دولت آمریکا قصد دارد تحریم ها علیه تهران و مسکو را افزایش دهد


ساعت: 09:45
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900314

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری روزانه خود به الحاق بخشی از اوکراین به روسیه و ناآرامی های اخیر در ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد به این بهانه ها تحریم های خود علیه تهران و مسکو را افزایش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری روزانه خود به الحاق بخشی از اوکراین به روسیه و ناآرامی های اخیر در ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که دولت آمریکا به این بهانه ها قصد دارد تحریم های خود علیه تهران و مسکو را افزایش دهد.

در بخشی از متن آن کنفرانس مطبوعاتی که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد، یکی از خبرنگاران با تکرار ادعاهای رسانه‌ها از سالیوان پرسید: «روابط نزدیکی بین ایران و روسیه در زمینه پهپادها وجود دارد. چقدر در این مورد نگران هستید و آیا راهی برای مقابله با آن وجود دارد؟ همچنین آیا آمریکا به خاطر مرگ مهسا امینی تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد کرد؟

جیک سالیوان در پاسخ به این سوال، بدون در نظر گرفتن نقض حقوق بشر توسط آمریکا در برخی کشورها، اظهار داشت: ما همچنان سرکوب شهروندان شجاع ایران و به ویژه زنان شجاعی را که برای حقوق خود راهپیمایی می‌کنند، محکوم می‌کنیم. و ما نه تنها در گفتار، بلکه در عمل از آنها حمایت می کنیم. ما تاکنون برخی از مقامات ایرانی را در این زمینه تحریم کرده‌ایم و همچنان به بررسی این موضوع و اعمال تحریم‌های جدید علیه ناقضان حقوق بشر ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: تحریم هایی نیز علیه صادرات پهپاد از ایران به روسیه صادر شده است. ما به دنبال راه‌های بیشتری برای کاهش ظرفیت ایران برای تولید و سپس فروش این نوع سامانه‌ها به روسیه هستیم و به این کار ادامه خواهیم داد.» نوع مهمات از جمله پهپادهای ایرانی.

سالیوان در بخشی دیگر از سخنان خود به الحاق چهار بخش شرق اوکراین به روسیه واکنش نشان داد و با بیان اینکه آمریکا تحریم هایی را علیه روسیه و ارتش روسیه و بلاروس در این زمینه اعمال کرده است، گفت: در این تحریم ها به طور خاص ما هدف قرار دادن شبکه های تدارکات دفاعی، از جمله تامین کنندگان بین المللی حامی مجتمع نظامی-صنعتی روسیه. ما به تهیه تجهیزات نظامی ادامه خواهیم داد تا اوکراین بتواند از خاک و آزادی خود دفاع کند. علاوه بر این، آمریکا و جامعه بین‌المللی پیام بسیار روشنی ارسال کرده‌اند که ما از ابزارهای دیپلماتیکی که در اختیار داریم برای مخالفت اساسی با تلاش‌های روسیه برای تسلط بر اوکراین به زور استفاده خواهیم کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین با بیان اینکه اوکراین حق دارد به دفاع از حاکمیت خود ادامه دهد، کاری که مردم اوکراین هر روز شجاعانه و با حمایت جامعه جهانی انجام می دهند، افزود: آمریکا به ریاست جو بایدن در حالی که این مشکل وجود دارد. اگر روسیه به دنبال دفاع از خود در شورای امنیت باشد، سازمان ملل با شرکای خود در سراسر جهان همکاری خواهد کرد تا در مجمع عمومی سازمان ملل هفته آینده اقدامی انجام دهد.

همین دیشب پس از برگزاری همه پرسی در مناطق شرقی اوکراین و امضای سند الحاق این مناطق به خاک روسیه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی درباره الحاق این مناطق به خاک روسیه صحبت کرد. در قلمرو کشورش گفت: به زودی به توافقی در مورد الحاق دونتسک خواهیم رسید. لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون [اکنون]آنها به قلمرو روسیه تبدیل شدند.”

همچنین ساعاتی بعد اعلام شد که شورای امنیت در قطعنامه ای قصد دارد الحاق 4 منطقه از اوکراین به خاک روسیه را محکوم کند که روسیه این قطعنامه را وتو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید