جزئیات مرخصی بدون حقوق در قانون کار/قرارداد کارمند پس از دریافت مرخصی بدون حقوق فسخ نمی شود


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910768

در واقع مرخصی بدون حقوق زمانی خاص است که کارگر یا کارمندی حق مرخصی نداشته باشد اما بنا به شرایطی نیاز به مرخصی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ طبق قانون کار ایران مواردی وجود دارد که منجر به تعلیق قرارداد کار می شود. یکی از معروف ترین مواردی که باعث تعلیق قرارداد کار می شود، رسید است تعطیلات بدون حقوق از کارمندان و کارگرانی است که مشمول قانون کار هستند. دو مورد از شناخته شده ترین انواع مرخصی در قانون کار، مرخصی استحقاقی و مرخصی استعلاجی است.

مرخصی با حقوق

مرخصی تعهدی مرخصی است که طبق قانون کار به هر کارمندی تعلق می گیرد و هر سال 29 روز است. کارگران و کارمندان می توانند هر ماه از مرخصی استحقاقی استفاده کنند یا چندین ماه از آن استفاده کنند. همچنین مرخصی استفاده نشده از سال کاری قبل را می توان به سال کاری بعدی منتقل کرد، البته تنها 9 روز مرخصی استفاده نشده را می توان به سال بعد منتقل کرد.

مرخصی استعلاجی

مرخصی استعلاجی مرخصی است که در آن کارگر شرایط خاصی مانند بیماری های مختلف داشته باشد و نیاز به استراحت داشته باشد. در چنین شرایطی پزشک معالج تعداد روزهای مورد نیاز برای بهبودی وی را تعیین می کند و کارگر باید این گواهی را به محل کار خود ارائه کند و از مرخصی استعلاجی استفاده کند.

با هر دو نوع مرخصی، کارگر در محل کار حاضر نمی شود، اما حقوق و مزایای او باقی می ماند و از بین نمی رود، اما علاوه بر این دو نوع مرخصی، مرخصی دیگری نیز وجود دارد. قانون کار برای کارگران و کارمندان در نظر گرفته شده است و با توجه به شرایط می توانند از آن استفاده کنند. این تعطیلات تعطیلات بدون حقوق همانطور که از نام این مرخصی مشخص است، وقتی کارگری مرخصی بدون حقوق دریافت می کند، از حقوق و مزایای خود محروم می شود.

کارگری که بدون حقوق مرخصی می گیرد بیشتر به دلیل مشکلات خانوادگی و مشکلات شخصی است و می خواهد برای حل مشکلات شخصی خود کمی وقت بگذارد. ادامه تحصیل یکی دیگر از دلایل استفاده از مرخصی بدون حقوق است که به مدت 2 سال به کارگر تعلق می گیرد و برای 2 سال دیگر قابل تمدید است.

برای آن کارگر برای واجد شرایط بودن برای مرخصی بدون حقوق، باید درخواست خود را تا تاریخ ارسال کنید کارفرما برای تایید بدهید. در واقع مرخصی بدون حقوق زمانی خاص است که کارگر یا کارمندی حق مرخصی نداشته باشد اما بنا به شرایطی نیاز به مرخصی داشته باشد. در این صورت می تواند با مرخصی بدون حقوق و صرف نظر از مزایا و حقوق ماهانه با رضایت کارفرما مرخصی بگیرد.

مدت مرخصی بدون حقوق

ماده 72 قانون کار مقرر می دارد که کارگر و کارفرما می توانند با توافق دوجانبه میزان مرخصی بدون حقوق، نحوه اخذ آن، شرایط بازگشت به کار و سایر موارد را در قرارداد کار تعیین کنند. البته لازم به ذکر است که مدت مرخصی بدون حقوق است در ماده 16 قانون کار به مرخصی تحصیلی می آید و به همین دلیل مدت 2 سال برایش در نظر گرفته شده است. همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که کارگر یا کارمند تنها زمانی می تواند مرخصی بدون حقوق دریافت کند که درخواستی را به کارفرما ارائه کرده باشد و کارفرما نیز با درخواست مرخصی بدون حقوق وی موافقت کند.

مراحل و شرایط اخذ و استفاده از مرخصی بدون حقوق چیست؟

شرایط دریافت مرخصی بدون حقوق در قانون کار پیش بینی شده است. برای دریافت مرخصی بدون حقوق باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

فردی که درخواست مرخصی بدون حقوق می دهد باید در طول سال باشد مرخصی با حقوق که معادل یک ماه در سال است.
کارگر یا کارمندی که می خواهد مرخصی بدون حقوق دریافت کند باید به کارفرما یا مسئول مربوطه ثابت کند که واقعاً به مرخصی نیاز دارد.
کارمندی که درخواست مرخصی بدون حقوق دارد هرگز نمی تواند بدون اجازه کارفرما محل کار را برای رفتن به مرخصی بدون حقوق ترک کند. هر نوع ترک محل کار بدون اجازه و رضایت کارفرما می تواند به منزله ترک کار تلقی شود. بنابراین برای دریافت مرخصی بدون حقوق حتما از کارفرما یا مسئول مربوطه رضایت بگیرید تا بتوانید از این مرخصی استفاده کنید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است مرخصی بدون حقوق مخصوص کارمندان رسمی یا کارگران است و کارمندان و مشروطین نمی توانند بدون حقوق مرخصی بگیرند.

