افزایش 20 درصدی عوارض بزرگراه ها


ساعت: 13:21
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844191

دبیر انجمن سرمایه گذاران راهداری از افزایش 20 درصدی عوارض راهداری خبر داد و گفت: نرخ های جدید به زودی اعلام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هدیار هاشه در خصوص عوارض بزرگراهی گفت: بزرگراه های غیردولتی وضعیت خوبی ندارند. در سال 1966 قانون مشارکت در ساخت بزرگراه ها تصویب شد که طی آن بخش خصوصی باید در ساخت بزرگراه ها مشارکت کند و از خودروهای عبوری عوارض دریافت کند تا اصل سرمایه و بازگشت سرمایه کاهش یابد. اولین بزرگراه با مشارکت در سال 75 با افتتاح بزرگراه قزوین – زنجان افتتاح شد که عوارض آن 500 تن است.

وی افزود: مبنای تعیین عوارض، تعداد خودروهای عبوری است که محاسبه و سپس بر اساس عوارض انجام می شود، اما اکنون پس از گذشت 25 سال، قیمت عوارض در اولین بزرگراه غیردولتی با مشارکت تنها 15 افزایش یافته است. بار «این در حالی است که لیست قیمت احداث بزرگراه 500 برابر شده است.


هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه به 60 میلیارد تن رسید

دبیر انجمن صنفی شرکت های سرمایه گذاری در راهداری ادامه داد: بزرگراه قزوین – زنجان 6 خطه است و در حال حاضر طبق نرخنامه مصوب برنامه و سازمان بودجه هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه با چنین مشخصاتی 60 میلیارد تن است. در حالی که کل بزرگراه قزوین – زنجان در دهه 70 با 102 میلیون تن ساخته شد.

وی با اشاره به افزایش سه برابری قیمت قیر در دو سال اخیر گفت: در این دو سال نرخ بزرگراه ها افزایش نداشته است. ضمناً با درآمد فعلی از بزرگراه ها امکان نگهداری محور و روکش آسفالت یا خط کشی سطح بزرگراه ها وجود ندارد. این امر منجر به بدتر شدن کیفیت جاده ها و افزایش تلفات جاده ای می شود.

خاشه با بیان اینکه سرمایه گذار جدیدی وارد عرصه بزرگراه سازی نشده است، یادآور شد: صنعت راهداری ایران قدمتی 60 ساله دارد و در این 60 سال 2700 کیلومتر بزرگراه یعنی 45 کیلومتر بزرگراه در سال ساخته ایم در حالی که چین 22. الف. سال بعد از مرد بزرگراه ساخته شد اما الان 103000 کیلومتر بزرگراه وجود دارد یا ترکیه در 10 سال گذشته چندین هزار کیلومتر بزرگراه ساخته است. با سرعت فعلی ساخت بزرگراه ما، 300 سال طول می کشد تا برنامه شبکه بزرگراهی کشور تکمیل شود.


قیر خالص به توسعه دهندگان داده می شود

وی در خصوص قیمت قیر نیز گفت: قیمت قیر در 30 سال گذشته 200 تن در هر تن بود اما اکنون به 12 میلیون تن در تن رسیده و قیمت آن 60 هزار برابر شده است.

این فعال راهسازی گفت: چیزی به نام قیر رایگان نداریم اما در قانون بودجه فرض بر این است که نرخ قیر به قیمت بورس به پیمانکار داده شود اما به دلیل تفاوت قیمت قیر با تعرفه تعیین شده در بودجه. قانون، از فهرست هزینه های پیمانکار.


عوارض جدید بزرگراه ها با 20 درصد افزایش به زودی اعلام می شود

وی در خصوص عوارض بزرگراهی نیز گفت: در سال 1400 عوارض بزرگراهی تغییر نکرده است اما به زودی عوارض جدید بزرگراه اعلام می شود. پیشنهاد سازمان های مردم نهاد برای بزرگراه ها افزایش 20 درصدی عوارض بود که با موافقت وزیر راه مواجه شد. به عنوان مثال بزرگراه خرم آباد پل زال 8000 تنی به 10000 تن افزایش می یابد. با این حال، برآورد ما بسیار بیشتر از این 20 درصد است.

هاچه گفت: اگر این هزینه بیش از 20 درصد افزایش یابد، مردم از آن استقبال نخواهند کرد و به مسیرهای جایگزین روی می آورند.

به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت های راهداری، نرخ جهانی عبور از بزرگراه ها در دنیا بین 7 تا 22 سنت در هر کیلومتر است که به طور متوسط ​​10 سنت یا حدود 3000 تن است، اما در ایران میانگین نرخ عوارض برای هر کیلومتر است. بزرگراه 100 تن است.


قرار بود تا پایان خردادماه امسال عوارض الکترونیکی شود اما زیرساخت ها آماده نیست

وی در خصوص عوارض الکترونیکی نیز گفت: زیرساخت های عوارض الکترونیکی هنوز فراهم نیست. این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال جاری، وزارت راه موظف است تا پایان خردادماه امسال تمامی عوارض را برقی کند.

خاشه ادامه داد: بر اساس قانون بودجه سال جاری پلیس راهور فرجا با همکاری شرکت های بیمه باید حسابدار را ملزم به پرداخت عوارض بزرگراه در هنگام تعویض پلاک کند اما نه راهور و نه بیمه گذاران زیرساخت مربوطه را ایجاد نکرده اند و قانون عوارض الکترونیکی نیز انجام نخواهد شد. به خرداد امسال برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید