چگونه قرارداد کار توسط کارفرما فسخ می شود؟


ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897126

در صورتی که کارگر به وظایف محوله عمل نکند و یا پس از اخطار کتبی از ضوابط انضباطی کارگاه سرپیچی کند، کارفرما حق فسخ قرارداد کار و یا به عبارتی اخراج کارگر را دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ هر روز بسیاری از کارگران شغل خود را از دست می دهند و برای رسیدگی به حقوق خود برای بازگشت به کار شکایت می کنند. بازگشت به کار یکی از آرزوهای هزاران کارگری است که شغل خود را از دست داده اند.

در صورت اخراج غیرموجه کارگران توسط کارفرما، بازگشت کارگر به کار موضوعی است که با مصوبه وزارت کار تعیین می شود که کارفرما مکلف به قبول آن است. این در حالی است که کارفرما به دنبال راهکاری برای کاهش خسارت است و به گفته ویدا شاکردوست، خبرنگار اجتماعی، مشاور حوزه مسائل پرسنلی وزارت کار و تامین اجتماعی، به دنبال اخراج هستند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا : «در برخی موارد حق فسخ» قرارداد کار و اخراج کارگر توسط کارفرما منع قانونی ندارد و بازگشت کارگر به کار را که می توان آن را ترک کارگر تعریف کرد منتفی است. بدون هماهنگی، درگیری یا حمله به محل کار، افشای اسرار و اطلاعات کارفرما، سهل انگاری و کم کاری کارمند و استفاده از مرخصی استحقاقی بدون رضایت کارفرما.

باید بگویم؛ ماده 27 قانون کار در این خصوص آمده است: «در صورت کوتاهی کارگر در انجام وظایف محوله یا تخلف از مقررات انضباطی کارگاه پس از اخطار کتبی، کارفرما با تصویب شورای اسلامی حق دارد مطالبات، معوقه و حق سنوات کارگر را پرداخت کند. ” و فسخ قرارداد کار یا به عبارتی اخراج کارگر.

در واحدهایی که شورای اسلامی کار ندارند، نظر مثبت انجمن صنفی الزامی است. در هر یک از موارد مذکور در صورت عدم حل مشکل به صورت توافقی به هیأت حل اختلاف و در صورت عدم حل اختلاف از طریق هیأت حل اختلاف رسیدگی و اقدام خواهد شد. قرارداد کار در جریان رسیدگی مراجع حل اختلاف به حالت تعلیق درآمده است.

تبصره 1 – كارگاههايي كه مشمول قانون شوراي اسلامي كار نيستند و يا شوراي اسلامي كار يا انجمن صنفي تشكيل نشده و يا نماينده اي از كارگران وجود ندارد، اعلام نظر مثبت كميته ارزيابي الزامي است. (موضوع ماده 158 این قانون) با فسخ قرارداد کار.

تبصره 2 – موارد تخلف و ضوابط انضباطی و آئین نامه کارگاه ها بر اساس آیین نامه ای است که به پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می رسد.

دلایل اخراج

آنچه در ماده 27 به آن اشاره شده است در مقایسه با مواردی که بر اساس کنوانسیون شماره 158 سازمان بین المللی کار می تواند به عنوان دلایل موجه اخراج تلقی شود، امور مربوط به رفتار کارگر است. بر اساس ماده مذکور، سهل انگاری کارگر «در انجام وظایف محوله» یا تخلف مکرر انضباط کار حتی پس از «اخطار کتبی» می تواند توجیهی برای اقدام کارفرما تلقی شود. تبصره 2 این ماده موارد سوء استفاده و نحوه تعیین و تصویب آیین نامه انضباطی کارگاهی را به آیین نامه ای به تصویب وزیر کار ارجاع می دهد. این ضوابط که در جمله آخر «آیین نامه» نامیده می شود، عنوان طولانی زیر را داشت: «آیین نامه تشخیص موارد قصور و تخلف از انضباط کار، دستورالعمل ها و مقررات کارگاهی موضوع تبصره ۲ ماده ۲۷ قانون کار. قانون کار» و همان روشی که در قسمت اول شرح داده شد، در مورد تدوین و تصویب آیین نامه ها (و دلایل اتخاذ این روش) (شماره 47) گفته شد، توسط معظم له تنظیم و تنظیم شد. شورای کار (در جلسه 24/1/1370) و مصوب 8/2/1370 وزیر کار و امور اجتماعی آمد و این یکی از اولین آیین نامه هایی بود که در مدت کوتاهی پس از قانون کار تنظیم و تصویب شد. سال 1369 لازم الاجرا شد..

بر اساس ماده 1 آیین نامه سال 1370، «هر گونه کوتاهی در انجام وظایف محوله یا هر فعل یا ترک فعل که موجب تخلف از مقررات انضباطی کارگاه، اختلال و اخلال در روند عادی کار، کاهش کمی و کیفی کارگاه شود. تولید و خدمات، برای افزایش ضایعات، تلفات و تخلفات شئونات اسلامی در کارگاه، قصور نامیده می شود… تعریف قصور در مقاله در مواردی بسیار کلی بود. در آیین نامه مصوب 1387 مبنای تعریف سوء استفاده در آیین نامه انضباطی مغازه آمده است. طبق ماده 2 این آیین نامه «هر فعل یا ترک فعلی که موجب تخلف از مقررات انضباطی کارگاه شود، قصور نامیده می شود.» (البته پس از وصول نظر سازمان کارگری کارگاه – در صورت وجود) در تبصره «ب» ماده 2 آمده است: «موارد قصور و تخلف از آیین‌نامه انضباطی با توجه به ماهیت تخلف و میزان تکرار یا تداوم آن در آیین‌نامه انضباطی رسیدگی می‌شود». هر چند در تعریف ماده 27 قانون کار، قصور و تخلف از مقررات انضباطی دلیل جداگانه ای برای اخراج تلقی می شود، اما در ماده 2 آیین نامه صرفاً تخلف از مقررات، قصور نامیده شده است، اما در تبصره ماده 2 این موارد دو چیز متقابلاً منحصر به فرد هستند و در واقع دو چیز جدا تلقی می شوند. با این حال، اعتقاد بر این است که محتوای آیین نامه انضباطی ممکن است نقش تعیین کننده ای در عمل داشته باشد.

در خصوص قوانین انضباطی کارگاه توضیحات لازم را خواهیم یافت. در اینجا به یادآوری این نکته بسنده می‌کنیم که اگرچه برابر با مواد 1 و 3 آیین‌نامه مصوب 1387 (موضوع بحث حاضر) است، اما تهیه آیین‌نامه‌های انضباطی عمدتاً توسط کارفرما و در برخی موارد توسط سازمان‌های کارفرمایی انجام می‌شود. که در “چارچوب قانون کار و مقررات مربوطه” با شرایط و شرایط کارگاه…” انجام خواهد شد ولی باید به تایید اداره کل کار و امور اجتماعی استان با اداره کل مقررات روابط کار برسد. و نظارت ( حسب مورد ) البته پس از وصول نظر سازمان کارگری ذیربط کد انضباطی کارگاه توسط کمیته انضباطی کارگاه اعمال می شود .این کمیته که شامل نمایندگان کارگران ، مدیران و کارفرمایان می باشد . ماده 6 آیین نامه) در مورد کلیه موارد قصور و تخلف از مقررات توسط کارگران تصمیم گیری می کند، اما در زمینه اخراج تصمیم این کمیته نبود. کافی است» (هنر. 10 آیین نامه). تبصره ماده 10 برای رفع ابهام مقرر می دارد «نظر مثبت سازمان کار در کارگاه در خصوص اخراج باید کتباً و قبل از اخراج کارگر دریافت شود».

دیدگاهتان را بنویسید