نحوه بازگشت به کار پس از پایان مرخصی بدون حقوق

یکی از مواردی که باعث تعلیق قرارداد کار می شود، مرخصی بدون حقوق است. هنگامی که یک کارمند مرخصی بدون حقوق می گیرد، می تواند پس از پایان مرخصی به کار خود بازگردد. این موضوع در ماده 16 قانون کار به وضوح تنظیم شده است.

بر اساس این ماده قرارداد کارگرانی که از مرخصی تحصیلی یا سایر مرخصی های بدون حقوق یا دستمزد استفاده می کنند در مدت مرخصی و به مدت دو سال به حالت تعلیق در می آید. بنابراین از آنجایی که قرارداد کار در مدت مرخصی بدون حقوق معلق است، کارفرما حق امتناع و ممانعت از پذیرش کارگر یا کارمند را ندارد، بلکه در واقع موظف به پذیرش آن است.

شرایط بیمه در مرخصی بدون حقوق چیست؟

سوالی که مرخصی بدون حقوق این است که در مدت مرخصی کارگر یا کارمند، حقوق و مزایای ماهانه وی پرداخت نمی شود. بیمه این نیز یکی از مزایایی است که کارگران یا کارمندان در حین کار دریافت می کنند و زمانی که در مرخصی بدون حقوق باشند از این مزایا بهره نخواهند برد.

البته لازم به ذکر است که اگر کارگر سابقه بیمه خود را بررسی کرده و از مزایای پزشکی وی استفاده کند، می تواند ماده 39 قانون خدمات مدنی حق بیمه خود را از طریق محل کار پرداخت می کند. به عبارت دیگر در چنین شرایطی فرد برای از دست ندادن حق بیمه باید حق بیمه، کسر بازنشستگی سهم خود و کارفرما از سازمان بیمه را پرداخت کند.

به یاد داشته باشید که مدت زمانی که یک فرد برای مرخصی بدون حقوق می گذراند در سوابق شغلی وی به حساب نمی آید و سوابق شغلی وی از روز بازگشت به کار مجدداً محاسبه می شود. بنابراین می توان گفت اگر کارگر یا کارمندی در مدت مرخصی بدون حقوق به صورت ماهانه و منظم بیمه خود را پرداخت کند، مدت زمان مرخصی در سوابق کاری وی به حساب می آید.

عدم حضور نیروی کار پس از پایان مرخصی

وقتی کارگری مرخصی بدون حقوق می گیرد، قرارداد کاری او با کارفرما فسخ می شود نه فسخ. بنابراین پس از پایان مرخصی، کارگر یا کارمند می تواند به کار خود بازگردد. کارفرما نیز موظف به پذیرش بازگشت وی به کار خواهد بود.

این وظیفه کارگر یا کارمندی است که به مرخصی بدون حقوق رفته است، بلافاصله پس از پایان مرخصی به کار خود بازگردد. در صورتی که پس از پایان مدت مرخصی تمایلی به بازگشت به کار نداشته باشد، لازم است به محل کار مراجعه و درخواست استعفا نموده و پس از پذیرش درخواست مرخصی، محل کار را ترک کند.

اگر کارمند پس از پایان مرخصی بدون دلیل موجه به محل کار خود مراجعه نکند، به این معنی است که قرارداد کار را به صورت یک طرفه فسخ کرده و کارفرما حق دارد از وی شکایت کند. به طور کلی، اگر کارگر یا کارمند پس از پایان مرخصی بدون حقوق، تمایلی به بازگشت به کار نداشته باشد، باید استعفای خود را به کارفرما ارائه کنید و آنها هرگز بدون دلیل کار را ترک نکنند.

آیا می توانم در دوران آزمایشی مرخصی بدون حقوق بگیرم؟

البته در این مورد استثناهایی وجود دارد. طبق ماده 34 آیین نامه مرخصی استفاده از مرخصی بدون حقوق تا پایان دوره آزمایشی به حالت تعلیق درآمده و فقط در موارد زیر امکان پذیر است:

  1. کارمند حق مرخصی ندارد و نیاز وی به استفاده از مرخصی مشخص است.
  2. کارمند قصد ادامه تحصیل و ارائه مدارک لازم را دارد.
  3. کارمند باید با همسرش خارج از محل کارش سفر کند.
  4. کارمند پس از چهار ماه مرخصی استعلاجی سالانه به دلیل ادامه همان بیماری نمی تواند کار کند و یا به بیماری دیگری مبتلا می شود و بیماری وی صعب العلاج تشخیص داده نشده است.


    توجه داشته باشید: مرخصی بدون حقوق به کارکنان آزمایشی که باید در طول دوره آزمایشی با ارائه مدارک و به تشخیص نهاد مربوطه حداکثر تا دو ماه متوالی مرخصی بدون حقوق بگیرند، مشروط به رعایت سایر مفاد این فصل اعطا می شود.


بیشتر بخوانید:

جزئیات از کارافتادگی در قانون کار / کارفرما موظف به پرداخت ازکارافتادگی کامل کارگر است.

جزئیات حقوق کارگران بر اساس قانون کار

جزئیات حقوق و مزایای کارگر یا کارمند پس از بازنشستگی

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید