امسال به بازنشستگان تامین اجتماعی «مرخصی کارگری» بدهید نه کارمند!

امسال به بازنشستگان تامین اجتماعی «مرخصی کارگری» بدهید نه کارمند!

نادر مرادی (فعال صنفی کارگران و بازنشستگان) به موضوع حاکمیت دولت بر تامین اجتماعی در رابطه با وضعیت معیشتی کارگران بازنشسته اشاره می‌کند و می‌گوید: «سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد دولتی نیست. کارگران باید در اداره آن نقش داشته باشند و مدیریت این سازمان را بر عهده بگیرند. اما دولت سال هاست که برای این سازمان تعیین تکلیف کرده است.

و ادامه داد: در این میان برخورد نادرست دولت با تامین اجتماعی و در اختیار گرفتن مدیریت آن به ضرر بازنشستگان و بازنشستگان این سازمان پایان یافته است. بیش از 70 درصد بازنشستگان با حداقل دستمزد و زیر خط فقر مطلق هستند.

مرادی در این باره توضیح می دهد: دولت اگرچه بر سازمان مسلط است، اما قوانین حقوق بازنشستگان کشوری را برای بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال نمی کند. افزایش مستمری این مستمری بگیران کارگری است و بر اساس مصوبات شورای عالی کار و از مزایای مستمری بگیران کشوری محروم می شوند اما وقتی نوبت به پایان سال و پرداخت کمک می رسد، وضعیت دوباره برعکس شد!

به گفته این فعال صنفی، پرداخت مرخصی کار به کارگران بازنشسته حق مسلم است. وقتی همه روابط کار کارگران در شورای عالی کار و بر اساس قانون کار مشخص می شود، دولت نمی تواند میزان این مستمری بگیران را در لایحه بودجه تعیین کند.

مرادی تاکید می کند: تخلف غیرقانونی تامین اجتماعی عواقب بدی را برای کارگران شاغل و بازنشسته به همراه دارد که یکی از آن ها تعیین میزان شناسنامه مستمری بگیران از سوی دولت است. اصرار بر پرداخت مرخصی کار مستمری بگیران از تامین اجتماعی داریم. کمک هزینه این مستمری بگیران باید حداقل دو سطح از دستمزد کار باشد. پرداخت کمتر از این مبلغ کاملا غیر قانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید