افتتاحیه نشست در تهران توسط رئیس جمهور/ پیام این نشست، راه حل افغانستان برای حل مشکل با افغانستان

ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779110

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت وزرای خارجه چین، روسیه، ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان در نشست همسایگان افغانستان شرکت خواهند کرد. وی گفت: «رئیس جمهور جلسه را افتتاح خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نشست امروز (دوشنبه) همسایگان افغانستان به اضافه روسیه را که قرار است چهارشنبه (4 آبان) در تهران برگزار شود، تشریح کرد.

نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان توسط رئیس جمهور افتتاح شد و در وزارت امور خارجه برگزار می شود

وی درباره نشست فردا گفت: نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا چهارشنبه با حضور وزرای امور خارجه 6 کشور همسایه به اضافه روسیه و با حضور چهار وزیر خارجه از جمله ازبکستان در تهران برگزار می شود. تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان: به تدریج وارد تهران شده و یا با حضور وزرای خارجه روسیه و چین و نمایندگان ویژه دو کشور حضوری برگزار می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این نشست فردا در وزارت امور خارجه برگزار می شود و دکتر رئیسی رئیس جمهور افتتاحیه این جلسه را خواهد داشت. سفرای خارجی مستقر در تهران دعوت شده اند و سپس به محتوای جلسه می پردازیم و انتظار داریم این جلسه از نظر محتوایی چند ساعتی به طول انجامد و سپس تلاش می کنیم در بیانیه مشترک به جمع بندی برسیم.

نشست تهران نشستی برای راه حل افغانستان خواهد بود

حاتب زاده خاطرنشان کرد که نشست تهران نشستی برای راه حل افغانستان خواهد بود و همسایگان افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این نشست در ادامه ابتکاری است که وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان چندین نشست مقدماتی برگزار کردند و به اصول اساسی از جمله آینده افغانستان بر اساس خواست مردم افغانستان شکل گرفت. در نشست مجازی توافق شد که بر روی یک دولت فراگیر در افغانستان تمرکز شود، دولتی که در آن تنها می توان به یک افغانستان باثبات فکر کرد که بخشی از توافقنامه همکاری منطقه ای فراگیر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به نظر می رسد مردم افغانستان خواهان حکومتی هستند که ترکیب جمعیتی و قومی کنونی افغانستان را منعکس کند. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر چه در دوران مقاومت و جهاد در افغانستان و چه پس از آن و حتی در دوران اشغال در کنار مردم افغانستان بوده و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا عضو و همسایه مؤثری باشد. مردم افغانستان این کشور.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حضور پناهجویان افغانستانی در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران میزبان نزدیک به چهار میلیون شهروند افغانستانی در ایران است، میهمانان عزیزی که با همه ما در شهرهای مختلف ایران و در مناطق مختلف زندگی و تحصیل می کنند. . . «آنها حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: البته رویدادهای اخیر در افغانستان موج جدیدی از پناهجویان، آوارگان و آوارگان را ایجاد کرده است که در میان همه فشارها و مشکلات اقتصادی جمهوری اسلامی که تحریم های یکجانبه و فراسرزمینی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می کند. ایالات متحده، مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است، طبیعتاً تمامی سازمان ها و نهادهای بین المللی که مسئولیت مستقیم وضعیت آوارگان و آوارگان را بر عهده دارند، موظفند مسئولانه و کشورهای میزبان مانند جمهوری اسلامی ایران که بیشترین پناهنده را دارد، عمل کنند. جمعیت در افغانستان، در این زمینه اقدام کنند و کمک های لازم را که تا کنون انجام نداده اند و یا بسیار کم کرده اند، افزایش داده و کمک کنند.

امیدواریم با کمک همه طرف های مسئول و بدون مداخله خارجی شاهد یک سازوکار جامع در داخل افغانستان باشیم

حاتب زاده گفت: آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم با نگرانی ها و ملاحظاتی همراه بوده و در عین حال امیدواری هایی نیز وجود دارد و امیدواریم با کمک همه طرف های مسئول و بدون دخالت خارجی شاهد یک سازوکار جامع در داخل افغانستان باشیم.

وی گفت: قطعاً تشکیل چنین سازوکار سیاسی که خواست مردم افغانستان را برآورده کند و بتواند یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل دهد، نه تنها از حمایت مردم، بلکه حمایت جامعه جهانی و جامعه جهانی نیز برخوردار خواهد بود. کشورهای همسایه. کشورها. “

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مردم افغانستان و حمایت از آن و حفظ حقوق مردم این کشور اولویت بسیار مهم و اول ماست.

وی گفت: «افغانستان امروز شاهد ناآرامی های اقتصادی و اجتماعی است. به ویژه مردم افغانستان تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند.» روابط و تامین نیازهای اولیه مردم افغانستان ادامه دارد.

حاتب زاده گفت: به هیأت حاکمه کنونی افغانستان گفته ایم که تمام تلاش خود را بکند تا به عنوان یک نهاد حاکمیتی مسئول عمل کند و شرایط لازم سیاسی، اقتصادی و امنیتی را فراهم کند. متأسفانه نگرانی های بسیار جدی در مورد افزایش تروریسم و ​​خشونت و افراط گرایی در افغانستان وجود دارد. انفجارها و حملات تروریستی در شهرهای مختلف افغانستان از جمله قندوز و هرات بسیار نگران کننده است. نگرانی هایی در مورد احتمال تروریسم، خشونت و افراط گرایی در افغانستان وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “هیچ کشوری نمی تواند بپذیرد که افغانستان از نظر امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به عقب می رود.”

وی ادامه داد: تلاش خواهد شد تا با کمک همه مردم افغانستان این دوره انتقالی را به سلامت پشت سر بگذارند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک فعال مسئول تلاش کرده است تا از مداخله خارجی جلوگیری کرده و آن را رد کند و ضمن احترام به تمامیت ارضی، استقلال و اراده مردم افغانستان، شریکی مسئولانه باشد و مردم افغانستان را قادر سازد تا آنچه را باور کنند. آنها معتقدند، باور دارند و می خواهند. درک حداقل بخش اساسی آن دشوار است.

هدف از نشست در تهران

خبرنگار فارس درباره هدف از برگزاری این نشست در تهران و پیام آن پرسید که حاتب زاده گفت: نشست در افغانستان با هدف اصلی تلاش مشترک کشورهای همسایه افغانستان شکل می گیرد. اجلاس تهران محفلی برای مشارکت و همکاری خواهد بود و این پیام را می رساند که همه همسایگان افغانستان به جای رقابت، به دنبال تلاش و همکاری برای آینده افغانستان هستند.

هیچ کشوری به شمول همسایگان افغانستان حق تصمیم گیری در مورد آینده افغانستان را ندارد، تصمیم با مردم افغانستان است.

وی افزود: البته هیچ کشوری به شمول همسایگان افغانستان حق تصمیم گیری در مورد آینده افغانستان را ندارد، تصمیم با مردم افغانستان است. البته نقش ما تسهیل و شفاف سازی خطوطی است که هیئت حاکمه افغانستان در آینده دنبال خواهد کرد. ما در صدد ایجاد زبان ارتباطی هستیم و سعی می کنیم در بیانیه اصولی که جامعه بین المللی و کشورهای همسایه نظر جمعی دارند، این خطوط را روشن کنیم.

حاتب زاده گفت: آنچه مشخص است ارسال پیام واحد به افغانستان است که افغانستان نمی تواند محل خشونت، تروریسم و ​​افراط گرایی باشد. افغانستان عاری از خشونت و ترور خواهد بود و افغانستان به عنوان یک شریک در همکاری های منطقه ای آرام و باثبات خواهد بود.

دیپلمات ارشد کشور به ما گفت: پیام اجلاس فردا در تهران این است که مردم افغانستان دولتی را به عنوان دولت افغانستان می پذیرند که نشان دهنده اراده و ترکیب قومی و جمعیتی آنها باشد. تلاش می شود مجمع تهران را به چهارراه نزدیک کند.

وی ادامه داد: اجلاس تهران می‌خواهد نشان دهد که راه‌حل افغانستان برای مشکل افغانستان چیزی است که همه ما باید به دنبال آن باشیم، گفت‌وگوی جامع و فراگیر بین الافغانی با هدف دستیابی به یک راه‌حل رضایت‌بخش متقابل.

حاتب زاده همچنین گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد این نشست را اعلام و حمایت خود را از این ابتکار و تلاش کشورهای همسایه و همچنین ایران اعلام خواهد کرد. همه اینها نشان می دهد که تهران با کمک کشورهای منطقه برای حل مشکل امروز افغانستان محل دیپلماسی فعال در منطقه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ریشه‌یابی علل ناآرامی‌ها در افغانستان برای جلوگیری از حوادث مشابه در منطقه، گفت: آنچه ما به عنوان فرار فاجعه‌بار و رسوایی آمریکا از افغانستان پس از دو دهه اشغال و خشونت در افغانستان می‌بینیم، تخریبی است که در آن وجود نداشت. اساس اجتماعی، سیاسی یا امنیتی در افغانستان، بسیاری موافقند که این یکی از ریشه های اصلی وضعیت کنونی افغانستان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آمریکا با فرار حتی بدون رایزنی مناسب با متحدانش مسئولیت تاریخی وضعیت افغانستان را بر عهده گرفته است. البته آسیب شناسی و علل آنچه امروز در افغانستان می بینیم قطعا بخشی از راه حل خواهد بود نه کل.

حاتب زاده ادامه داد: فردا تمرکز بر تحقق خواست مردم و آینده افغانستان خواهد بود. آنچه مردم افغانستان از کشورهایی مانند ایران انتظار دارند کمک به تحقق اراده آنهاست. ما امروز چهار میلیون افغان را می پذیریم که بسیاری از آنها نخبه هستند. نخبگان محترمی هستند که با ما صحبت می کنند و نظرات خود را بیان می کنند. مردم افغانستان در افغانستان نیز همین انتظار را دارند.

* هیئت حاکمه افغانستان باید به خواست مردم افغانستان گوش دهد

عالی ترین دیپلمات کشورمان تصریح کرد: تصور این است که هیئت حاکمه افغانستان به خواست مردم افغانستان گوش فرا دهد و در این صورت می تواند به عنوان یک نهاد حاکمیتی مسئول عمل کند و دولتی باثبات و فراگیر ایجاد کند. اساس همه نژادها و اقوام در افغانستان است.

ما از کشورهای مختلف در داخل و خارج از افغانستان برای شرکت در این اجلاس درخواست داشتیم

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان افغانستان در نشست تهران حضور خواهند داشت؟ وی افزود: سازوکار نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه این است که با توافق و اتفاق نظر اقدام کنند. از کشورهای مختلف در داخل و خارج افغانستان برای حضور در اجلاس درخواست هایی داشته ایم، از سوی بازیگران بین المللی از اروپا و داخل افغانستان نیز درخواست هایی داشته ایم، اما از آنجایی که همه تصمیمات در این سازوکار با اجماع است، فردا همه درخواست ها از سوی ایران ارائه می شود. این تصمیم و نتیجه مذاکرات در مورد برخی از این خواسته ها در نشست بعدی که احتمالا در پکن برگزار می شود، حل خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در اجلاس تهران حضور دارند و این بخشی از کار برای رسیدگی به مطالبات و پیشنهاداتی است که مطرح شده است.

حاتب زاده گفت: روسیه در جلسه اول حضور نداشت و روسیه خواستار پیوستن به این سازوکار شد و این درخواست در اولین نشست مجازی مطرح شد و قرار شد در نشست دوم روسیه به لیست اضافه شود و به همین دلیل روسیه نیز به این مکانیسم اضافه شود. در جلسه دوم شد. درخواست های دریافتی در تهران در اجلاس تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر تصمیمی گرفته شود، در نشست بعدی در پکن فعال خواهد شد.

وی در پایان گفت: خدای ناکرده افغانستان برای همکاری های منطقه ای صلح آمیز، باثبات و امن خواهد بود و امیدوارم به زودی شاهد این روز در افغانستان باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید