بایدن قصد دارد تحریم های جدیدی را علیه صادرات نفت ایران اعمال کند


ساعت: 20:52
تاریخ انتشار: 07/07/1401
کد خبر: 1900155

رسانه های آمریکایی گزارش دادند که دولت این کشور قصد دارد تحریم های جدیدی را علیه شرکت هایی که صادرات نفت ایران را تسهیل می کنند اعمال کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رسانه های آمریکایی امروز گزارش دادند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور قصد دارد تحریم های جدیدی را علیه صادرات نفت ایران اعلام کند.

وب سایت شبکه خبری بلومبرگ نوشت تحریم های جدید آمریکا که ممکن است پنجشنبه هفته جاری اعلام شود، شرکت هایی را هدف قرار خواهد داد که صادرات نفت ایران را تسهیل می کنند.

این رسانه آمریکایی گزارش داد که تحریم های جدید بخشی از تلاش گسترده تر واشنگتن برای افزایش فشار بر ایران در هفته های آینده خواهد بود.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که واشنگتن مدعی است از طریق مذاکرات وین در تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام است که دولت قبلی این کشور از آن خارج شد.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران پس از یک وقفه پنج ماهه از 13 اوت در وین آغاز شد. این مذاکرات چهار روز به طول انجامید و در 26 مرداد با پرواز هیئت های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

این دور از مذاکرات پس از آن برگزار شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه حل های به روز در مورد لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران است.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریمی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا به خطر انداخته است. مهمتر از همه، تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین در مورد دوام برجام و رفع ادعای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در جایگزینی برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که خود واشنگتن اعتراف کرده است که تحریم‌ها در حال کاهش است.

هفته گذشته رسانه‌ها گزارش دادند که وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی که گمان می‌رود با هدف تشدید لبه تحریم‌ها پس از اینکه احساس کرد کارایی این ابزار تنبیهی کاهش یافته است، دفتری را برای بررسی مواردی که او آن را «اثرات ناخواسته» خواند، ایجاد کرد. از تحریم ها».

تارنمای شبکه خبری بلومبرگ نوشت: وزارت خزانه داری آمریکا در آگهی ای که پیش از انتشار توسط این رسانه دیده شد، خواستار استخدام «اقتصاددان تحریم» شد. فرض بر این است که این اقتصاددان رئیس اداره «تحلیل اقتصاد تحریم ها» باشد.

به گزارش بلومبرگ، این اقدام بخشی از تلاش دولت جو بایدن برای محدود کردن «پیامدهای ناخواسته» تحریم ها با توجه به استفاده روزافزون و پیچیدگی فزاینده آنها است.

اما این تلاش دولت بایدن در سایه آگاهی واشنگتن از کند شدن تحریم ها به دلیل استفاده بیش از حد از آنها در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» پذیرفته شد. به نظر می رسد واشنگتن قصد دارد روند کاهشی تحریم ها را متوقف کند.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا نیز در بیانیه ای به این موضوع اشاره کرد. وی گفت: این ستاد جدید تحلیل تحریم‌ها به ما این امکان را می‌دهد که در اجرای برنامه‌های فعلی و آتی خود مؤثرتر باشیم.


لغو تحریم ها توسط ترامپ

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در سال 2016، از تحریم ها به گونه ای استفاده کرده است که به طور مشخص با دولت های قبلی متفاوت است. شرکت حقوقی گیبسون دان مستقر در لس آنجلس در سال 2021 گزارش داد که طبق داده های گردآوری شده توسط این شرکت، دولت ترامپ بیش از 3900 تحریم جداگانه علیه کشورهای مختلف در طول چهار سال تصدی وی در کاخ سفید اعمال کرده است.

بر اساس این گزارش، مقایسه تعداد افراد و نهادهایی که هر ساله به طور میانگین در دوران جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند، نشان می‌دهد که ترامپ رکورد جدیدی را از نظر تعداد تحریم‌ها به ثبت رسانده است. زمانی که از تحریم استفاده می کردند. به طور مشخص، بوش و اوباما هر سال به طور متوسط ​​435 و 533 نام فرد یا سازمان را به فهرست تحریم ها اضافه کردند، در حالی که این رقم برای ترامپ 1027.5 بود. (به نقل از گزارش موسسه گیبسون دان، 5 فوریه 2021)

بسیاری از تحریم های دولت ترامپ پس از خروج آمریکا از برجام علیه ایران اجرا شد. مایک پمپئو، وزیر خارجه اسبق آمریکا در توییتر نوشت: دولت ترامپ بیش از 1500 فرد و سازمان را در ایران هدف قرار داده و ایران را از 70 میلیارد دلار محروم کرده است. (پمپئو، 12 ژانویه 2021)

اما در مورد ایران، نه تنها زیاده‌روی موارد استفاده از تحریم‌ها نشان‌دهنده رویکرد متفاوت ترامپ است، بلکه دولت او نیز با بی‌توجهی به هشدارهای بسیاری از کارشناسان و متخصصان، در شدت تحریم‌ها به افراط و تفریط رسیده است. و در مدت کوتاهی حداکثر قدرت تحریم های آمریکا علیه ایران را بسیج کرد و به میدان آورد.

رویکرد ترامپ، فراتر از نتیجه گیری های وی در مورد ایران، به عنوان یک قمار بزرگ بر روی جایگاه تحریم ها در سیاست خارجی ایالات متحده و نظم بین المللی تلقی می شد. قماری که در آن پیروزی، فرضیه او را ثابت کرد که منافع آمریکا را فقط از طریق فشار و زور می توان مطالبه کرد و شکست در آن تحریم ها را نقض می کند و با نمایش علنی نقاط ضعف خود، فعالان بین المللی را به مخالفت با آن ترغیب می کند. ابزارهای زور و اجبار را آغاز کردند و روندی را آغاز کردند که در نهایت می تواند به فروپاشی نظام تحریم ها منجر شود.

کاخ سفید ترامپ با بازی با تمام کارت های تحریمی خود و تشدید فشارهای اقتصادی، شرایط را به جایی رساند که دیگر گزینه ای که شامل آثار عملی علیه ایران باشد وجود نداشت و به همین دلیل مجبور به اعمال برخی تحریم های نمادین شد. ، که سلاحی که خشابش خالی است هنوز پر است.

تحریم کشتی سانچی، تحریم موسوم به «تروریستی» سپاه پاسداران و سپس تحریم تعدادی از فرماندهان سپاه، تحریم رهبر انقلاب و تعدادی دیگر از مقامات ارشد جمهوری اسلامی، تلاش ناموفق برای رفع محدودیت‌های تسلیحاتی و اصرار بر اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیرغم خروج از برجام، تنها بخشی از اقدامات نمایشی بود که دولت ترامپ قصد داشت با آن این واقعیت را پنهان کند که دستانش از تحریم‌ها خالی است.


بایدن و تلاش برای لغو تحریم ها

بایدن با آگاهی از واقعیت های جدیدی که پیرامون تحریم ها در حال شکل گیری بود شروع به فعالیت کرد و به همین دلیل به وزارت خزانه داری آمریکا دستور داد تا درباره وضعیت تحریم ها تحقیق کند. نتیجه این تحقیق که چکیده آن در اکتبر 2021 منتشر شد، نشان داد که استفاده از تحریم ها از سال 2000 تا کنون 933 درصد افزایش یافته است و به ویژه در دوره ترامپ این امر باعث کاهش استفاده از دلار حتی از سوی متحدان آمریکا شده است. . (گزارش خزانه داری ایالات متحده، 18 اکتبر 2021)

در گزارش وزارت خزانه داری آمده است: «دشمنان آمریکا – و برخی از متحدان ما – در حال حاضر استفاده خود از دلار و قرار گرفتن در معرض سیستم مالی ایالات متحده را در معاملات برون مرزی کاهش می دهند. در حالی که چنین تغییراتی دلایل بسیاری فراتر از تحریم های مالی ایالات متحده دارد، ما باید آگاه باشیم که چنین روندهایی می تواند اثربخشی تحریم های ما را تضعیف کند. (همان منبع، ص 2)

بر اساس این واقعیت ها، خزانه داری آمریکا تاکید کرد که حفظ ویژه بودن تحریم ها مستلزم «تجدید» آنها و اتخاذ سیاست هایی برای بهبود اجرای آن است. نکته جالب این است که یکی از روش های پیشنهادی وزارت خزانه داری آمریکا در این زمینه، کاهش «اثرات انسانی تحریم ها» به منظور افزایش حمایت آنها در بین کشورهای مجری است. سوالی که هم نگاه ابزاری و تبلیغاتی آمریکایی ها به مقوله حقوق بشر را نشان می دهد و هم لزوم تحلیل اهداف و مقاصد اصلی دولت بایدن در هر اقدام تحریمی به ویژه در قبال ایران و در جریان مذاکرات وین. .

وب سایت شبکه خبری بلومبرگ نیز تایید کرد که ایجاد دفتر جدید در وزارت خزانه داری آمریکا ناشی از این واقعیت ها بوده است. در این گزارش آمده است: «اقدام امروز ناشی از بررسی تحریم‌های اقتصادی سال گذشته توسط دولت بایدن بود. این مطالعه نشان داد که استفاده از تحریم ها توسط ایالات متحده در دهه های پس از حملات 11 سپتامبر 933 درصد افزایش یافته است و این رقم به دلیل تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه روسیه در حال افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید