افغانستان مشکل حقوق آب هلمند را حل می کند


ساعت: 23:13
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878263

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با امیرخان متکی خواستار همکاری جدی هیئت حاکمه هیرمند افغانستان برای حل مشکل حق آبه ایران از هیرمند شد و آمادگی ایران را برای اعزام تیم پزشکی در پی زلزله اخیر اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه، سوم تیرماه) در تماس تلفنی با امیرخان متکی وزیر امور خارجه افغانستان، این زمین لرزه را تسلیت گفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آن گفتگو با ابراز همدردی دولت و ملت ایران با آسیب دیدگان زلزله اخیر هاست و پکتیکا گفت: بخشی از کمک های جمهوری اسلامی ایران در قالب دو محموله هوایی به سرعت به افغانستان فرستاده شد.

امیر عبداللهیان با اشاره به اعزام گروه های امدادی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به افغانستان تاکید کرد: مانند گذشته در کنار مردم صادق و صبور افغانستان هستیم و آماده اعزام تیم پزشکی در صورت نیاز هستیم. “

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در پیامی در توئیتر خود پس از وقوع زلزله را به مردم افغانستان تسلیت گفت و تصریح کرد که در این روزهای سخت در کنار مردم صادق و صبور افغانستان هستیم. سرعت در افغانستان فراهم خواهد شد.

* افغانستان مشکل حقوق آب هلمند را حل کند

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از این گفت‌وگوی تلفنی با تاکید بر حق ایران از آب رودخانه هیرمند، گفت: از هیئت حاکمه افغانستان درخواست جدی داریم تا به تعهدات دوجانبه خود بر اساس توافق‌نامه‌های الزام آور ایران و ایران در این زمینه عمل کند. حوزه حقوق آب و آب‌های مرزی: همکاری‌های لازم و جدی را انجام داده و با حل این موضوع، آن را عاملی برای تقویت همکاری و دوستی دو کشور و ملت قرار دهیم.

به گزارش فارس، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، پنجم اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: قانون آب توافقی است بین ایران و افغانستان که از سالیان دور وجود دارد و ایران به عنوان یک دولت معقول و با ثبات در منطقه عمل می کند. و با رضایت طرفین و از طریق گفت وگو و روش های دیپلماتیک، این موضوع بارها در هیئت حاکمه افغانستان مطرح شده است. می بینیم که منجر به اقدام سازنده قاطع خواهد شد (اینجا بخوانید)

محمد جوانبخت، معاون وزیر انرژی ایران در بیانیه ای در تاریخ 2 ژوئیه گفت: با توجه به روابط دوستانه ایران و افغانستان و حمایت و کمک همه جانبه دولت و مردم ایران از کشور همسایه افغانستان، انتظار داریم افغانستان پیامی را به مقامات ارشد کشور ارسال کند. مسئولان، اقدامات لازم را برای اعطای حقوق قانونی ایران به آب در هیرمند انجام دهند.

وزارت آب و انرژی طالبان اخیراً از توافق با ایران در مورد حقوق آب هلمند خبر داده است.

امیر عبداللهیان همچنین در گفتگو با امیرخان متکی ابراز امیدواری کرد که همکاری ایران و افغانستان روند مبارزه با جرایم سازمان یافته و پدیده شوم قاچاق مواد مخدر و انسان و مبارزه با تروریسم را از بین ببرد.

* ارزیابی پیام های تسلیت و ارسال به موقع کمک های ایرانیان

امیرخان متکی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در گفت و گو با امیر عبداللهیان ضمن ارزیابی تسلیت و همدردی مقامات جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارسال کمک های به موقع به زلزله زدگان از استقبال و قدردانی از مردم افغانستان پذیرفت. گفت: در شرایط کنونی تامین سرپناه برای آسیب دیدگان زلزله بسیار مهم است.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با تاکید مجدد بر ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت کنونی، بر تلاش این کشور برای توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی از هیاتی از بخش کشاورزی و مواد مخدر خواست به جمهوری اسلامی ایران سفر کنند.

امیرخان متکی همچنین از ادامه رایزنی های دوجانبه و اعزام هیئت تخصصی از وزارت نیرو جمهوری اسلامی برای حفظ حق آبه ایران استقبال کرد.

وی در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه موقت افغانستان در تاریخ 30 می، خواستار تدابیر کامل امنیتی برای ماموریت‌های ایران در این کشور شد و امیرخان متکی اطمینان داد که امنیت در آن مکان‌ها تامین خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید