ایران قصد دارد همکاری با ترکمنستان را در همه سطوح افزایش دهد


ساعت: 19:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856342

وی در دیدار آیت الله رئیسی رئیس جمهور ترکمنستان گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران افزایش همکاری و همکاری با ترکمنستان در همه سطوح است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان گفت: امیدوارم این گونه سفرها به گسترش روابط بین دو کشور دوست، برادر و همسایه ادامه دهد.

وی ضمن آرزوی موفقیت بردی محمداف در اجرای برنامه سه ساله توسعه ترکمنستان، افزود: مبنای حقوقی توسعه و گسترش روابط با امضای ده‌ها سند حاصل شده است که اجرای مفاد این اسناد دو کشور را به اهداف خود می‌رساند.

رئیسی در ادامه این نشست پیشنهاد تشکیل کمیسیونی به ریاست روسای کمیسیون های مشترک دو کشور را برای نظارت بر تصمیمات این سفر و گزارش منظم از نتایج کار ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور تصمیم دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و گسترش همکاری ها در حوزه انرژی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل را با جدیت تشریح کرد و گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران برای تقویت اراده جمهوری اسلامی ایران است. همکاری با ترکمنستان در همه سطوح است.

رئیس جمهور ایران همکاری با کشورهای ساحلی دریای خزر را یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و از بازداشت کشورهای ساحلی دریای خزر میزبان ترکمنستان استقبال کرد و گفت: دو کشور باشید.

رئیسی گفت: “هر دو طرف موافق هستند که یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود که نماینده همه گروه های سیاسی و اقوام باشد.”

وی افزود: مشکلات و مسائل منطقه باید در منطقه حل شود و حضور بیگانگان در منطقه نه تنها تامین کننده نیست بلکه مشکل ساز است.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان گفت: بخش انرژی و حمل و نقل از مهم ترین و راهبردی ترین بخش ها در روابط دو کشور است و ما تلاش خواهیم کرد از ظرفیت این بخش ها برای گسترش همکاری های دوجانبه به نحو احسن استفاده کنیم.

بردی محمداف همچنین گسترش روابط فرهنگی را بستری برای تحکیم روابط دو ملت دانست و افزود: اطمینان دارم اسنادی که امروز بین مقامات دو کشور به امضا رسید موجب توسعه و تحکیم بیشتر روابط دو کشور خواهد شد.

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: ما می خواهیم افغانستان به یک دولت مرفه تبدیل شود که در پروژه های مهم بین المللی و منطقه ای مشارکت دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید