ایران در سطوح بالا به غنی سازی خود ادامه می دهد

بر اساس این گزارش، گروسی در گفتگو با سی ان ان افزود: ایران اکنون مشغول غنی سازی اورانیوم به سطوح بالا و راه اندازی نسل جدید سانتریفیوژها است.

وی ادامه داد: نمی دانیم سرنوشت برنامه هسته ای ایران چه خواهد شد. ایران باید تمام توانایی های بازرسی خود را بازگرداند.

گروسی استدلال می کند: راه جلب اعتماد، نظارت است و گفتن چیزهای خوب کافی نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای گفت: این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است و در صورت شکست وارد مرحله بسیار نامشخصی خواهیم شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قبلاً در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی Pais گفته بود: «یک چارچوب قانونی وجود داشت که مستلزم تعدادی محدودیت‌های داوطلبانه برای ایران بود که بخشی از یک برنامه جامع اقدام مشترک بود. “

به گفته «رافائل گروسی»، پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت)، ایران به تدریج و به طور مستمر از تعهدات خود خارج شده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: امروز برنامه هسته ای داریم که رشد قابل توجهی داشته است، بسیار بیشتر از سال 2015، این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است. فعالیت هسته ای ایران نه تنها از نظر کمی، بلکه از نظر کیفی نیز رشد داشته است.

رافائل گروسی افزود: بنابراین ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم زیرا ایران نه تنها قاطعانه و سریع در حال پیشروی است، بلکه در عین حال دید آژانس را در همه این حوزه ها کاهش داده است و این چیزی است که من فکر می کنم موقعیت حساس از جمله موارد دیگر

این تا زمانی است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 توسط 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان از یک طرف و تهران از طرف دیگر امضا شد.

لازم به ذکر است که با گذشت چندین ماه از ادامه دور جدید مذاکرات بر سر لغو تحریم های ضد ایرانی، آمریکا همچنان مانع کارآمدی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید