطح 2021-2020 1.6 درصد افزایش یافته و به 2.805 میلیارد تن برسد. این سازمان انتظار دارد ذخایر جهانی غلات تا پایان فصل ها تا سال 2022 به 824 میلیون تن برسد که 2.2 میلیون تن بیشتر از ماه نوامبر است که اندکی کمتر از سطح مشاهده شده در ابتدای فصل است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید