با وجود تبلیغات داخلی، صادرات نفت هنوز با تحریم های پیش از تحریم فاصله دارد

با وجود تبلیغات داخلی، صادرات نفت هنوز با تحریم های پیش از تحریم فاصله دارد

روز جدید : یافته های انصاف نیوز نشان می دهد با وجود تبلیغات سنگین داخلی، صادرات نفت و میعانات گازی ایران هنوز با تحریم های پیش از یکجانبه آمریکا فاصله زیادی دارد و ارقام اعلام شده از سوی دولت سیزدهم افزایش یافته است.

گزارش ماهانه اوپک که در 12 آوریل منتشر شد، کل تولید نفت ایران را 2 میلیون و 546 هزار بشکه در روز تخمین زد. این رقم از میانگین گزارش های تولید چندین منبع مستقل به دست آمده است و بنابراین معتبر تلقی می شود.

اگر تمام نفت تولیدی کشور صرف صادرات شود، بسیاری از ادعاها مبنی بر افزایش چشمگیر صادرات نفت در دولت سیزدهم به حقیقت می پیوندد، اما نکته قابل توجه این است که بیشتر نفت تولیدی به پالایشگاه ها و نیروگاه های داخلی می رود (بین 1). میلیون و 700 و 800 هزار بشکه در روز) از کل تولید، خالص باقیمانده نفت صادراتی کمتر از 750 هزار بشکه در روز است.

حال اگر اظهارات وزیر نفت را مبنا قرار دهیم و صادرات میعانات گازی را به صادرات نفت خام اضافه کنیم، باز هم مجموع صادرات نفت و میعانات گازی کشور به یک میلیون بشکه در روز نمی رسد. اوجی در فروردین ماه گفت: در دولت سیزدهم صادرات میعانات گازی سه برابر شده و از 60 هزار بشکه در روز به 230 تا 240 هزار بشکه در ماه های پایانی سال رسیده است.

احتمالا همین سخنان و گزارش های دیگر وزارت نفت مبنای صحبت های رئیس جمهور در جمع روحانیون و علمای مازندران بوده است. وی گفت: امروز شرایط فروش نفت به سطح قبل از تحریم ها رسیده است و پول فروش نفت در حال بازگشت به کشور است.69875874979872211 خبر خاکستری

به نظر می رسد ادعای بازگشت درآمدهای کشور از فروش نفت خام و میعانات گازی قبل از تحریم ها صرفاً تلاشی برای برجسته کردن نقاط ضعف دولت قبل باشد. به عبارت دیگر، مقامات فعلی شروع به تجلیل از اقدامات خود برای اثبات این ادعا کرده اند که دولت قبل به دلیل پایبندی به برجام دستاورد چندانی نداشته است. اما سوال مهم این است که آیا آنها از پیامدهای این گونه اغراق ها بر صادرات نفت آگاه هستند و آیا چنین ادعاهایی در بلندمدت به نفع منافع ملی است؟

دیدگاهتان را بنویسید