امضای سند 20 ساله همکاری ایران و ترکمنستان اهمیت روابط دو کشور را نشان می دهد.


ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856245

رئیسی در نشست خبری مشترک با همتای ترکمنستانی خود:

رئیس جمهور در نشست خبری رئیس جمهور ترکمنستان، امضای سند 20 ساله همکاری های ایران و ترکمنستان در آینده را نشان دهنده اهمیت روابط دو کشور دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ترکمنستان صبح چهارشنبه در نشست خبری با سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان گفت: باید از حضور آقای سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در ایران و پذیرفتن دعوت ما تشکر کنم. “

وی افزود: بی شک حضور رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت محترم همراه به عنوان یک دوست و همسایه عالی رتبه می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد. ما در سه دهه گذشته روابط بسیار خوبی با ترکمنستان داشته ایم.

رئیس جمهور گفت: سفر چند ماه اخیر من به عشق آباد باعث تقویت برخی همکاری ها بین ایران و ترکمنستان به ویژه در زمینه تبادل گاز، ترانزیت و حمل و نقل شده است و گام های بسیار خوبی در این زمینه ها برداشته شده است.

«ظرفیت همکاری بین دو کشور بیش از آن چیزی است که امروز انجام شده است. رئیسی گفت: به نظر من باید در زمینه های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز و همچنین تفاهم نامه ها و تفاهم نامه ها همکاری های بیشتری بین دو کشور وجود داشته باشد. به سطح بسیار بالاتری بین دو کشور ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: روابط ایران و ترکمنستان فقط روابط همسایگی نیست، بلکه روابط برادری، تمدنی و فرهنگی است و به عبارتی روابط خویشاوندی و این پیوند عمیق بین دو کشور می تواند زمینه همکاری های فراوان دو کشور را فراهم کند. “

وی گفت: از رئیس جمهور سابق ترکمنستان، پدر رئیس جمهور فعلی که قدم های خوبی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته است تشکر می کنم و امیدوارم در دوران ریاست جمهوری سردار بردی محمداف گام های موثری برداشته شود. .

این مهم است که در گفت وگوهای دو کشور مشخص شد که دو کشور اراده جدی برای توسعه روابط دارند و اجرای تفاهم نامه های امروز و مهمتر از همه عزم ما برای امضای سند برای دو دهه آینده. رئیسی گفت. اهمیت روابط با ترکمنستان

وی با بیان اینکه همکاری با کشورهای دریای خزر یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: از این رو از برگزاری اجلاس آتی به میزبانی ترکمنستان استقبال می کنیم. همکاری دو کشور قطعا منجر به همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد شد.

وی گفت: «ما معتقدیم که باید یک دولت فراگیر در افغانستان وجود داشته باشد که نماینده همه احزاب سیاسی و گروه های قومی باشد و باید مردم آن کشور را اداره کند.

وی افزود: تداوم گفت وگوهای صورت گرفته در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان مورد تاکید قرار گرفت. مشکلات و مشکلات منطقه باید توسط مسئولان منطقه حل شود و هرگونه حضور بیگانگان می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و معتقدیم حضور بیگانگان در منطقه مانع امنیت و ایجاد مشکل می شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: بار دیگر از حضور رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت عالی رتبه ترکمنستان تشکر می کنم و امیدوارم این امر موجب توسعه روابط و برکت بین دو کشور شود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید