رئیسی: مصمم به امضای سند 20 ساله همکاری راهبردی با ترکمنستان هستیم

رئیسی: مصمم به امضای سند 20 ساله همکاری راهبردی با ترکمنستان هستیم

روز جدید رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مذاکرات دو کشور نشان از اراده برای گسترش روابط دارد، گفت: مصمم هستیم سند همکاری راهبردی دو دهه دو کشور را امضا کنیم.

پس از امضای اسناد و تفاهم نامه های همکاری ایران و ترکمنستان با حضور مقامات دو کشور در مجموعه تاریخی سعد آباد، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان از حضور رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت همراه در ایران تشکر و قدردانی کرد. حضور می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.

وی روابط ایران و ترکمنستان را خوب توصیف کرد و گفت: سفر چند ماه پیش من به عشق آباد باعث تقویت بخشی از همکاری های دو کشور شد. گام های خوبی به خصوص در زمینه تعویض و حمل و نقل گاز برداشته شده است.

رئیسی ظرفیت همکاری دو کشور را بیش از سطح فعلی دانست و گفت: همکاری در زمینه آب، برق و گاز باید افزایش یابد.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: روابط ما با ترکمنستان فقط همسایه نیست، بلکه روابط تمدنی فرهنگی و خویشاوندی است. این ارتباط عمیق می تواند راه را برای همکاری های فراوان بین دو کشور هموار کند.

رئیسی با قدردانی از رئیس جمهور سابق ترکمنستان که گام های خوبی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته است، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در دوره جدید توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات دو کشور نشان از اراده برای گسترش روابط دارد، گفت: مصمم هستیم سند راهبردی همکاری دو دهه دو کشور را امضا کنیم.

رئیسی با اشاره به اهمیت حوزه دریای خزر در روابط دو کشور گفت: از برگزاری اجلاس سران دریای خزر در ترکمنستان استقبال می کنیم و همکاری دو کشور منجر به همکاری های منطقه ای و بین المللی می شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه دیدگاه های دو طرف در مورد افغانستان بسیار مشابه است، گفت: ما معتقدیم که باید یک دولت فراگیر با همه اقوام در افغانستان ایجاد شود. بر ادامه گفت وگوهای صورت گرفته در نشست سران کشورهای همسایه افغانستان نیز تاکید شد. مشکلات منطقه باید توسط کارکنان منطقه حل شود و حضور بیگانگان در این منطقه نه تنها امنیتی نیست، بلکه مشکل ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید